Marketing

Książki o social mediach, które warto przeczytać przynajmniej raz w życiu

Paulina Pietrzak-Jaworska

Jeśli czegoś nie ma na Facebooku (albo innym Instagramie / TikToku / YouTubie / Lasso – niepotrzebne skreślić), to prawdopodobnie nie ma tego również poza nim.

Tak w skrócie mogłabym podsumować ewolucję mediów społecznościowych i to, do czego w efekcie doprowadziła. Bo prawda jest taka, że social media stały się z czasem nieodłącznym uczestnikiem naszego życia. Dosłownie – bo jak inaczej podsumować randki z Tindera, Instagramowe ankiety z cyklu „zaplanuj mój dzień” czy inne live’y z porodówek?

Smartfony już dawno temu przyrosły nam do rąk i najwyższa pora się z tym pogodzić… A przy okazji trochę lepiej zrozumieć media, które wciągnęły nas w swój cyfrowy nurt (i nauczyć się płynąć z ich prądem).

Właśnie dlatego zamierzam polecić Ci dziś najciekawsze książki o social mediach. Zaczniemy od czegoś przyjemnego.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • czego nauczy Cię literatura o social mediach,
  • które książki o mediach społecznościowych warto przeczytać, jeśli chcesz prowadzić firmowy fanpage,
  • co przeczytać, by wiedzieć, jak giganci social mediów funkcjonują od środka.


1. Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google, Scott Galloway

wielka-czworka

Wielka czwórka pojawiła się już na naszym blogu jako jedna z obowiązkowych lektur przedsiębiorcy. I nic dziwnego, bo to jedna z tych książek o social mediach (i nie tylko – bo poza rozebraniem Facebooka na części pierwsze, autor bierze też na tapetę Apple, Amazona i Google’a), która wciąga bez reszty.

I przy okazji uczy – tego, jak największy gigant social mediów funkcjonuje od środka, jaką ma strategię działania i czego można spodziewać się od niego w przyszłości.

Według mnie to absolutny must-read zarówno dla użytkowników Facebooka, którzy chcieliby zrozumieć, jak działają media społecznościowe (i jak bronić się przed ich sztuczkami), jak i dla tych, którzy stoją po drugiej stronie barykady i chcą nieco lepiej zrozumieć motywy działania jednej z największych platform internetowych na świecie.

A skoro jesteśmy już przy społecznościowych gigantach...

2. Snapchat story. Sukces twórcy Snapchata i rewolucja w social mediach, Billy Gallagher

snapchat-story

Snapchat story to książka o mediach społecznościowych, którą spokojnie możesz potraktować jako naturalną kontynuację lektury Wielkiej czwórki – i to co najmniej z 3 powodów.

  1. Po pierwsze: historia sukcesu twórcy Snapchata – Evana Spiegla – jest jedną z tych inspirujących opowieści, po której zakończeniu myślisz sobie: „Wow, ja też tak mogę”... I rzeczywiście od razu bierzesz się z entuzjazmem do pracy. Jest więc inspiracją.
  2. Po drugie: książka opisuje proces związany z powstaniem wielomiliardowego biznesu – krok po kroku, począwszy od luźnego pomysłu rzuconego gdzieś podczas studenckiej imprezy, na sześciomiliardowej wycenie pełnowymiarowej firmy w chwili jej wejścia na giełdę skończywszy. Jest więc również (nietypowym, ale jednak) podręcznikiem biznesowym.
  3. A po trzecie: Billy Gallagher w prosty sposób wyjaśnia czytelnikom Snapchat story mechanizmy rządzące komunikacją w mediach społecznościowych. Przypomina, że w życiu chodzi nie tylko o lajki i serduszka, ale o realny, osobisty kontakt z drugim człowiekiem. Jest więc tarczą, która pozwala obronić się nieco przed wpływem social mediów na nasze życie… Zresztą ten temat porusza nie tylko Snapchat story.

Porozmawiajmy o tym.

3. The End of Marketing: Humanizing Your Brand in the Age of Social Media and AI, Carlos Gil

theendof

Rozwój mediów społecznościowych zmienił nie tylko naszą codzienność i wydłużył czas, jaki spędzamy na randkowaniu z uroczą panią o imieniu Prokrastynacja… On zmienił również oblicze marketingu.

Nie bez powodu mówi się, że żyjemy w czasach, kiedy influencerzy zgarniają większe zasięgi niż Coca-Cola (nad tym, czy słusznie, zastanawialiśmy się już przy okazji artykułu o Arianie Renee i jej sprzedażowym failu na Instagramie), a politycy stają się sławni nie dzięki dokonaniom, a internetowym memom.

I autor książki The End of Marketing doskonale to rozumie – tłumacząc czytelnikom sposoby wykorzystania komunikacji w social mediach do celów marketingowych, ucząc ich lawirowania między zmieniającymi się ciągle algorytmami widoczności na Facebooku i przypominając na każdym kroku, jak ważne jest zachowanie pierwiastka człowieczeństwa w zimnym świecie 2.0.

Mówiąc najprościej – jeśli zastanawiasz się, kto mógłby nauczyć Cię optymalizacji strategii marketingu w social mediach to „Carlos Gil” jest jedną z dobrych odpowiedzi... Podobnie, jak „David Meerman Scott”.

Zatrzymajmy się na chwilę przy nim.

4. Fanocracy: Turning Fans into Customers and Customers into Fans, David Meerman Scott and Reiko Scott

fanocracy

Zacznę od tego, że autorzy tej książki są najlepszym dowodem na to, że marketingowy instynkt i lekkie pióro ma się po prostu w genach. David Meerman Scott wspólnie ze swoją córką – Reiko – stworzyli bestseller poświęcony budowaniu zaangażowanych społeczności przy wykorzystaniu odrobiny wiedzy z zakresu psychologii (czyli prawie jak u Setha Godina).

Książka o mediach społecznościowych Fanocracy: Turning Fans into Customers and Customers into Fans jest więc dokładnie tym, co obiecuje tytuł. Trochę w niej o tym, jak firmy mogą rozkochać w sobie klientów, trochę o tym, jak przekuć ich lojalność w prawdziwe oddanie marce i trochę o tym, jak utrzymać ten związek, aby wszyscy żyli długo i szczęśliwie... W mediach społecznościowych, ale też poza nimi – i z tego powodu warto tę książkę mieć u siebie choćby na wszelki wypadek.

Tak samo jak...

5. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji, Siva Vaidhyanathan

antisocialmedia

Do czegoś Ci się przyznam.

Wybrałam tę książkę, bo chcę tę listę zakończyć przekornie – publikacją, która pokazuje, jak social media wpływają na nasz świat (wliczając w to nawet nasze decyzje polityczne), jakim manipulacjom jesteśmy poddawani, aby uzależnić nas od Facebooka, i jak może wyglądać nasza przyszłość w bańce informacyjnej, jaką jest świat zdominowany przez media społecznościowe.

Nie jest to na pewno literatura z gatunku tych, które podkręcą Twoje kampanie marketingowe w social mediach – ale jeśli chcesz pewniej i bezpieczniej poruszać się w wirtualnym świecie, to prędzej czy później powinieneś do niej zajrzeć.

Te książki o social mediach Ci polecam...

...i w tym miejscu zostawię Cię z własnymi przemyśleniami. Pora, abyś wybrał z listy tytuły, które mogą przydać Ci się najbardziej i czytał, czytał, czytał…

A jeśli w międzyczasie opracujesz własną listę książek o mediach społecznościowych, które mogą odmienić czyjeś życie, strategię komunikacji marketingowej albo kampanie reklamowe, podziel się nią z nami w komentarzu do tego artykułu.

Czekam na Twoje przemyślenia!

Pobierz 30 pomysłów na 30 dni

Twój kalendarz publikacji w mediach społecznościowych

Sprawdź:

  • co opublikować na Facebooku jutro, a co w kolejnych dniach,
  • jakie wpisy pomogą Ci zdobyć serca klientów w różnych mediach społecznościowych,
  • jaki powinien być cel Twoich publikacji.
30pom_form
Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalista w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych. Zaczynała od roli opiekunki Fanpage’a Coraz Lepszej Firmy i Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców. Dziś poszukuje nowych rozwiązań content marketingowych, wspiera rozwój bloga i dba o oprawę graficzną materiałów z logo Coraz Lepszej Firmy.