Marketing Inspiracje

Narzędzia social media marketingu, które warto znać w 2021 roku

Paulina Pietrzak-Jaworska

Social media marketing tylko z pozoru wydaje się prosty.

To, co na pierwszy rzut oka wygląda po prostu jak „siedzenie na Fejsie” w rzeczywistości jest pracą, która wymaga pełnego zaangażowania przez niemal całą dobę – wliczając w to weekendy i święta. Harmonogramy nie zaplanują się przecież same, wpisy i grafiki nie wyłonią się magicznie z nicości, a klienci nie będą wiecznie czekali na odpowiedzi na prywatne wiadomości… Że o bieżącej administracji nie wspomnę.

Na szczęście z pomocą social media marketerom przychodzą narzędzia, które ułatwiają codzienne czuwanie nad nowymi powiadomieniami. I dziś chciałabym z Tobą o nich porozmawiać – bo po co martwić się zadaniami, które (przynajmniej częściowo) mogą zrobić za Ciebie narzędzia social media marketingu?

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jakie darmowe narzędzie do grafiki pomoże Ci tworzyć lepsze wpisy na Facebooka,
  • w jakim programie możesz najwygodniej szukać tematów do tworzenia treści online,
  • w jaki sposób skracać linki w mediach społecznościowych i...
  • …jakie jest najlepsze narzędzie do planowania wpisów.


Zacznę od podstaw, czyli tego, że narzędzia social media marketingu powstały po to, aby ułatwić pracę na każdym etapie tworzenia treści do mediów społecznościowych – począwszy od pomysłu poprzez kreację i planowanie harmonogramów, na moderacji komentarzy skończywszy.

Pozwól, że opowiem Ci pokrótce o tych, z których sama korzystam (lub korzystałam w przeszłości) i które sprawdziły się w mojej codziennej pracy. Część z nich wspiera procesy koncepcyjne, część z nich pomaga w utrzymaniu porządku w harmonogramach i komentarzach, a część jest po prostu fajną alternatywą dla zapracowanych głów.

Mam nadzieję, że pomogą Ci tak, jak mnie.

Canva – narzędzie do grafiki

O Canvie wspominałam już przy okazji artykułu o narzędziach contentmarketingowych, bez których nie wyobrażam sobie życia. I nic dziwnego – bo to wirtualny program graficzny, który jest mniej zaawansowanym (za to zdecydowanie bardziej intuicyjnym!) odpowiednikiem Photoshopa. Mówiąc najprościej – to proste w obsłudze narzędzie do tworzenia postów, infografik, raportów i innych materiałów do publikacji w sieci… A jak wygląda praca z nim?

Już tłumaczę.

Panel roboczy Canvy – widoczny na screenie poniżej – składa się z dedykowanych szablonów graficznych. Do wyboru masz gotowe wzory do wykorzystania między innymi w mediach społecznościowych, dokumentach, a nawet materiałach przeznaczonych do druku (wliczając w to koszulki firmowe i wizytówki).

socialmmarketing1

Canva – intuicyjne narzędzie do tworzenia postów, infografik, raportów i innych materiałów do publikacji w sieci


Każdy z nich możesz pobrać w domyślnej formie albo dostosować do swojej wizji. Decydując się na tę drugą opcję (w tym celu wystarczy po prostu kliknąć na wybrany projekt) otrzymujesz od twórców narzędzia pozwalające na dowolną modyfikację szablonów – począwszy od zdjęć i czcionek, na drobnych elementach graficznych skończywszy… Jak na przykład ten wpis na Dzień Matki, który powstał w niecałe 15 minut. I wliczam w to również poszukiwania odpowiedniego zdjęcia.

Ale oczywiście dobry wpis to nie tylko świetna grafika. Potrzebny jest jeszcze tekst – i tutaj z pomocą przychodzi...

…BuzzSumo – narzędzie do tworzenia treści

Uprzedzając pytania – BuzzSumo nie napisze za Ciebie wciągającego postu. Za 99 dolarów miesięcznie (tyle kosztuje pakiet podstawowy) zrobi za to w Twoim imieniu pełen research, dzięki któremu już zawsze będziesz wiedział, o czym i w jaki sposób pisać.

Mówiąc najprościej – w ciągu kilku minut pokaże Ci między innymi:

  • jakie tematy są teraz na topie i o czym mówią Twoi potencjalni odbiorcy,
  • czy w sieci znajduje się jakiś influencer, który specjalizuje się w Twojej branży,
  • które wpisy i artykuły (Twoje lub Twojej konkurencji) są najczęściej udostępniane w sieci.
socialmmarketing2

BuzzSumo – zrobi za Ciebie pełen research, dzięki któremu już zawsze będziesz wiedział, o czym i w jaki sposób pisać w mediach społecznościowych


Przy okazji porówna też Twoje strony ze stronami konkurencji i zaproponuje Ci najciekawsze publikacje, którymi żyje teraz internet – ot tak, abyś miał co udostępniać podczas tych dni, kiedy pisanie na firmowych mediach społecznościowych przychodzi Ci mniej więcej z taką łatwością, jak scenarzystom Gry o tron przychodziła praca nad ostatnim sezonem serialu.

Czyli warto.

Tak samo, jak warto korzystać z...

… Bit.ly – narzędzie do skracania linków

Niektóre linki, które chciałbyś udostępnić na przykład na firmowym Facebooku wyglądają jak nazwy żywcem wyjęte z przewodników po Islandii – zajmują mnóstwo miejsca i są praktycznie niemożliwe do odczytania. Nie wiem, jak Ciebie, ale mnie (i większość wirtualnych społeczności) takie stonogi skutecznie zniechęcają do udostępniania, bo wyglądają po prostu nieprofesjonalnie.

Właśnie z tego powodu zaprzyjaźniłam się z Bit.ly, czyli internetowym narzędziem do skracania linków. Wystarczy, że podasz mu pełen adres Twojej strony docelowej (jak na screenie poniżej), a system w parę sekund wygeneruje jego krótszą wersję… A to jeszcze nie wszystko.

socialmmarketing3

Bit.ly – narzędzie do skracania linków. Podaj mu pełen adres Twojej strony docelowej, a system w parę sekund wygeneruje jego krótszą wersję


Bo widzisz, poza generowaniem skróconych linków, Bit.ly zbiera też dane dotyczące kliknięć, czyli między innymi:

  • ich liczbę w wybranym przedziale czasowym,
  • wartość (i liczbę) sprzedaży, które wygenerowały w wybranym czasie,
  • ich źródło (czyli fizyczne – i wirtualne – miejsce, w którym znajdował się odbiorca).

Musisz przyznać, że jak na tak proste narzędzie, Bit.ly oferuje całkiem rozbudowaną możliwość monitorowania życia Twoich wpisów, prawda?

Prawda. Ale publikacje w mediach społecznościowych to przecież nie tylko grafiki, tematy i linki… Po pracy kreatywno-koncepcyjnej przychodzi czas na to, aby Twoje dzieła ujrzały światło dzienne – czyli na planowanie wpisów.

I w tym miejscu z czystym sercem mogę polecić Ci Hootsuite.

Hootsuite – narzędzie do planowania wpisów

Narzędzie do planowania wpisów w mediach społecznościowych to coś, z czego – moim zdaniem – powinien korzystać każdy, kto zajmuje się na co dzień social mediami. Bo nie dość, że „ogarnia” kilka firmowych kont w jednym miejscu (uwzględniając aż 35 różnych mediów społecznościowych i ponad 100 aplikacji, co widać na screenie poniżej), to jeszcze pozwala zarządzać nimi kilku osobom na raz – a więc nie jesteś dzięki niemu skazany na samotną pracę.

socialmmarketing4

Hootsuite – narzędzie do planowania wpisów w mediach społecznościowych. Pomaga obsłużyć kilka firmowych kont w jednym miejscu, uwzględniając aż 35 różnych mediów społecznościowych i ponad 100 aplikacji


Ale Hootsuite to nie tylko publikowanie wpisów, oj nie.

Za jego pomocą możesz też między innymi wysyłać wpisy do korekty i zatwierdzenia przez współpracowników, układać harmonogram publikacji, a nawet monitorować komentarze i odpowiadać na nie. Poza tym, Hootsuite jest też wyposażony w narzędzia analityczne – co w praktyce oznacza, że nie będziesz musiał każdego dnia nerwowo przeskakiwać pomiędzy Facebook Insights a Google Analytics, żeby upewnić się, czy ta nowa kampania jest tak fantastyczna, jak uważałeś na początku.

Jednym słowem – cudo.

Narzędzia graficzne, analityczne, narzędzia do tworzenia treści i do jej planowania

I to by było na tyle. Oczywiście na rynku znajdziesz całą masę innych narzędzi do zarządzania social mediami i kampaniami contentmarketingowymi… Jeśli powyższe propozycje do Ciebie nie przemawiają, śmiało szukaj własnych rozwiązań – chodzi przecież o TWOJĄ wygodę i optymalizację TWOJEJ pracy, prawda?

A jeśli czujesz, że chciałbyś jeszcze mocniej zgłębić temat mediów społecznościowych i social media marketingu, zapraszam Cię do artykułu, który może zainspirować Cię do tego, aby ruszyć ze swoja marką na zupełnie nowe tory. Pamiętaj tylko, aby podzielić się z nami tym, co znajdziesz na ich końcu.

Szerokiej drogi!

Pobierz 30 pomysłów na 30 dni

Twój kalendarz publikacji w mediach społecznościowych

Sprawdź:

  • co opublikować na Facebooku jutro, a co w kolejnych dniach,
  • jakie wpisy pomogą Ci zdobyć serca klientów w różnych mediach społecznościowych,
  • jaki powinien być cel Twoich publikacji.
30pom_form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).