Strategia Inspiracje

Rozwój firmy – wszystko, co musisz wiedzieć, żeby wejść na wyższy poziom

Paulina Pietrzak-Jaworska

Rozwój firmy… niejednemu spędził już sen z powiek. Bo rozwijanie biznesu wymaga odwagi i siły. Ale jesteś przecież przedsiębiorcą – kto mógłby podjąć to wyzwanie z większą pewnością niż Ty?

Niestety, ciągle musisz działać w niepewnych warunkach – bo nowe podatki, zmiany w prawie, nietrafiona oferta… Mówiąc najprościej – bez dobrego planu na przyszłość masz dużą szansę, że pod koniec biurowego dnia po prostu zechcesz rzucić wszystko i uciec w Bieszczady.

I tak codziennie, w kółko przez najbliższe lata… W najlepszym przypadku – bo ten najgorszy zwykle kończy się bankructwem i bolesnym powrotem na etat.

Ale Twoja historia wcale nie musi tak wyglądać! Wystarczy, że przygotujesz się na ewentualne kryzysy i zaczniesz patrzeć na swój biznes z perspektywy tego, jaki będzie za kilka, kilkanaście lat – uwierz mi, to prostsze, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

I dziś chciałabym z Tobą o tym porozmawiać… A właściwie pokazać Ci kolejne kroki na tej ambitnej drodze. Jeden za drugim, powoli i skutecznie do celu.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • dlaczego nie możesz stanąć w miejscu i przestać rozwijać firmy,
  • od jakiego najważniejszego „elementu” firmy warto rozpocząć jej rozwój,
  • z jakich szkoleń korzystać, aby Twoja firma rosła, przyciągała najlepszych klientów i pracowników.


Jak rozwinąć firmę

Na początek spróbuję odpowiedzieć na podstawowe pytanie, które pewnie pulsuje w tej chwili w Twojej głowie: JAK ROZWINĄĆ FIRMĘ?

Podobne pytanie padło jakiś czas temu podczas naszego wywiadu z Markiem Jankowskim – autorem bloga malawielkafirma.pl i podcastu pod tym samym tytułem. Odpowiedzi, które otrzymała wówczas Martyna – nasza redaktor bloga – tworzą według mnie jedną z najlepszych definicji rozwoju firmy, jaką obecnie można znaleźć w Internecie.

Pozwól, że przytoczę Ci kilka moich ulubionych fragmentów tej rozmowy. Pierwszy z nich dotyczy podejścia przedsiębiorcy do rozwoju (i chodzi tu zarówno o budowanie własnego imperium, jak i o samorozwój):

„Nie da się w dzisiejszych czasach stworzyć firmy, która będzie zamkniętą całością i będzie tak samo działała z tygodnia na tydzień, z miesiąca na miesiąc, z roku na rok.

Wszystko się zmienia. Jeśli Ty stoisz w miejscu, to nie znaczy, że jesteś wciąż w tym samym punkcie. Świat Ci odjeżdża. Niestety. Trzeba się ciągle uczyć, rozwijać nowe relacje, testować nowe rozwiązania po to, żeby być co najmniej na tym samym poziomie. Najlepiej byłoby oczywiście iść do przodu”.

A jak będzie wyglądało to w praktyce?

„Jeśli jesteś konferansjerem, prowadzisz imprezy i założysz działalność, to nadal pozostaniesz konferansjerem. Tyle że to się w zasadzie niewiele różni od pracy w jakiejś agencji organizującej eventy. Natomiast jeżeli chcesz, żeby Twoja firma rosła, rozwijała się, to musisz zacząć rekrutować, szkolić, kontrolować, rozliczać, umawiać klientów. Dochodzi cała otoczka, która niekoniecznie jest tym prowadzeniem imprez, które tak bardzo Cię kręciło”.

Mówiąc najprościej – jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, musisz zacząć od najważniejszego jej „elementu” – od siebie. A kiedy poczujesz, że masz potrzebne umiejętności, zatrudnij kilka nowych osób i przekaż je im, aby w przyszłości mogły wykorzystać swoją wiedzę do rozbudowy Twojego biznesu.

A skoro jesteśmy już przy tym temacie...

Szkolenia dla firm

Skąd właściwie pozyskiwać wiedzę potrzebną do rozwoju działalności gospodarczej?

Większość przedsiębiorców – zwłaszcza młodsze, milenijne pokolenie – powierza to pytanie wszechwiedzącemu Internetowi. I wiesz co? Sprawdziłam, czym to się może skończyć.

W odpowiedzi na hasło „szkolenia dla firm” Google znalazł dla mnie równo 33 200 000 ofert i artykułów poświęconych rozwojowi przedsiębiorców – to wszystko w 0,47 sekundy. Gdybym miała podsumować ten wynik w 2 słowach, powiedziałabym, że to cholernie dużo… A niewiele mniej wyników pojawiło się po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „szkolenia dla przedsiębiorców” i „szkolenia rozwojowe” – odpowiednio 24 400 000 i 6 140 000 w niecałą sekundę.

To prawdziwa powódź informacji.

A ponieważ prawda jest taka, że większość z nas nie radzi sobie z pływaniem tak dobrze, jak by chciała, postanowiłam zebrać i uporządkować najlepsze szkolenia pod kątem potrzeb, na które odpowiadają… Okazało się, że każda z nich znajduje odzwierciedlenie w definicjach rozwoju, które przytaczałam na początku artykułu.

Szkolenia dla firm – efektywność i przeciwdziałanie wypaleniu

Bo widzisz, jednym z najważniejszych wyzwań, z którymi borykają się dziś przedsiębiorcy jest… nadmiar obowiązków i wypalenie zawodowe. Okazuje się, że większość z nas pracuje zdecydowanie za dużo – według OECD Polska znajduje się w europejskiej czołówce pod względem ilości godzin spędzonych w biurze, a statystyki mówią, że w 2018 roku przeciętny Polak przepracował średnio 1 792 godziny. To o 58 godzin więcej, niż średnio w krajach OECD!

Można się załamać. Zwłaszcza, że znalezienie sensownego – a więc sprawdzonego i wysoko ocenianego przez przedsiębiorców – szkolenia, które naprawdę pomogłoby w uporządkowaniu swoich spraw, graniczy z cudem. Większość po prostu nie przystaje do biznesowych realiów, skupiając się bardziej na problemach, z którymi zmagają się „zwykli” ludzie.

I właśnie dlatego poniżej zostawiam dla Ciebie listę 3 internetowych kursów (w tym 2 bezpłatnych), które przeznaczone są wyłącznie dla przedsiębiorców. Każdy z nich pokazuje, jak uwolnić się od przytłoczenia zadaniami i w końcu znaleźć czas na rozwój firmy.

  1. Przebudzenie przedsiębiorcy
  2. 6 złodziei czasu w życiu przedsiębiorcy i jak sobie z nimi radzić?
  3. Miej to z głowy! Jak uwolnić się od przytłoczenia zadaniami – realizując je szybko i skutecznie?

Każdy z nich możesz spokojnie wdrożyć w swojej codziennej pracy – określając codzienne rytuały, które ograniczają Twój czas, i zamieniając je na autentyczne działania, dzięki którym w końcu poświęcisz się temu, co najważniejsze, czyli…

Szkolenia dla firm – sprzedaż i zarządzanie budżetem

Według artykułu 50 statystyk o sprzedaży na 2019 rok opublikowanego przez portal sellwise.pl, aż 61% handlowców uważa, że sprzedaż jest obecnie dużo trudniejsza niż 5 lat temu, a 79% wszystkich leadów marketingowych nigdy nie zamienia się w klientów.

Nic dziwnego, że jednym z największych wyzwań dla wielu przedsiębiorców jest ciągłe zwiększanie sprzedaży i jednoczesne mądre zarządzanie budżetem… Zwłaszcza, że „mądre” w tym przypadku oznacza mniej więcej tyle, co „pozwalające utrzymać firmę” i „umożliwiające zabezpieczenie jej zysków na wypadek ewentualnego kryzysu”.

A skąd to wiem?

Ano stąd, że w ciągu kilku ostatnich lat mieliśmy w Coraz Lepszej Firmie okazję współpracować z prawie 9 000 przedsiębiorców z całej Polski. W tym czasie w naszych rozmowach powtarzało się kilka stałych tematów – między innymi problemy z dopięciem budżetu, klientami, którzy patrzą tylko na cenę, i marną sprzedażą. A ponieważ tak się złożyło, że pracuje u nas kilku ekspertów, którzy niejedną firmę wyciągnęli już z podobnych opałów, to postanowiliśmy podzielić się swoim doświadczeniem w formie internetowych szkoleń (również bezpłatnych)... Jeśli i Ty borykasz się na co dzień z podobnymi problemami, po prostu do nich zajrzyj. Poniżej zostawiam dla Ciebie listę moich 3 absolutnych ulubieńców:

  1. Jak sprzedawać więcej, gdy konkurencja zaniża ceny?
  2. Program naprawy zysków
  3. 18 łatwych sposobów na większą sprzedaż

Ok, a co, jeśli wszystko gra, a rozwój firmy tak naprawdę blokują… pracownicy?

Szkolenia dla firm – zarządzanie pracownikami

To może wydawać się surrealistyczne, ale często drzwi do rozwoju firmy blokują ludzie, których zatrudniasz – i bywa, że są w tym blokowaniu tak skuteczni, że mogliby śmiało zastępować Hodora w Grze o tron („Hold the door”... kojarzysz tę scenę, prawda?). Bo nie chce się im przychodzić do biura, bo pod stertą niedokończonych spraw przeglądają koty w Internecie, bo…

Tak – zarządzanie pracownikami to szeroki temat. Jak to ładnie ujęli na naszym blogu Martyna Kosienkowska i Paweł Królak:

„Można by zadać wredne pytanie: »Po co zatrudniałeś takich pracowników?«. I być może właśnie powtarzasz sobie: »Po co mi to było?«, ale przecież dobrze wiemy, że wcale nie o to chodzi.

Gdy przyjmowałeś tych ludzi do pracy, ich postawa była zupełnie inna, prawda? Wtedy wyglądało na to, że chce im się pracować. Przecież nie zatrudniłbyś ich, gdyby było inaczej. Przyszli uśmiechnięci, pełni zapału i nadziei. Miałeś wrażenie, że razem możecie góry przenosić albo przynajmniej, że masz do czynienia z uczciwymi, odpowiedzialnymi ludźmi.

Czy mogłeś się aż tak pomylić? Aż tak dobrze udawali czy Ty byłeś aż tak ślepy?

Widzisz, prawda jest taka, że… ani jedno, ani drugie. Po prostu coś się stało po drodze – pomiędzy ich zatrudnieniem a tu i teraz.”

Bo widzisz, okazuje się, że pracownicy tracą motywację zarówno w złych, jak i dobrych firmach. Tak już po prostu jest, że poziom ich zaangażowania czasem spada – zdarza się, że to kwestia chwilowego wahania motywacji albo problemów z komunikacją (jeśli chcesz wiedzieć, co zabija motywację Twoich pracowników, koniecznie rozwiąż quiz)…

Czasem problem leży po stronie złej rekrutacji, która od początku jest nastawiona na zatrudnienie kogokolwiek – nawet, jeśli żaden z kandydatów nie spełnia wszystkich wymagań określonych w ogłoszeniu.

Twardy orzech do zgryzienia.

Dlatego też mam dla Ciebie 3 szkolenia, które pomogą Ci lepiej zarządzać pracownikami na każdym etapie zatrudnienia – tradycyjnie już, uwzględniłam na liście zarówno darmowe (0 zł) wersje, jak i te płatne. Sam zdecyduj, czego w tej chwili potrzebujesz:

  1. 6 pytań, które musisz sobie zadać, aby zatrudnić właściwego pracownika
  2. Jak zmotywować pracowników do lepszej pracy – bez ciągłych podwyżek i premii?
  3. Musimy porozmawiać... Komunikacja z pracownikami krok po kroku

Możesz wykorzystywać je na konkretnych etapach współpracy – począwszy od rekrutacji, na sytuacjach kryzysowych skończywszy. Możesz też po prostu dopasować wybrane przez siebie fragmenty do sytuacji. Najważniejsze po prostu, abyś czuł, że to rozwiązanie sprawdza się u Ciebie.

Ale to dopiero początek zmian.

Jak rozwinąć biznes – podsumowanie

Jak powiedział Paweł Królak – szef Coraz Lepszej Firmy, autor większości szkoleń, o których dziś wspomniałam, i człowiek, który kilkanaście lat temu rozpoczął budowę swojego imperium, mając ledwie 300 złotych w kieszeni:

„Tym, co oferujemy, jest więc przede wszystkim zmiana, która dokonuje się w życiu przedsiębiorców i w ich firmach. Celowo to rozdzielam, bo klienci często sami nam mówią, że nas autentycznie interesuje ona czy on i autentycznie się troszczymy o nią czy o niego jako człowieka, jako przedsiębiorcę, a nie tylko o jego firmę i jej wyniki.

Natomiast narzędzia tej zmiany, która się dokonuje podczas współpracy z Coraz Lepszą Firmą, są różne.

Może to być szkolenie internetowe, podczas którego dzielimy się doświadczeniem i dajemy konkretne wskazówki do zastosowania. Może to być Program Rozwoju, który pozwala tej zmiany dokonać w usystematyzowany i uporządkowany sposób, przy wsparciu całej, liczącej dziś prawie 600 osób, Społeczności Coraz Lepszych Przedsiębiorców, którzy chętnie sobie pomagają. Może to być indywidualna, bezpośrednia praca jeden na jeden z naszymi ekspertami (w ramach Osobistego Kompasu Rozwoju), pozwalająca odkryć mocne strony przedsiębiorcy i tak ułożyć firmę, by w pełni te mocne strony wykorzystać, a jednocześnie dać przedsiębiorcy maksymalne poczucie spełnienia. Może to być doradztwo w poukładaniu strategii firmy na sesjach strategicznych ze mną.

Narzędzia są różne, ale to tylko narzędzia, kluczowa jest zmiana, która się dokonuje.”

Szkolenia i rozmowy ze swoimi pracownikami – to Cię czeka. Ale zmiany, które będą ich efektem, to dopiero początek Twojej drogi prowadzącej do wymarzonego biznesu – drogi wybrukowanej wyzwaniami, ale i satysfakcją tak wielką, jakiej może dostarczyć niewiele innych zajęć.

A jak radzić sobie z wyzwaniami?

Za pomocą wiedzy, oczywiście. Dlatego w prezencie do tego artykułu mam dla Ciebie dodatkowo bazę 52 najlepszych książek o biznesie, jakie kiedykolwiek powstały, na 52 tygodnie w roku.

Wybrał je Paweł Królak – to tytuły, które absolutnie zmieniły jego światopogląd i sposób patrzenia na rozwój firmy, a przeczytali je również i zrecenzowali dla Ciebie nasi eksperci.

Tę listę możesz oczywiście pobrać za darmo (0 zł).

Śmiało, wpisz swój email i zacznij rozwijać firmę.

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).