Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Czy jesteś tym, który puka?, Dariusz Użycki – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Paulina Pietrzak-Jaworska

Książki rozwojowe są dla mnie tym, czym dla zmęczonego podróżnika jest ciepły prysznic. Przynoszą spokój, odcinają na chwilę od świata zewnętrznego i aktywują tę część mózgu, która odpowiada za nowe pomysły na życie… Oczywiście mam na myśli DOBRE książki rozwojowe – bo na fali popularności tego tematu rynek zalało mnóstwo publikacji wątpliwej jakości.

Czy jesteś tym, który puka? Dariusza Użyckiego na szczęście się do nich nie zalicza. Kolejny Polak znów dał czadu w swojej branży – i właśnie dlatego zamierzam poświęcić swoją przestrzeń na blogu Coraz Lepszej Firmy, by opowiedzieć Ci o jego wyjątkowej książce.

Książce, do której jeszcze na pewno wrócę.

Ale po kolei.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • kim jest ten, który puka,
  • w jaki sposób możesz się nim stać i…
  • co ma do tego pogłębiona autorefleksja.


Kim jest ten, który puka?

Zacznijmy od najważniejszego pytania: kim jest ten, który puka?

Dariusz Użycki wyjaśnia:

„Skąd tytuł książki? Źródłem jest Walter White, bohater serialu Breaking Bad. Zszedł on na bardzo złą drogę i z nauczyciela chemii stał się producentem i dystrybutorem narkotyków. Gdy dowiedziała się o tym jego żona, wpadła w panikę i wykrzyczała mu pytanie, czy z racji jego związków ze światem przestępczym mają teraz żyć w nieustannym strachu (widząc w nim wciąż fajtłapowatego nauczyciela gimnazjalnego). Odpowiedź przeszła do historii filmu i zyskała status kultowej. Walter White krótko i dobitnie odpowiedział, że on nie jest już tym, który po usłyszeniu pukania otwiera drzwi i zostaje potem zastrzelony. ON JEST TYM, KTÓRY PUKA…”

Jak więc łatwo się domyślić, „ten, który puka” jest człowiekiem, jakim chce być większość z nas. Jest kapitanem swojego życia, który twardo trzyma stery i sam wybiera kierunek, w którym podąża – zarówno prywatnie, jak i zawodowo… A Dariusz Użycki nie boi się zapytać, czy jesteś taką osobą.

Na szczęście zanim odpowiesz sobie na to pytanie – dostajesz od niego 206 stron wskazówek, które pomogą Ci Twoją odpowiedź dokładnie przemyśleć.

Porozmawiajmy o tych najważniejszych.

Wskazówka nr 1: popatrz na siebie!

Ten, który puka, to przede wszystkim osoba o wysokiej samoświadomości. Właśnie z tego powodu Dariusz Użycki zachęca w swojej książce do codziennej pogłębionej autoanalizy – najlepiej w oparciu o zróżnicowane źródła wiedzy na swój temat… Co to za źródła?

Według autora prawdziwą kopalnią informacji jest firmowy dział kadr. W jego opinii warto więc dokładnie zapoznać się z raportami na temat efektywności pracy, ewaluacją postępów i opiniami przełożonych oraz współpracowników. W tym celu możesz przygotować listę następujących pytań, które ułatwią Ci poszukiwanie odpowiedzi i pokażą, jak postrzegają Cię inni.

Dariusz Użycki proponuje, byś zapytał przełożonego (jeśli jesteś przedsiębiorcą, możesz porozmawiać o swoim stylu pracy z podwładnymi albo kontrahentami) o to, jak:

  • postrzega i interpretuje Twoje zachowania w pracy,
  • rozpoznaje i definiuje Twoje motywacje i…
  • …widzi Twoją rolę w grupie.

Przy okazji zaznaczę jeszcze, że nie chodzi w tym miejscu o to, byś dostał odpowiedź w stylu: „oceniam Cię dobrze”, albo: „jesteś w tym beznadziejny”. Chodzi o prawdziwą, POGŁĘBIONĄ analizę z przykładami i obiektywnym komentarzem. Tylko z takiej jesteś w stanie wynieść dla siebie cenną lekcję autorefleksji.

No i najważniejsze – taka forma ewaluacji Twojej postawy pozwoli Ci zbudować solidne podwaliny do kolejnego elementu autoanalizy.

Porozmawiajmy o nim!

Wskazówka nr 2: przyjrzyj się swojej pracy!

Chcąc nie chcąc, spędzasz w pracy spory kawałek swojego życia. Nic więc dziwnego, że Dariusz Użycki w Czy jesteś tym, który puka? poświęca jej osobny rozdział – to po prostu nieodłączna część Twojej osobowości i ważny aspekt życia.

Zatem – jeśli chcesz dobrze poznać siebie – przyjrzyj się temu, jak zachowujesz się w biurze i jak to zachowanie odbierają inni.

Poza skorzystaniem z zadawania wspomnianych wcześniej pytań współpracownikom, możesz zrobić to też, przyglądając się dokładnie swojemu CV. Mówię poważnie – Dariusz Użycki wyraźnie zaznacza w swojej książce, że mamy wszyscy tendencję do tworzenia zawodowych „horoskopów” zamiast szczegółowych opisów przebiegu swojej kariery. W praktyce oznacza to, że prędzej napiszesz ogólnikowe: „jestem odpowiedzialny”, niż wymienisz kilka sytuacji, które będą to potwierdzały, na przykład: „osobiście dopilnowałem, aby dostawa produktów do kontrahenta odbyła się przed zaplanowanym terminem – pracując przez kilka dni po godzinach”.

Żeby było jasne – nie zachęcam Cię w tym miejscu do odrzucania idei work-life balance!

Chodzi po prostu o konkretne przykłady, które idą za Twoim sukcesem. To ważne, ponieważ w ten sposób dokładnie sprawdzisz, co stoi za Twoimi sukcesami i w czym jesteś naprawdę dobry. Takie cechy jak „odpowiedzialność” znaczą przecież coś innego dla każdego z nas, czyż nie?

A w takiej analizie należy stawiać na maksymalną precyzję.

Podobnie sprawy mają się w kwestii autoanalizy pogłębionej za pomocą opinii rodziny i przyjaciół… Pozwól, że Ci o niej opowiem.

Wskazówka nr 3: co mówią o Tobie bliscy?

Zacznijmy od tego, że pytanie, które przed chwilą zadałam, ma dwa wymiary.

Pierwszy z nich możesz zrozumieć dosłownie – to opinie Twoich bliskich na Twój temat. Drugi jest nieco bardziej skomplikowany i dotyczy Twoich relacji z rodziną i przyjaciółmi. Chodzi między innymi o to, jak blisko jesteście ze sobą, jaką rolę pełnisz w relacjach i ile jesteś w stanie poświęcić dla drugiego człowieka. Podobnie jak w przypadku pracy, tutaj również chodzi o to, byś wyciągnął z tych obszarów jak najbardziej szczegółowe przykłady (od razu ostrzegam, że autor wie, że rzucone w powietrze powiedzenie: „Ładny obrazek, córciu” nie liczy się w kategorii „autentyczne zainteresowanie dzieckiem”).

Taka analiza samego siebie na tle bliskich osób świetnie pokazuje to, jaki jesteś w prywatnych sytuacjach – wtedy, kiedy nie oceniają Cię współpracownicy i nie musisz pokazywać się z jak najlepszej strony przed kontrahentem albo wspólnikiem. W mojej opinii to najlepszy ze sposobów na dogłębną autoanalizę, który pojawił się w Czy jesteś tym, który puka?. Bo najprawdziwszy.

Po takim wywiadzie środowiskowym pora na najciekawszą część zabawy – wnioski.

Czy jesteś tym, który puka?

Wszystkie wskazówki, którymi dzieli się Dariusz Użycki, sprowadzają się do jednego pytania… No dobra – do dwóch.

Po pierwsze: czy jesteś tym, który puka? W tym miejscu – dzięki książce – możesz uświadomić sobie, czy faktycznie bierzesz życie w swoje ręce. Dowiadujesz się, jak widzą Cię inni i konfrontujesz ich opinie z tym, co dotychczas myślałeś na swój temat. Ostrzegam, że to doświadczenie, które otwiera oczy i pozostawia z mętlikiem w głowie… Na szczęście tylko na chwilę ;)

Bo później pojawia się drugie pytanie: co mogę zrobić, aby stać się tym, który puka? I tutaj z pomocą przychodzą porady autora – ale o tym przeczytasz już sam… Taką mam przynajmniej nadzieję :)

Podsumowując…

Książka Dariusza Użyckiego nie jest dla wszystkich.

Miejscami porusza trudne tematy, zmusza do wyjścia poza swoją strefę komfortu i konfrontuje z jednym z największych strachów współczesnego człowieka – opinią innych… Ale!

Jeśli interesujesz się tematem samorozwoju i skrycie marzysz o tym, aby być lepszym człowiekiem, to Czy jesteś tym, który puka? jest publikacją, która Ci w tym pomoże. Bo nikt nie mówił, że wdrażanie zmian jest bezbolesne i przyjemne – ale ich efekty są warte każdego wysiłku, jaki włożysz, by je osiągnąć.

Trzymam za Ciebie kciuki!

A jeśli chcesz poznać rady Dariusza Użyckiego zmuszające do refleksji także w innych tematach, koniecznie przeczytaj wywiady z nim: Jeżeli boimy się pytać o zdanie ludzi dookoła nas, to co z nas za szefowie; Wydaje nam się, że jak mamy usta i mówimy, to umiemy mówić, a jak mamy uszy i słyszymy, to umiemy słuchać; Najlepsze CV, czyli jak analizować zgłoszenia kandydatów do pracy.

Czy jesteś tym który puka? Okładka książki

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).