Zarządzanie zespołem

Czy chwalisz swoich pracowników? Obejrzyj WIDEO z cyklu BIZNESOWY QUIZ. Sprawdź swoją wiedzę o biznesie

Martyna Kosienkowska
Michał Bugno


Być może zatrudniasz w swojej firmie ludzi w różnym wieku – bardzo młodych, ale też i przedstawicieli starszego pokolenia.

Jak sądzisz, którym bardziej zależy na tym, żebyś doceniał ich pracę?

To pytanie zadaliśmy w pierwszym odcinku Biznesowego Quizu. Obejrzyj wideo i sprawdź, czy wybrałeś poprawnie spośród 4 odpowiedzi.

A może chwalenie ludzi w ogóle nie jest dobrym pomysłem? W końcu przewraca im się od tego w głowie, prawda?

No właśnie – co jest prawdą?

Co się dzieje, gdy nie doceniasz pracy swoich ludzi?

Według badania przeprowadzonego przez instytut Gallupa pracownicy zgłaszający, że NIE są odpowiednio doceniani w pracy, trzykrotnie częściej deklarują, że odejdą z niej w ciągu najbliższego roku1.

Podobnie jest zresztą i poza pracą, na przykład w związkach.

Profesor John Gottman, który przez kilkanaście lat badał zachowania par i który wielokrotnie był za swoją pracę nagradzany, doszedł do ciekawych wniosków.

Otóż udowodnił, że szansę na przetrwanie mają te związki, w których pojawiały się częściej pozytywne niż negatywne komunikaty. I nie chodziło tylko o pochwały, ale także o wzajemny szacunek, próbę zrozumienia drugiej strony, czy częste używanie zaimka „my”, zamiast „ja”.

Jak przytacza Miłosz Brzeziński w swojej książce Głaskologia, badacz ustalił, że pięć pozytywnych komunikatów w stosunku do jednego negatywnego znacznie zwiększa szansę na przetrwanie relacji. Najgorzej wypadały związki, w których było więcej złych słów lub w których proporcja wynosiła 1:1 czy 2:1. Były to pary bliskie rozstania. Sytuacja zmieniła się na korzyść dopiero, gdy pojawiały się co najmniej trzy pozytywne komunikaty w stosunku do jednego negatywnego.

A co się dzieje, gdy okazujesz uznanie?

Twoi pracownicy pracują lepiej. Pozytywne interakcje z przełożonymi i współpracownikami wpływają na lepszą wydajność w pracy, większą elastyczność i odporność na przeciwności losu, czy większe zasoby społeczne i ogólne lepsze funkcjonowanie.2

Wróćmy zatem do naszego pytania:

Biznesowy Quiz, pytanie

Czy znasz prawidłową odpowiedź? I czy wiesz, jakie to ma konsekwencje dla Twojej firmy?

Obejrzyj Biznesowy Quiz, a potem w komentarzu na naszym youtube’owym kanale daj nam koniecznie znać, jak Ci poszło.

Zapamiętaj

Pewne jest jedno, komunikowanie się z pracownikami w dużej mierze wpływa na sukces albo porażkę Twojej firmy – nie ignoruj więc tego tematu.

A jeśli chcesz nauczyć się robić to na tyle dobrze, by Twoi ludzie pracowali dokładnie tak, jak tego oczekujesz, to koniecznie musisz trzymać się w komunikacji 5 złotych zasad.

Dokładnie omówiliśmy je w bezpłatnym (0 zł) poradniku, który znajdziesz pod tym tekstem.

To esencja wiedzy o tym, jak rozmawiać z pracownikami, by zbudować zaufanie i uniknąć zbędnego stresu – u Ciebie i u nich.

Jeśli zatrudniasz pracowników, te wskazówki będą dla Ciebie ogromnym ułatwieniem.

Darmowy (0 zł) poradnik:

Jak zbudować zespół marzeń? 5 złotych zasad komunikacji z pracownikami



A w nim:

  • na co poświęcić 1 godzinę w miesiącu, by Twój pracownik zaczął pracować dokładnie tak, jak chcesz,
  • nieoczywisty zabieg, który pozwoli uspokoić rozmowę nawet z najbardziej wzburzonym pracownikiem,
  • szkodliwy mit, przez który przedsiębiorcy nie potrafią się porozumieć ze swoim zespołem.

Zespół marzeń

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.

1 Robison, J. (2006, 9 listopada). In Praise of Praising Your Employees. Gallup: Workplace. https://www.gallup.com/workplace/236951/praise-praising-employees.aspx

2 Losada M. (1999). The complex dynamics of high performance teams. Mathematical and Computer Modelling 30(9–10), 179–192; Losada M, Heaphy E. (2004). The role of positivity and connectivity in the performance of business teams: A nonlinear dynamics model. American Behavioral Scientist. 47(6):740–765.

Martyna Kosienkowska

Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.

Michał Bugno

Przez 15 lat pracował jako dziennikarz sportowy – najpierw w Wirtualnej Polsce, a później w telewizji Polsat Sport. Jako reporter obsługiwał liczne wydarzenia najwyższej rangi, m.in. w piłce nożnej, sportach walki i sportach zimowych. Był korespondentem podczas igrzysk olimpijskich w Pjongczangu w 2018 roku. Przez 5 lat prowadził cykl wywiadów wideo „Sektor Gości” ze sportowcami. Obecnie realizuje projekty wideo w Coraz Lepszej Firmie. W wolnym czasie lubi żyć aktywnie – biegać, jeździć na rowerze lub na nartach i zdobywać górskie szczyty.