Marketing Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Purple Cow. Transform Your Business by Being Remarkable, Seth Godin – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Paulina Pietrzak-Jaworska

Znakomity.

Wyjątkowy.

Wybitny.

Tak – w wolnym tłumaczeniu – możemy przełożyć na język polski słowo remarkable, które w Purple Cow Setha Godina pojawia się tak często, że już po kilku rozdziałach zaczynasz podświadomie wyłapywać je w potoku słów. Ale to akurat dobrze – bo sensem tej książki jest uświadomienie przedsiębiorcom, że biznes nie może być po prostu „dobry”...

…a jeśli chcesz zapadać w pamięć i uwodzić klientów, musisz być znakomity, wyjątkowy, wybitny. I Purple Cow Ci w tym pomoże.

W dodatku zrobi to w BARDZO przystępny sposób.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jak jeden mężczyzna zrewolucjonizował francuską branżę piekarską,
  • na czym właściwie polega „bycie wyjątkowym” według Setha Godina,
  • czym są Otaku i dlaczego Twoja firma ich potrzebuje.


Prosto – prościej – Godin

Bo widzisz, Seth Godin jest mistrzem w upraszczaniu i przekładaniu na ludzki język wszelkich branżowych zawiłości – począwszy od mechanizmów rządzących naszą motywacją do osiągania sukcesu, na zarządzaniu i formowaniu struktur społecznych skończywszy (jeśli potrzebujesz dowodów, zajrzyj koniecznie do recenzji jego książek: Tribes. We need you to lead us i The Dip).

Na poparcie swoich teorii wybiera przy okazji najbardziej soczyste branżowe przykłady, które zapadają w pamięć na długo po odłożeniu przeczytanej książki na półkę (no i udowadniają, że fundamentem każdego sukcesu jest niesztampowe myślenie).

I Purple Cow nie jest wyjątkiem od tej reguły.

Z książki dowiesz się więc, że Lionel Poilâne (któremu zresztą ta książka została dedykowana) zrewolucjonizował francuską branżę piekarską, opracowując własną recepturę na bagietki, która przyniosła mu milionowe zyski. Że Logitech swoją popularność oparł nie na parametrach i oprogramowaniu (które według autora nie zmieniły się znacząco na przestrzeni lat), ale na podążaniu za trendami w designie. Że ludzie z całego świata pielgrzymują po steki do Daria Cecchiniego wyłącznie po to, aby usłyszeć, jak ten włoski rzeźnik cytuje dzieła Dantego. Że…

Mogłabym tak wymieniać godzinami, ale na pewno wiesz już, co mam na myśli, prawda?

Przejdźmy zatem do samej Fioletowej Krowy.

O co chodzi z Fioletową Krową?

Tytułowe zwierzę to pojęcie wymyślone przez Godina. Kolejne z wielu „marketingowych P” (po Product, Pricing, Promotion, Positioning, Publicity, Packaging, Pass-along i Permission), które obrazuje jego wizję bycia wyjątkowym. Jak dowiadujemy się już na samym początku:

„Cows, after you’ve seen them for a while, are boring. They may be perfect cows, attractive cows, cows with great personalities, cows lit by beautiful light, but they’re still boring.

A Purple Cow, though. Now that would be interesting. (For a while.).”

W wolnym tłumaczeniu brzmi to następująco:

„Krowy stają się nudne, kiedy obserwujesz je od dłuższego czasu. Mogą być idealne, atrakcyjne, mogą mieć świetne osobowości i być pięknie podświetlone, ale nadal będą nudne.

A Fioletowa Krowa? To byłoby interesujące (przynajmniej przez chwilę).”

Oznacza to mniej więcej tyle, że chcąc odnieść sukces, powinieneś odstawać od ogólnie przyjętych norm – wyróżniać się w tłumie konkurencji, obierać zupełnie nowe ścieżki, wychodzić poza strefę komfortu (Godin podkreślił nawet, że „safe is risky”, czyli „to, co bezpieczne, jest ryzykowne”)... Po prostu być Fioletową Krową na łące pełnej zwyczajnych muciek.

Wtedy przyciągniesz prawdziwych Otaku.

Otaku, czyli co?

Kojarzysz Comic Con? Albo BlizzCon?

To jedne z największych na świecie wydarzeń, które skupiają ludzi prawdziwie zafiksowanych na punkcie konkretnego tematu, gotowych wydać oszczędności życia na kostium Illidana Stormrage’a (niewtajemniczonych odsyłam do gry World of Warcraft) i biorących podrobione L4, żeby po kilkunastu godzinach lotu zadać Jasonowi Momoa (to ten umięśniony mąż Daenerys Targaryen z serialu Gra o Tron) parę pytań po Dothracku... Ci ludzie (chociaż może powinnam nazwać ich „wyznawcami”) – i to, jakie uczucia żywią do swoich ukochanych bohaterów – to właśnie Otaku.

Według Setha Godina to także Twoi idealni klienci, bo:

„Otaku describes something that’s more than a hobby but a little less than an obsession. […] They’re the ones who will take the time to learn about your products, take the risk to try your product, and take their friends’ time to tell them about it.”

Mówiąc po polsku:

„Otaku to już nie hobby – ale jeszcze nie obsesja. […] To ludzie, którzy poświęcą swój czas na to, aby dowiedzieć się więcej na temat Twoich produktów, zaryzykują, aby je przetestować, a później opowiedzą o nich swoim przyjaciołom.”

Oznacza to mniej więcej tyle, że wyłącznie ponadprzeciętna firma może przyciągać ponadprzeciętnych klientów… No i przy okazji generować ponadprzeciętne zyski – a o to przecież chodzi w biznesie, prawda?

Ano prawda.

A ponieważ nie samą teorią żyje człowiek, w Purple Cow znajdziesz również kilka gotowych przepisów na to, jak pokolorować swoją markę na fioletowo. Kilka z nich zdradziłam już na początku tego artykułu, więc nie będę psuła Ci zabawy kolejnymi spoilerami… Bo coś mi mówi, że myślisz o tym, aby na własną rękę zgłębić sekrety Fioletowej Krowy.

Ostatecznie wszyscy i tak wiemy, że stabilizacja jest ok, ale przecież „to, co bezpieczne, jest ryzykowne”. A kto chciałby ryzykować w dzisiejszych czasach, prawda?

Seth Godin - o autorze

Amerykański autor książek poświęconych marketingowi, wiceprezes do spraw marketingu bezpośredniego w Yahoo! i popularny mówca, który znany jest głównie ze swoich wystąpień w ramach cyklu TED Talks. Jego blog – seths.blog – został okrzyknięty przez magazyn Time jednym z najlepszych blogów 2009 roku.

purple-cow

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).