Marketing

Reklama na Facebooku – odkryj fatalny błąd, który przepala Twój budżet

Izabela Wiśniewska

Reklama na Facebooku chodzi za Tobą od dłuższego czasu? Może próbowałeś już coś ustawiać, ale nie jesteś zadowolony z efektu? Albo ciągle wahasz się, czy tworzyć takie kampanie samodzielnie, czy może lepiej powierzyć to zadanie wyspecjalizowanej agencji bądź freelancerowi?

Ilu ludzi – tyle opinii.

Jedni wolą mieć Facebooka w swoich rękach, inni kompletnie nie mają do tego głowy. I oba podejścia są bardzo okej. Pozostaje jednak pytanie niezależne od stylu prowadzenia kampanii na fb: jak nie przepalić budżetu?

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • czym są płatne reklamy na fb;
  • ile kosztuje skuteczna reklama na Facebooku;
  • jaki jest podstawowy błąd, który przepala Twój budżet;
  • Menedżer reklam Facebook – dlaczego powinieneś się z nim zaprzyjaźnić;
  • kampanie reklamowe na fb – czy tworzenie reklamy lepiej zostawić agencji.

Zobacz też: Skuteczna reklama na Facebooku – 5 lekcji z praktyki copywritera

Najpierw krótko powiem Ci, o co dokładnie chodzi z płatnymi reklamami na Facebooku.

Czym są płatne reklamy na facebooku?

Płatna reklama na Facebooku – czy to jeszcze ma sens? Pewnie już gdzieś obiło Ci się o uszy, że „Facebook umiera”. No cóż – gdyby tak było, nie generowałby milionowych obrotów. Jeśli to czytasz, prawdopodobnie przynajmniej raz dziennie odwiedzasz to miejsce. I jest tam pusto? No nie jest. :)

Właśnie dlatego Facebook wprowadził swój własny system reklamowy – Facebook Ads. A jak to z systemami bywa – trzeba go dobrze poznać, by nie wyrzucić pieniędzy w błoto. Dla osób, które wiedzą w co i gdzie kliknąć, w jaki sposób dobrać treści i grafiki – reklama na Facebooku to tanie i skuteczne narzędzie do zdobywania klientów.

Przemawia za nią dodatkowo mnogość kreacji – od krótkich tekstowych, po reklamy w formie karuzeli czy video. Do dyspozycji masz także wiele miejsc do publikacji reklam m.in.: Facebook, Instagram czy też komunikator WhatsApp.

Spójrz na rodzaje reklam na Facebooku pokazane na poniższej grafice…

Formaty reklam na FB Rodzaje reklam na FB

Możliwości reklamowe Facebooka są naprawdę ogromne. Aż grzech nie skorzystać z jego potencjału. Jeśli prowadzisz niewielki biznes, na pewno także zadajesz sobie pytanie:

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Cena reklamy na Facebooku zależy od tak wielu czynników, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć, ile może Cię ona kosztować. Tak, wiem, nie takiej odpowiedzi się spodziewałeś.

Postaram się jednak przybliżyć Ci nieco to zagadnienie i pokazać, że wcale nie musisz dysponować ogromnymi środkami, by skutecznie reklamować swoje usługi na tej platformie.

Prawda jest taka, że Facebook nie podaje sztywnego cennika za umieszczanie reklam. I mimo że nie ma ustalonych stawek, ten system to jeden z lepszych aktualnie dostępnych systemów reklamowych. Dlaczego tak uważam?

Bo możesz sam określić, ile możesz (i ile chcesz) wydać na reklamę!



I tak otwiera się przed Tobą rynek wielkich graczy – możesz zabrać kawałek tortu dla siebie, nie dysponując ogromnymi środkami. Firmy wydają tam przeróżne kwoty – od kilku do kilkuset złotych dziennie. Próg wejścia jest więc bardzo niski, a górna granica ograniczona jedynie zasobnością portfela…

Jeśli masz już swój fanpage i publikujesz na nim jakieś posty, na pewno zauważyłeś przycisk „Promuj post”. I teraz pojawia się pytanie: czy klikając w niego, sprawisz, że post stanie się reklamą płatną (sponsorowaną)?

Odpowiedź brzmi: płatną stanie się na pewno. I to nawet bardzo płatną. Ale to nie jest ten rodzaj reklamy, na której powinno Ci zależeć. Dlaczego? Bo to…

Jak zrobić reklamę na Facebooku i przepalić budżet, czyli podstawowy błąd, o którym musisz wiedzieć

Na Facebooku łatwe rozwiązania zwykle oznaczają zwiększone koszty. I tak jest w przypadku przycisku „Promuj Post”, który znajdziesz na swoim fanpage’u pod większością postów, jakie publikujesz.

Dlaczego używanie przycisku „Promuj post” mija się z celem? Oto 7 konkretnych powodów:

1. Bardzo ograniczona możliwość wyboru grupy docelowej

Algorytm Facebooka sam ustali, do kogo skierować Twojego posta. Możesz co prawda określić kilka parametrów, ale nie ma mowy o tworzeniu swoich indywidualnych, niestandardowych grup. To znaczy, że np. nie będziesz mógł kierować reklam do użytkowników, którzy odwiedzili wcześniej Twoją stronę.

Promowanie postu na Facebooku

Mówiąc prościej – nie dotrzesz ze swoją reklamą do grupy odbiorców, na której najbardziej Ci zależy – do osób, które już coś u Ciebie kupiły, zostawiły coś w koszyku lub z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane Twoimi produktami.

Nie masz więc żadnej pewności, czy algorytm Facebooka poprawnie wyłoni spośród znajomych osób, które już lubią Twój fanpage, te, które najlepiej pasują do profilu Twojego potencjalnego klienta.

Samo tworzenie tych uproszczonych grup też jest mocno ograniczone – nie pozwala na stosowanie wykluczeń. Czyli – przykładowo – nie wyeliminujesz osób, które już lubią lub obserwują Twój fanpage.

2. Brak możliwości personalizacji reklam

Kolejna wada kryje się w personalizacji reklam na Facebooku. Przez „Promuj post” możesz reklamować tylko te posty, które już opublikowałeś na swoim fanpage’u – czyli takie, które są widoczne dla wszystkich. Dla ukrytych postów przycisk nie zadziała i reklama nie wyświetli się.

3. Utrudnione reklamowanie linków zewnętrznych

Następnym minusem są trudności z promowaniem postów z linkiem w treści (tzw. linkposty) kierujących np. do Twojej strony. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że automatycznie pobrany ze strony obrazek będzie ucięty, a nagłówek może być niedopasowany do treści posta. I zamiast fajnej reklamy na Facebooku wyjdzie coś – delikatnie mówiąc – mało profesjonalnego.

4. Brak kontroli nad miejscem emisji reklamy

Korzystając z opcji „Promuj post” nie masz kontroli nad umiejscowieniem reklam. Gdy przeglądasz fb, na pewno nieraz zauważyłeś reklamy w lewej lub w prawej kolumnie, na tablicy, w relacjach itp. Promując post, nie masz możliwości wyboru tych miejsc – wszystko dzieje się losowo, według preferencji Facebooka. Jedyna rzecz, na jaką masz wpływ, to określenie, czy reklama ma wyświetlać się tylko na Facebooku, czy także na Instagramie i Messengerze.

5. Brak możliwości ustawienia czasu trwania reklamy i harmonogramu jej wyświetlania

Kolejny minus: nie będziesz w stanie dokładnie określić czasu trwania kampanii reklamowej oraz dostosować harmonogramu wyświetlania reklam – włączać i wyłączać musisz ją ręcznie.

I teraz przychodzi czas na najgorsze…

6. Nie możesz kontrolować kosztów reklamy

Jeśli wybierasz „Promuj post”, musisz mieć świadomość, że nie możesz w pełni kontrolować kosztów reklamy. Z czym to się wiąże? Między innymi z tym, że:

  • nie określisz maksymalnej kwoty, jaką jesteś w stanie zapłacić za wyświetlenia reklamy;
  • nie określisz, ile najwięcej chcesz zapłacić za konwersję, np. w postaci zakupu.

Twoją stawką automatycznie rządzi Facebook. Jak łatwo się domyślić, nie zawsze będzie to dla Ciebie korzystne.

7. Nie możesz optymalizować reklamy

Kampania na Facebooku odpalona przez „Promuj post” sprawia, że nie możesz jej optymalizować. W ten sposób pozbawiasz się jednego z najbardziej istotnych ustawień technicznych reklamy.

Dlaczego optymalizacja jest taka ważna? Bo wybierając właściwą dla swoich potrzeb reklamowych optymalizację, definiujesz odbiorców reklam i wpływasz na uzyskiwany rezultat. Przykład:

Jeśli wybierzesz optymalizację pod kątem kliknięć linku, to reklama będzie wyświetlana osobom, które z największym prawdopodobieństwem klikną w ten link, a nie tym, które lubią tylko rozdawać lajki czy serduszka pod postami.



Więc gdzie powinieneś umieszczać reklamy, aby nie pozbawić się możliwości kontrolowania sytuacji? Odpowiedź brzmi: w menedżerze reklam.

Menedżer reklam Facebook – dlaczego powinieneś się z nim zaprzyjaźnić

Menedżer reklam Facebook to narzędzie, dzięki któremu wyświetlisz swoje reklamy na Facebooku, Instagramie, w Messengerze lub Audience Network (całej sieci FB).

Możesz tam kompleksowo zarządzać całą kampanią reklamową: tworzyć reklamy, wybierać miejsce i czas ich emisji, monitorować wyniki, a także dokonywać ich optymalizacji.

Brzmi dość skomplikowanie, ale to tylko pierwsze wrażenie. Manager reklam Facebook to faktycznie mocno zaawansowane narzędzie, umożliwiające analizę setek danych, jednak korzystać z niego mogą reklamodawcy o zróżnicowanym doświadczeniu.

No dobrze, ale jak do tego Menedżera reklam w ogóle się dostać? Teoretycznie znajdziesz go w bocznym menu (lewa strona) Twojego prywatnego profilu na FB:

Menadżer reklam Facebook

Zwróć też uwagę na bardzo podobne narzędzia: Business Suite i Centrum Reklam – tam nie publikujemy reklam sponsorowanych (a o przycisku „Promuj Post” już całkiem zapomnij).

Jeśli z bliżej nieokreślonych przyczyn masz problem ze znalezieniem tego narzędzia, mimo rozwinięcia całej listy bocznego menu (czasem się nie wyświetla) – wpisz w wyszukiwarkę Google: „menedżer reklam FB” lub skorzystaj z tego linka:

Ads Manager FB

Zanim jednak to wszystko się wydarzy, musisz założyć fanpage swojej firmy i utworzyć dla niej konto reklamowe w Menedżerze firm. Wtedy możesz przejść do tworzenia swojej pierwszej profesjonalnej kampanii reklamowej na Facebooku.

Kampanie reklamowe na Facebooku – czy tworzenie reklamy na fb lepiej zostawić agencji

Kampanie reklamowe na Facebooku jednych przerażają, a w innych budzą pozytywny dreszczyk emocji. Jeśli jeszcze nigdy nie miałeś z nimi do czynienia, czeka Cię sporo czytania, nauki i testowania różnych kombinacji. Tak jak wspomniałam wyżej – to bardzo rozbudowany system, ale da się go opanować.

Cała kampania składa się z trzech elementów:

Kampania reklam FB

Na każdym poziomie masz do wyboru różne ustawienia, które będą miały wpływ albo na całą kampanię, albo na osobne zestawy reklam i reklamy w nich zawarte, albo oddzielnie na każdą reklamę.

Jako właściciel firmy (zakładam, że nie prowadzisz agencji marketingowej) nie musisz znać się na wszystkim – w końcu zakładałeś biznes, by sprzedawać różne towary lub usługi, które z marketingiem nie mają nic wspólnego.

Jeśli jednak tylko masz choć odrobinę zapału, zachęcam Cię do zapoznania się z systemem Facebooka. Ma to dwie główne zalety:

  1. Poznasz system od podszewki i z łatwością ustalisz budżet reklamowy.
  2. Gdy stwierdzisz, że już nie chcesz robić tego sam, będziesz wiedział, czego wymagać od agencji lub freelancera.

Niestety duże kampanie pochłaniają proporcjonalnie dużą liczbę godzin, a doba nie jest z gumy. Prędzej czy później najprawdopodobniej zdecydujesz się powierzyć tworzenie i nadzorowanie reklamy na Facebooku agencji albo zatrudnisz do tego pracownika.

Oczywiście nie musisz sam brać się za reklamy, jeśli kompletnie tego nie czujesz. Uczulam tylko na znajomość wskaźników i kreacji reklamowych – szerzej pisała o tym Paulina Pietrzak-Jaworska w artykule Jak sprawdzać statystyki na Facebooku?. Przyda się, by ocenić, czy Twój Facebook Ads Manager dobrze wykonuje swoje zadanie.

Uwaga! Niespodzianka

Facebook to potężne narzędzie do zdobywania klientów. I gdy będziesz pompował w niego – UMIEJĘTNIE – coraz większe kwoty, Twoje zyski zanotują regularne wzrosty. Teraz już wiesz, czego w reklamach facebookowych unikać jak ognia i jak na dzień dobry nie przepalić kilkuset (kilku tysięcy) złotych.

Żeby jeszcze bardziej ułatwić Ci poruszanie się po reklamowym świecie Facebooka, przygotowałam dla Ciebie gigaprezent. Coś, co sprawi, że odważysz się postawić na tej platformie pierwsze kroki jako firma i zdobędziesz kilku nowych klientów.

Dzięki tej meganiespodziance wypromujesz swoją firmę na Facebooku dokładnie za… 0 zł!

Wystarczy, że klikniesz poniżej w przycisk „POBIERAM”, a ja od razu przesyłam prezent na Twoją skrzynkę e-mail.

7 szybkich sposobów
na wypromowanie firmy na Facebooku
za 0 zł



Pobierz poradnik 7 szybkich sposobów na wypromowanie firmy na Facebooku za 0 zł i odkryj:

  • kluczowy element budowy wizerunku w sieci, o którym zapomina większość małych firm;
  • sprytny sposób na zdobycie większej liczby polubień w dużo krótszym czasie;
  • ministrategię, która pozwoli Ci dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.


Promowanie firmy na Facebooku


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Izabela Wiśniewska

Ukończyła studia z ekonomii menedżerskiej, finansów przedsiębiorstw i podyplomowe z zarządzania sprzedażą. Swoją karierę zaczynała w jednej z 5 największych korporacji w Polsce i… szybko przekonała się, że to nie dla niej.
Pasjonatka i praktyk biznesu, sprzedaży, marketingu i zarządzania (ludźmi i czasem). Od 2015 roku współpracuje ze sklepami internetowymi, tworząc dla nich treści, konsultując i wdrażając strategie.