Marketing Inspiracje

Marketing w social mediach – jak uwieść klientów i zaistnieć w internecie?

Paulina Pietrzak-Jaworska

W lipcu tego roku portal statista.com ogłosił, że globalna socialmediowa wioska liczy sobie już ponad 3 miliardy mieszkańców. To mniej więcej tyle, ile w latach 60. XX wieku wynosiła całkowita populacja Ziemi – rozwija się zresztą też w podobnym tempie i nic nie wskazuje na to, żeby cokolwiek mogło zmienić ten trend. Tym bardziej, że smartfony i internet coraz częściej zastępują nam bezpośredni kontakt.

A to prowadzi do jednego (nieco odważnego, ale co mi tam) wniosku, że...

…ŚWIAT POWOLI PRZEPOCZWARZA SIĘ W MEDIUM SPOŁECZNOŚCIOWE.

W dodatku dość brutalne i takie, w którym trudno się wyróżnić, a później utrzymać na jego powierzchni. Żeby nie utonąć już na początku, Twój biznes powinien jak najprędzej się w nim odnaleźć, dlatego za chwilę podpowiem Ci, jak to zrobić (przy okazji uwodząc też paru klientów).

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • co to jest social media marketing,
  • jak poradzić sobie z zarządzaniem social media marketingiem,
  • jaki jest cel marketingu w social mediach,
  • jak prowadzić marketing na Facebooku i innych Twitterach...
  • …i co właściwie łączy marketing w social mediach z biologią.


Co to jest social media marketing?

Zanim porozmawiamy o praktycznych aspektach prowadzenia profili w mediach społecznościowych w małych firmach, zastanówmy się przez moment, czym właściwie jest social media marketing. Ot tak, żebyśmy wspólnie ruszyli z tego samego miejsca. Zatem...

Social media marketing (marketing społecznościowy) to wszystkie działania promocyjne w obrębie mediów społecznościowych (takich jak Facebook, Twitter, YouTube, Instagram czy LinkedIn), których zadaniem jest osiągnięcie założonych celów marketingowych.

Podobnie jak w przypadku „klasycznego” marketingu, takimi celami mogą być na przykład zwiększenie ruchu, pozyskanie danych kontaktowych potencjalnych klientów lub zakup określonego produktu – grunt, aby użytkownik trafił tam, gdzie chcesz, chociażby na wybraną przez Ciebie stronę docelową.

A jak do tego doprowadzić?

Social media marketing w małych firmach

Praca w social mediach wcale nie musi być trudna. Wystarczy, że zrozumiesz kilka rzeczy.

Załóżmy, że doczekałeś się własnego fanpage’a na Facebooku, profilu na LinkedIn albo jakiegoś innego kanału na YouTube (w tym miejscu podkreślam tylko jedno – nie musisz być wszędzie, ale zawsze bądź tam, gdzie są Twoi klienci). Publikujesz wpisy, opowiadasz o produktach… Niby jest fajnie, niby wszystko gra – ale jednak czujesz, że czegoś brakuje.

Tym „czymś” prawdopodobnie jest Twoja strategia działania, cel, o którym pisałam we wcześniejszym artykule. Określenie go pozwoli Ci ruszyć z punktu pod tytułem „robię sztukę dla sztuki” (w wolnym tłumaczeniu: „publikuję przypadkowe rzeczy wtedy, kiedy mam ochotę”) do punktu „jestem świadomym przedsiębiorcą, który wie, czego chce, i wie, jak to osiągnąć” (czyli: „mam strategię działania i nie zawaham się jej użyć”).

Zastanów się więc na początku, ale tak poważnie, do czego ma Ci posłużyć social media marketing. Może to być na przykład promocja produktów, sprzedaż, działania wizerunkowe albo employer branding (czyli wszystko to, co ma zachęcić ludzi do pracy u Ciebie i pokazać im, jak wspaniałym jesteś szefem)... Może być to wszystko na raz – byle nie jednego dnia w jednym wpisie. ;)

Jeśli masz z tym kłopot, zajrzyj do artykułu „Social media w małej firmie – dlaczego tak bardzo ich potrzebujesz?”, w którym opowiadam o tym, co marka może osiągnąć poprzez media społecznościowe.

A kiedy już określisz swoje cele marketingowe, przejdź spokojnie do kolejnej części artykułu.

Angażujące wpisy w mediach społecznościowych

Pozwól, że zacznę od fragmentu artykułu „Biznesowe posty na Facebooka, które uratują Twoje zasięgi”, który pojawił się jakiś czas temu na naszym blogu. Opowiada on o tym, dlaczego powinieneś zadbać o to, aby Twoje wpisy angażowały użytkowników (tekst dotyczy Facebooka, ale – uwierz mi – spokojnie możesz odnieść go do dowolnego medium społecznościowego):

„Jedyną stałą na portalu Marka Zuckerberga jest NACISK NA ZAANGAŻOWANIE. Oznacza to mniej więcej tyle, że wpisy, które zbierają więcej reakcji (czyli komentarzy, udostępnień i/lub polubień), stają się w oczach Facebooka materiałami, które mogą być potencjalnie wartościowe dla innych użytkowników.

Bo skoro kilkaset osób poświęciło swój czas na zostawienie gdzieś podniesionego kciuka, to znaczy, że drugie tyle o podobnych zainteresowaniach może zachować się tak samo.”

Mówiąc najprościej – angażujące posty nie tylko przyciągają uwagę ludzi, ale również botów, które decydują o tym, który wpis może „ponieść się” organicznie (czyli bez wsparcia reklamowego). Poza tym budowanie zaangażowania jest trochę jak budowanie lojalności – sprawiasz, że klient chce do Ciebie wracać.

Cóż, praca w social mediach wcale nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać. Bo jak stworzyć taki angażujący wpis?

Wykorzystując… biologię.

Co łączy social media marketing i... biologię?

Tak, dobrze czytasz.

Bo widzisz, okazuje się, że pod względem podatności na biologiczne mechanizmy, które rządzą naszymi ciałami, nie różnimy się wiele od naszych praprzodków – i dlatego łatwiej jest nam na przykład zapanować nad chęcią zapalenia papierosa niż wrzuceniem nowego tweeta. Dzieje się tak, ponieważ za każdym razem, kiedy Twoi klienci coś publikują, lubią albo komentują, w ich mózgach uwalnia się dopamina i oksytocyna, czyli:

„[…] związki chemiczne, które uwielbiają być dokarmiane strzępkami informacji, bliskością i niewielkimi nagrodami. Social media są więc dla nich tym, czym McDonald’s dla dziesięciolatka na wycieczce klasowej. Potwierdzają to zresztą badania – według portalu fastcompany.com, 10 minut spędzonych na Twitterze podnosi poziom oksytocyny o jakieś 13%. To wzrost porównywalny do tego, który w codziennych warunkach zachodzi na przykład w dniu ślubu”.

Oznacza to mniej więcej tyle, że Twoi potencjalni klienci odczuwają ogromną satysfakcję z każdej interakcji, w której biorą udział, przesiadując w internecie… Dlatego nie bój się zadawać pytań, odpowiadać na komentarze czy prosić ludzi o konkretne reakcje. To naprawdę działa – jeśli nie wierzysz, obserwuj, jak poszczególne wpisy wpływają na statystyki Twoich postów (więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Jak sprawdzać statystyki na Facebooku?”). Proste, prawda?

Prawda.

Dlatego po tej skondensowanej dawce teorii pora na praktykę – czyli Twój ruch.

Prowadzenie social media marketingu

Zacznij od określenia celów, które chcesz osiągnąć przez social media marketing. Później zdecyduj, które kanały mediów społecznościowych najlepiej pasują do Twoich odbiorców i zacznij ich angażować...

Przy odrobinie systematyczności (i z pomocą analityki) już wkrótce powinieneś zauważyć pierwsze efekty.

I tego Ci z całego serca życzę.

Pobierz 30 pomysłów na 30 dni

Twój kalendarz publikacji w mediach społecznościowych

Sprawdź:

  • co opublikować na Facebooku jutro, a co w kolejnych dniach,
  • jakie wpisy pomogą Ci zdobyć serca klientów w różnych mediach społecznościowych,
  • jaki powinien być cel Twoich publikacji.
30pom_form
Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalista w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych. Zaczynała od roli opiekunki Fanpage’a Coraz Lepszej Firmy i Forum Coraz Lepszych Przedsiębiorców. Dziś poszukuje nowych rozwiązań content marketingowych, wspiera rozwój bloga i dba o oprawę graficzną materiałów z logo Coraz Lepszej Firmy.