Marketing

Jak przyciągać tłumy klientów – efekt sieciowy dla „zwykłych” biznesów

Katarzyna Trzonek-Maciejewska

Budzisz się rano i widzisz powiadomienia o nowych zamówieniach. W ciągu dnia spływają kolejne. Bez Twojego wysiłku, bez żadnych „trików”, bez ciągłego zastanawiania się, jak wypromować swój produkt lub usługę.

Twoja sprzedaż przewyższa najbardziej optymistyczne prognozy sprzed roku.

Klienci sami do Ciebie przychodzą. Nie przeszkadza im wyższa cena. Na ofertę konkurencji nawet nie spojrzą, bo… to właśnie OD CIEBIE chcą kupić.

Brzmi nieźle, prawda?

Tak właśnie działa efekt sieciowy. W ogromnym skrócie – jest to zjawisko, które polega na tym, że konsumenci odnoszą korzyści z posiadania określonego dobra, gdy zwiększa się jego popularność. Czyli: im więcej osób z niego skorzysta, tym cenniejsze będzie dla wszystkich użytkowników.

Więcej o tym zjawisku przeczytasz w naszym artykule Dlaczego niektóre marki porywają tłumy? Poznaj „efekt sieciowy”.

Myślisz, że może on się sprawdzić tylko w dużych, świetnie zorganizowanych albo… niezwykłych firmach?

Nic bardziej mylnego.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • co mogą zrobić mniejsze firmy, by wykorzystać moc efektu sieciowego;
  • jak zdobyć przewagę nad innymi bez obniżania ceny i wdawania się w bezpośrednie potyczki z konkurencją;
  • jak zatrzymać klientów i zapewnić ich powrót lub ciągłe korzystanie z Twojej usługi.


Zacznijmy od tego…

…jak możesz wykorzystać efekt sieciowy w swojej firmie.

Najpopularniejsze są dwie drogi:

  1. Stosując produkty lub usługi, które już są bardzo popularne (np. proponując klientom płatność kartą VISA lub BLIKIEM albo umiejętnie pojawiając się w social mediach).
  2. Tworząc efekt sieciowy w ramach własnych produktów lub usług.

O ile pierwsze rozwiązanie możesz wdrożyć stosunkowo łatwo i szybko, o tyle nad punktem drugim warto dłużej się zastanowić.

Juana Catalina Rodriguez przedstawiła 10 sposobów na to, by wykorzystać efekt sieciowy w Twoim biznesie1. Oto one:

  1. Przewaga pierwszego wchodzącego na rynek

Firma, która jako pierwsza w danym segmencie weszła na rynek, ma przewagę w tworzeniu świadomości marki i budowaniu bazy klientów.

To może również prowadzić do efektu sieciowego – pierwsza firma zgarnia wszystkich potencjalnych klientów i tworzy ich najbardziej rozbudowaną bazę.

Taka przewaga może być potężną bronią, ale nie jest pozbawiona ryzyka.

Jakiego?

Choćby wysokich kosztów w zakresie badań, marketingu i rozwoju produktu. Poza tym bycie prekursorem niesie też ryzyko braku zainteresowania ze strony klientów.

Skoro nikt jeszcze tego nie robi, to istnieje możliwość, że Twój pomysł jest genialny albo… bezużyteczny. Często granica jest cienka.

Przed utopieniem pieniędzy uchroni Cię odpowiednia strategia i zrozumienie rynku.

  1. Efekt zamknięcia (lock-in)

Można mówić o nim wtedy, gdy klienci tak bardzo uzależniają się od produktu lub usługi, że trudno im przejść do konkurenta.

Strategia ta jest wykorzystywana przez ekosystem Androida lub Apple – użytkownicy są zamknięci na inne rozwiązania, ponieważ zainwestowali czas i pieniądze w produkty i usługi oferowane przez jedną z tych firm.

Niechętnie przechodzą do nowego produktu lub usługi, ponieważ musieliby zacząć od zera, nauczyć się korzystać z produktu i odbudować swoje kontakty i dane.

  1. Tworzenie komplementarnych produktów i usług

Pomyśl, czy mógłbyś oferować swoim klientom jeszcze coś, co ułatwiłoby im korzystanie z Twoich produktów lub usług. A może mógłbyś skorzystać z istniejących sieci i zwiększyć swój zasięg?

Rozwijanie komplementarnych dóbr pomaga zwiększyć „lepkość” całej firmy i przyciągnąć nowych użytkowników. Być może przyjdą oni ze względu na jeden z dodatkowych produktów.

Przykłady?

Choćby Facebook, który zintegrował swoją platformę z kilkoma popularnymi aplikacjami, takimi jak Instagram i WhatsApp.

Albo Apple, który zintegrował iTunes Store ze swoim produktem iPod. Dało to Apple przewagę konkurencyjną nad innymi producentami odtwarzaczy MP3, którzy nie mieli swojego cyfrowego sklepu muzycznego.

  1. Wykorzystanie efektu platformy

Innym sposobem, w jaki firmy mogą wykorzystać efekty sieciowe, jest stworzenie platformy. Platforma to produkt lub usługa, która umożliwia innym tworzenie produktów lub usług na niej opartych.

Przykładem platformy jest: system operacyjny Android, umożliwiający programistom tworzenie aplikacji, które mogą być używane na urządzeniach z systemem Android; App Store – platforma cyfrowej dystrybucji aplikacji dla mac os; lub AirBnb – miejsce, w którym można znaleźć lub zaoferować nocleg.

  1. Dopłacanie do transakcji nowych użytkowników

Taką strategię zastosował Uber, aby zdobyć udział w rynku w branży transportowej.

Dopłacając do kosztów przejazdów, Uber oferował niższe ceny niż jego konkurenci i przyciągał więcej użytkowników.

Gdy więcej użytkowników dołączyło do Ubera, stał się on bardziej wydajny i jeszcze bardziej obniżył ceny, co przyciągnęło jeszcze więcej użytkowników.

Ta strategia może być ryzykowna, ponieważ wymaga dużego kapitału. Ale jeśli zostanie wykonana poprawnie, daje szansę na zdobycie dużego udziału w rynku i zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

  1. Budowanie społeczności

Taką strategię zastosowało na przykład Airbnb, aby zdobyć udział w rynku w branży wynajmu wakacji.

Stworzyło zaufaną platformę do wynajmu mieszkań, budując społeczność gospodarzy i gości. W miarę jak więcej osób dołączało do Airbnb, stawało się ono bardziej wydajne i oferowało niższe ceny, co przyciągało jeszcze więcej użytkowników.

Inny przykład? eBay, który kładzie nacisk na budowanie odpowiedniej społeczności i marketing szeptany generowany przez kolekcjonerów i hobbystów. To była część planu firmy, aby ułatwić jednostkom odkrywanie i łączenie się z innymi, którzy podzielali ich zainteresowania.

  1. Wykorzystanie punktów krytycznych

Punkty krytyczne to momenty, w których towar lub usługa stają się bardziej popularne i rosną wykładniczo. Identyfikując te momenty, można wykorzystać je do zwiększenia swojego wzrostu.

Airbnb potrafiło wykorzystać punkt krytyczny, by napędzić swój wzrost — wykorzystało marketing szeptany, aby ludzie mówili o ich produkcie w pierwszych dniach działalności. Pomogło to osiągnąć punkt krytyczny, po którym nastąpił gwałtowny wzrost.

Airbnb wykorzystało również punkty zwrotne, oferując niższe ceny niż jego pośredni konkurent, aby zwiększyć swój zasięg.

  1. Zwiększenie korzyści skali

Przykładem jest konsola do gier Microsoft Xbox – jeśli na platformie dostępnych jest wiele gier, klienci zainteresowani korzystaniem z niej będą bardziej skłonni do jej zakupu.

  1. Partnerstwo z firmami komplementarnymi

Na przykład strategia Amazona polegała na partnerstwie z UPS i FedEx, które dostarczały paczki. Dzięki temu Amazon dotarł do większej liczby konsumentów i zaoferował im lepsze wrażenia z kontaktu z firmą. Ponadto, gdy więcej osób dołączyło do Amazona, stał się on bardziej wydajny i oferował niższe ceny, co przyciągało jeszcze więcej użytkowników.

Ta strategia może być kosztowna na początku, ale może też być potężnym sposobem na zwiększenie wzrostu i zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

  1. Dążenie do doskonałości operacyjnej

Te wszystkie wcześniejsze kroki na nic się zdadzą, jeśli firma nie zagwarantuje, by klient miał jak najlepsze doświadczenia związane z transakcją – działającego systemu, przyjaznego interfejsu, sprawnej obsługi klienta czy łatwego procesu składania zamówienia.

Jeśli tego zabraknie, to może się okazać, że pomimo najlepiej wdrożonych działań, wywołujących efekt sieciowy, klienci i tak nie będą do Ciebie wracać, bo… będzie to dla nich mało komfortowe. Albo wręcz irytujące.

Ale wiesz, co jest najlepsze, Drogi Przedsiębiorco?

Możesz zacząć od małego kroku

Wprowadzenie tych 10 sposobów naraz może być trudne lub nawet niewykonalne. Dlatego warto, byś na początku zastanowił się nad jedną małą rzeczą, którą mógłbyś wdrożyć, aby Twoja firma choć trochę zaczęła korzystać z mocy efektu sieciowego.

Może poszukasz partnerów do współpracy? Pomyślisz nad budową platformy? A może po prostu zaczniesz budować społeczność na jednym z popularnych portali?

Jeśli zdecydujesz się na ten ostatni pomysł, to mamy coś dla Ciebie. Coś, co zdecydowanie ułatwi Ci wypromowanie Twojej firmy na Facebooku. I to bez wydania na to złotówki!

Pomyśl, czy nie czułbyś większego spokoju, wiedząc, że Twoja firma dociera do coraz większej liczby potencjalnych klientów i nie kosztuje Cię to za wiele wysiłku?

Pobierz poradnik 7 szybkich sposobów na wypromowanie firmy na Facebooku za 0 złotych i sam się przekonaj. Możesz to zrobić tutaj:

7 szybkich sposobów
na wypromowanie firmy na Facebooku
za 0 zł



Pobierz poradnik 7 szybkich sposobów na wypromowanie firmy na Facebooku za 0 zł i odkryj:

  • kluczowy element budowy wizerunku w sieci, o którym zapomina większość małych firm;
  • sprytny sposób na zdobycie większej liczby polubień w dużo krótszym czasie;
  • ministrategię, która pozwoli Ci dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.


Promowanie firmy na Facebooku


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.

1J.C. Rodrigez, 10 Outstanding Strategies To Harness The Power Of Network Effects, https://entrepreneurshandbook.co/11-outstanding-strategies-to-harness-the-power-of-network-effects-b81fceb31618 (17 marca 2022).

Katarzyna Trzonek-Maciejewska

Absolwentka socjologii na UŁ, która po studiach trafiła na ponad 6 lat do... księgowości korporacyjnej. Czuła, że to nie jest droga dla niej i postanowiła coś zmienić – m.in. ukończyła studia podyplomowe „Nowoczesna komunikacja marketingowa” na Uniwersytecie SWPS.
Teraz zajmuje się tym, co chciała robić od zawsze – pisze. Swoimi tekstami wspiera marketing kilku marek, a w CLF tworzy artykuły i reklamy.
Jej pasją są podróże i języki obce.