Marketing

Jak sprawdzać statystyki na Facebooku?

Paulina Pietrzak-Jaworska

Statystyki na Facebooku to lustro, które odbija twarz Twojej firmy – jej fanów, ich reakcje na kolejne wiadomości, nowe produkty... W statystykach znajdziesz nawet to, czy odbiorcy chętniej klikają wideo, czy też bardziej angażują ich wpisy ze zdjęciami. Nie ma się co dziwić, że social media marketing z każdym rokiem staje się coraz gorętszym tematem wśród przedsiębiorców.

Jeśli rozpala do czerwoności również Ciebie, koniecznie przeczytaj do końca ten artykuł. Opowiem Ci w nim, jak sprawdzać statystyki na Facebooku, bo – parafrazując lorda Kelvina – to, co da się zmierzyć, da się również poprawić.

Ale zacznijmy od podstaw.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • co możesz mierzyć na fanpage’u,
  • gdzie na Facebooku są statystyki,
  • dlaczego warto śledzić zasięgi wpisów,
  • co musisz wiedzieć o Facebook Insights.


Czym są statystyki na Facebooku?

Statystyki na Facebooku (ang. Facebook Insights) to dostępne dla administratorów, redaktorów, moderatorów, reklamodawców i analityków (o poszczególnych funkcjach, które możesz pełnić na fanpage’u, pisałam już w artykule pt. Jak prowadzić fanpage) narzędzie Facebooka, które pozwala na bieżący monitoring tego, co dzieje się, lub działo, w wybranym przedziale czasowym na fanpage’u. Uwzględnia ono między innymi informacje na temat:

  • demografii fanów,
  • wiadomości prywatnych,
  • liczby wyświetleń strony,
  • zasięgu wybranych postów,
  • szybkości udzielania odpowiedzi,
  • liczby wyświetleń podglądu strony,
  • liczby nowych polubień fanpage’a.

Znajdziesz je pod tym linkiem lub na stronie głównej swojego fanpage’a w zakładce „Zarządzanie stroną” → „Statystyki” (po lewej). Dla ułatwienia zaznaczyłam je czerwonym kolorem na screenie poniżej.

clf1

Zatrzymajmy się w tym miejscu na chwilę.

Bo widzisz, trafienie do zakładki ze statystykami to dopiero początek przygody z analityką fanpage’a – a Twoim oczom powinny teraz ukazać się dodatkowe możliwości mierzenia skuteczności Twoich działań... Jakie?

Porozmawiajmy o nich!

Gdzie na Facebooku są statystyki?

Zakładka „Zarządzanie stroną” → „Statystyki” składa się z 16 elementów – poświęconych między innymi reklamom, osobom obserwującym, zasięgom i wyświetleniom strony. Dodatkowym elementem jest zakładka z podsumowaniem, w której zebrane są najważniejsze statystyki fanpage’a (pełną listę zaznaczyłam czerwonym kolorem na screenie poniżej).

clf2

Jak już wcześniej wspomniałam, wszystkie dostępne tu dane możesz analizować w odniesieniu do wybranego przedziału czasowego. Domyślnie to ostatni tydzień, ale możesz to zmienić, klikając w niebieski napis z ustawioną datą (na screenie powyżej to „Ostatnie 7 dni”).

Proste, prawda?

Równie proste jest analizowanie dostępnych danych. Za chwilę opowiem Ci o tych najważniejszych, które bardzo szybko (i bardzo skutecznie) mogą rzucić na Twoją firmę zupełnie nowe światło.

Facebook – statystyki, które mogą Ci się przydać?

Zacznijmy od mojego ulubieńca, czyli…

„Podsumowania”
To zbiór wszystkich najważniejszych informacji na temat fanpage’a. Znajdziesz w nim wykresy podsumowujące wszystkie najważniejsze działania, jakie wystąpiły w obrębie Twojej strony (i – pod warunkiem, że pojawiły się tam Twoje posty – również strony głównej Facebooka). W tej zakładce sprawdzisz też swój procentowy wskaźnik wiadomości, na które udzieliłeś odpowiedzi, oraz to, ile czasu średnio potrzebujesz, aby odpisać na wiadomości prywatne od fanów. Porównasz też wyniki kilku najnowszych wpisów i podejrzysz, co robi konkurencja (oczywiście pod warunkiem, że dodasz jej fanpage do listy obserwowanych stron).

Kilka punktów pod podsumowaniem znajdują się 2 kolejne ważne zakładki, w których znajdziesz statystyki odwiedzin…

„Osoby obserwujące” i „Osoby”
W tych miejscach dowiesz się, ilu użytkowników Facebooka śledzi aktualizacje na Twoim fanpage’u i lepiej poznasz demografię swoich fanów. Ta wiedza pozwoli Ci lepiej dopasować komunikację do oczekiwań i preferencji odbiorców – bo jeśli od kilku tygodni poświęcasz mnóstwo czasu i pieniędzy na stworzenie socialowego poradnika dla kandydatów na studia, to pewnie chciałbyś wiedzieć, ilu uczniów szkół średnich w ogóle polubiło Twój fanpage, prawda?

Z tego samego powodu warto też śledzić zakładki…

„Zasięg” i „Posty”
Ta pierwsza policzy dla Ciebie osoby, które przynajmniej raz wyświetliły Twój dowolny post, pokaże, ilu użytkowników Facebooka miało styczność z jakimkolwiek materiałem z Twojego fanpage’a, a nawet zmierzy ogólną liczbę ich polubień. Druga z kolei przedstawi szczegółowe statystyki dotyczące postów – wliczając w to nawet dni i godziny, w których wzrasta ruch na Twoim fanpage’u. Jeśli zastanawiasz się, co Ci to da, pomyśl o tym, jak wiele organicznego (czyli bezpłatnego) zasięgu możesz zyskać, publikując wpisy wtedy, kiedy najwięcej Twoich fanów jest online.

Dlaczego warto sprawdzać statystyki Facebooka?

Kiedy już zbierzesz wszystkie najpotrzebniejsze dane, po prostu spójrz na nie jak na całość i wyciągnij wnioski, które poprawią odbiór Twojej marki (że o zasięgach organicznych nie wspomnę, bo podobno o rzeczach oczywistych się nie mówi).

Być może okaże się, że wystarczy publikować posty kilka godzin później, aby dotrzeć do większej liczby odbiorców. A może w ogóle zdecydujesz się na zmianę całej linii komunikacyjnej? Po prostu testuj, testuj, testuj… Bo kiedy po raz kolejny spojrzysz na swoje statystyki może okazać się, że pojawił się nowy schemat działania, który sprawdzi się u Ciebie jeszcze lepiej.

Ale na tym polega całe piękno Facebooka i jego narzędzi analitycznych – ich jedyną stałą jest zmiana. A zmiana to przecież rozwój.

I tego rozwoju życzę Ci z całego serca.

Pobierz 30 pomysłów na 30 dni

Twój kalendarz publikacji w mediach społecznościowych

Sprawdź:

  • co opublikować na Facebooku jutro, a co w kolejnych dniach,
  • jakie wpisy pomogą Ci zdobyć serca klientów w różnych mediach społecznościowych,
  • jaki powinien być cel Twoich publikacji.
30pom_form
Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalista w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych. Na co dzień opiekuje się Fanpage’em Coraz Lepszej Firmy i wirtualnymi społecznościami Coraz Lepszej Firmy oraz wspiera rozwój bloga.