Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Cztery obsesje wyjątkowego szefa, Patrick Lencioni – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Justyna Królak

Czy znasz opowieść o przywództwie, którą napisał Patrick Lencioni?

Wciągającą historię o czterech obsesjach każdego wyjątkowego szefa?

A może chciałbyś być szefem, liderem lub menedżerem, który ma obsesję na punkcie firmy?

Nie? To źle, bo powinieneś… Zanim się jednak całkowicie wystraszysz i stwierdzisz, że coś ciężkiego upadło mi na głowę, zostań i czytaj dalej. Bo – odpowiem w stylu typowego konsultanta – to wszystko zależy…

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jakie są cztery obsesje wyjątkowego szefa,
  • czy Patrick Lencioni zna się na przywództwie i...
  • … co jest absolutnie konieczne do tego, by firma osiągnęła sukces.


Patrick Lencioni o sukcesie

Pozwól, że zadam Ci pytanie o to…

… co według Ciebie jest absolutnie konieczne do tego, by firma osiągnęła sukces. Powiesz pewnie, że ilu ludzi, tyle odpowiedzi. Można by wymieniać w nieskończoność...

Patrick Lencioni – jak świetnie ujęła to Monika Madejska w recenzji do jego książki Pięć dysfunkcji pracy zespołowej – to znakomity ekspert i praktyk w dziedzinie zarządzania zespołami oraz budowania organizacji, w których ludzie chcą, a nie muszą pracować. W swojej kolejnej świetnej książce pt. Cztery obsesje wyjątkowego szefa Lencioni stwierdza, że organizacje, które odnoszą sukces, cechują się dwiema rzeczami: są MĄDRE i ZDROWE.

MĄDRE i ZDROWE… No dobrze, fajnie to brzmi, ale co to znaczy?

Rozłóżmy to na czynniki pierwsze.

Jak Patrick Lencioni definiuje MĄDRE i ZDROWE firmy?

Lencioni pisze, że organizacja jest MĄDRA wtedy, gdy tworzy inteligentne strategie i plany marketingowe, produkty i modele finansowe, które zapewniają firmie przewagę konkurencyjną nad rywalem.

Jego opowieść o przywództwie mówi, że firma jest wtedy ZDROWA, gdy jest w niej mniej polityki i zamętu, a więcej morale i wydajności, jest niższa rotacja pracowników i niższe koszty rekrutacji, jest wyższa jakość życia w pracy i mniejsza ilość czasu marnowana na bezproduktywne zebrania. Zauważ, że to też jest swego rodzaju przewaga konkurencyjna.

Uff, jeden krok już za nami.

Obie te cechy są bardzo ważne, jednak Lencioni w swoich obserwacjach zauważył, że większość firm skupia się na tej pierwszej przewadze konkurencyjnej – na MĄDROŚCI. I z jednej strony to dobrze, bo mądrze jest pracować nad strategią czy marketingiem i ciągle go ulepszać. Jednak ZDROWIE, które pozostaje zazwyczaj w cieniu i wydaje się być mało atrakcyjne dla przywódców jest niezbędne, bo jak pisze sam Lencioni Zdrowym organizacjom łatwiej jest być mądrzejszymi. Buuum!

Siedzisz jeszcze? To dobrze, bo teraz wyzwanie specjalnie dla Ciebie, Drogi Szefie i Przywódco: tylko Ty możesz sprawić, że organizacja będzie ZDROWA. Ważniejsze dla Ciebie powinno być skupienie się na ZDROWIU organizacji, niż na jej MĄDROŚCI.

Jak uzdrowić firmę?

No dobrze, to od czego zacząć? Patrick Lencioni pokazuje w swojej książce cztery takie kroki, prowadzące do osiągnięcia ZDROWIA firmy. Ku pokrzepieniu naszych serc wskazuje, że mimo tego, iż wprowadzenie w praktyce ZDROWIA do organizacji wymaga ogromnego zaangażowania, odwagi i konsekwencji, to jednak nie wymaga skomplikowanego myślenia i analiz, jak ma to miejsce na przykład przy wymyślaniu planów marketingowych.

A zatem do dzieła, nie zwlekajmy!

Oto cztery kroki, których wprowadzenie przyniesie ZDROWIE Twojej firmie (Lencioni nazywa je dyscyplinami).

Dyscyplina pierwsza: Stwórz i utrzymaj zgrany zespół zarządzający

Jest ona najistotniejsza, bo na jej fundamencie opierają się trzy pozostałe.

Najistotniejsze rzeczy, których dowiesz się z książki:

  • Po czym poznać zgrany zespół zarządzający? Jaki jest najwyraźniejszy znak rozpoznawczy zgranego zespołu?
  • Czy stworzenie zgranego zespołu jest trudne?
  • Jak zbudować zgrany zespół zarządzający? Co jest najważniejszą rzeczą? Jak zacząć ten proces?
  • Po czym poznać, że zgrany zespół zarządzający zaczyna mieć problemy i trzeba wrócić na właściwy tor?

Dyscyplina druga: Zapewnij przejrzystość organizacji

Co to jest ta przejrzystość organizacji? To odpowiednie opisanie misji, strategii czy wartości firmy: po co firma istnieje, jakie są jej fundamentalne wartości, itd.

Ważne pytania, na które uzyskasz odpowiedź podczas lektury:

  • Czym się charakteryzuje przejrzystość organizacyjna?
  • Jakie są najlepsze sposoby osiągnięcia przejrzystości?
  • Jak ocenić organizację pod kątem przejrzystości?
  • Co daje przejrzystość organizacji?

Dyscyplina trzecia: Komunikuj aż do przesady przejrzystość organizacji

Nie wystarczy oczywiście samo stworzenie i napisanie misji firmy, jej podstawowych celów i wartości. Choć będzie to brzmieć najpiękniej na świecie, to nic z tego nie będzie, jeśli zostanie tylko na papierze. Tą przejrzystość organizacji trzeba zakomunikować pracownikom. I trzeba to robić bezustannie, aż do przesady i znudzenia. Pracownicy mają tym żyć i się z tym utożsamiać. Trzeba to robić w prosty sposób, by było to dla wszystkich zrozumiałe.

Tu ważne pytania:

  • Jak wygląda dobra komunikacja, taka aż do przesady?
  • W jaki sposób skutecznie i aż do przesady komunikować?
  • Jak ocenić efektywność komunikacji?

Dyscyplina czwarta: Przestrzegaj przejrzystości organizacji przez odpowiednie systemy zarządzania ludźmi

Chodzi tu o różne systemy, które pozwolą firmie mieć kontrolę nad komunikowaniem przejrzystości. Ważne jest, żeby zrobić to bez stworzenia dodatkowej, zbędnej biurokracji. Lencioni pisze o takich 4 systemach, o których więcej przeczytasz w książce.

Domyślasz się oczywiście, że do tego, by ta maszyna sprawnie działała, potrzebne jest harmonijne działanie tych wszystkich elementów. Lencioni zdaje sobie sprawę z tego, że każda firma jest inna, więc każda będzie miała problem z innym elementem. Jedne zespoły o wiele łatwiej zbudują zaufanie, innym łatwiej może przychodzić podejmowanie decyzji.

Najistotniejsze jest jednak to, że nie ma nic ważniejszego od ZDROWIA organizacji, i – choć rzeczy strategiczne mogą się wydawać atrakcyjniejsze – to wybitni menedżerowie skupiają się właśnie na nim. Jednak w tym wszystkim nic nie może zastąpić znanej już od wieków… dyscypliny. Nie pomoże największa inteligencja czy charyzmatyczna osobowość, jeśli zabraknie dyscypliny! I to jest chyba najtrudniejsza część... Bo co z tego, że spodoba Ci się ten model Lencioniego, wszystko sobie ładnie zaplanujesz i będziesz pełen entuzjazmu, jeśli zabraknie dyscypliny i konsekwencji, by wprowadzić to w życie...

A zatem odwaga, dyscyplina i konsekwencja…

Jesteś gotów?

Patrick Lencioni – o autorze
Amerykański przedsiębiorca, założyciel i prezes The Table Group, która specjalizuje się doradztwem biznesowym z zakresu „zdrowia korporacyjnego”. Autor 9 książek, w tym bestsellerowej pozycji Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, która doczekała się licznych wydań poza granicami kraju.

4 obsesje

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Justyna Królak

Pasjonatka lektur rozwojowych, biznesowych i ciągłego doskonalenia. Przez wiele lat szefowa Klubu Książki Tolle.pl. Prywatnie jest szczęśliwą żoną Coraz Lepszego Szefa.