Inspiracje

Kiedyś była niewolnikiem we własnej firmie. Dziś to ona dyktuje warunki

Martyna Kosienkowska
Michał Bugno

Znasz to?

Praca od świtu do nocy.
Zepsute relacje z najbliższymi.
Chaos w firmie tak przytłaczający, że nie widać już wyjścia.

Z taką rzeczywistością mierzyła się Alicja Doering, właścicielka gabinetu kosmetologicznego Professional & Beauty.

Kiedy zdecydowała się zawalczyć o swoje marzenia i założyć własną firmę, nawet nie podejrzewała, że cena okaże się aż tak wysoka…

WYZWANIA

Pani Alicja założyła swój gabinet w 2009 roku. Miała wtedy 29 lat. Bała się, ale wiedziała, że musi to dla siebie zrobić. Marzyła, by pracować na własny rachunek i na własnych warunkach. Chciała się rozwijać i pomagać swoim klientkom.

Co poszło nie tak?

Pracowała po 12-13 godzin dziennie, niemal nie widując dziecka i męża. Nie miała też czasu, żeby pomyśleć o sobie, co szybko odbiło się na jej zdrowiu.

Mimo poświęcenia i pracy ponad siły każdego miesiąca stresowała się tym, że nie uda jej się zarobić nawet na czynsz za lokal, który wynajmowała – 6 tys. złotych to było dla niej wyzwanie.

Miała poczucie, że musi przyjąć wszystkie klientki o niemal każdej porze, bo w przeciwnym razie przejdą do konkurencji. Ale mimo poświęcenia w zamian spotykała się tylko z żądaniem kolejnych zniżek i rabatów.

W dodatku mierzyła się ze słowną agresją pracowników, niewykonywaniem poleceń, sabotowaniem jej działań jako szefowej.

Koronawirus dopełnił dzieła zniszczenia. Panią Alicję przerażała wtedy wizja tego, że zabraknie pieniędzy na wynagrodzenia.

Gdy podczas pierwszego lockdownu odebrała telefon od Kamili Młodzianko, dyrektor sprzedaży CLF, tama puściła. Popłynęły łzy. W szczerej rozmowie Pani Alicja przyznała, że wtedy, kiedy najbardziej potrzebowała wsparcia swoich ludzi, oni przynieśli jej L4.

Została sama.

W firmie panował chaos. Pani Alicja wiedziała, że to obłęd, ale nie wiedziała drogi wyjścia. Była zagubiona, niepewna siebie i swoich decyzji

„Czułam się niewolnikiem swojej własnej pracy” – wyznała w reportażu.

Którejś nocy padła wykończona do łóżka i zasnęła tak mocno, że przez długi czas nie słyszała płaczu własnego dziecka…

To był przełom.

ROZWIĄZANIA

Pani Alicja nie mogła dłużej działać tak, jak do tej pory. Zdawała sobie sprawę, że brakuje jej wiedzy, jak rozwijać biznes. I że musi coś zrobić, żeby zmienić swoją firmę i swoje życie.

I tak weszła na przemyślaną ścieżkę, którą CLF prowadzi swoich klientów…

Darmowe treści CLF

Któregoś dnia natknęła się w internecie na tekst o zarządzaniu pracownikami – poczuła, jakby ktoś opisywał dokładnie jej sytuację. Postanowiła poznać Coraz Lepszą Firmę bliżej. Zaczęła czytać bloga CLF, zaobserwowała nas na Facebooku.

Szkolenia CLF

Postanowiła kupić pierwsze szkolenia i słuchała ich podczas spacerów z psem. Wraz ze zdobywaniem biznesowej wiedzy stopniowo zaczęła zyskiwać większą pewność siebie. Te treści pomogły również w najtrudniejszym momencie – gdy lockdowny sparaliżowały pracę gabinetu Professional & Beauty. Ważną rolę odegrało zwłaszcza szkolenie „Musimy porozmawiać. Komunikacja z pracownikami krok po kroku”.

Program Rozwoju CLF

W końcu Pani Alicja została uczestniczką Programu Rozwoju.

Kolejne lekcje, które pojawiały się miesiąc po miesiącu, pomogły jej poukładać zarządzanie gabinetem, pracownikami, cenami.

Szczególnie ważna była dla niej Lekcja 4 Programu Rozwoju, dotycząca delegowania zadań. Dzięki niej nauczyła się, jak organizować pracę swoją i swoich ludzi, jak oddawać pracownikom zadania i prosić o pomoc.

Z kolei dzięki Lekcji 10 pt. „Cena, która sprzedaje” Pani Alicja odważyła się wreszcie ustalić takie ceny usług, które odzwierciedlały świetną jakość, jaką zapewniała klientom.

Poradziła sobie też z problem udzielania rabatów – dziś komunikuje klientom wprost, że nie rabatuje usług, ale stworzyła dla nich program lojalnościowy, który daje możliwość zbierania punktów i wymieniania ich na kosmetyki w gabinecie.

Zaawansowane szkolenia CLF i Coraz Lepsze Doradztwo

Pani Alicja zaczęła się błyskawicznie poszerzać wiedzę biznesową. Czytała wiele książek biznesowych, brała udział w wielu zaawansowanych szkoleniach CLF (dostępnych tylko dla Uczestników Programu Rozwoju), a w końcu…

Zaczęła korzystać ze wsparcia Coraz Lepszego Doradcy, który pomagał jej rozwijać firmę i wspierał w trudnych decyzjach. Na przykład takiej, by zwolnić pracownika, który sabotował działania szefowej.

Pani Alicja poczuła wtedy, że ma w sobie siłę, żeby naprawdę zarządzać zespołem i że poradzi sobie nawet z największymi wyzwaniami, jakie się z tym wiążą.

Zbudowała strategię działania firmy. Zrezygnowała z prostych, a jednocześnie czasochłonnych zabiegów, jak manicure, a skupiła się na zabiegach zaawansowanych technologicznie, zabiegach kosmetologii estetycznej.

Wyspecjalizowała się, by pomagać klientom z chorobami skóry. Stworzyła autorskie łączone terapie.

Przestała biernie czekać na klientów, a zaczęła wychodzić im naprzeciw. Na sportowych eventach oferuje bezpłatne badanie skóry, by pokazać ludziom to, czego nie widać gołym okiem.

EFEKTY

Druga noga biznesu

Dzięki ciężkiej, ale przede wszystkim mądrej pracy Pani Alicji i wsparciu CLF-u dziś jej biznes mocno się trzyma i to w dodatku na dwóch nogach. Pierwsza to gabinet kosmetologiczny Professional & Beauty, druga – gabinet podologiczny PodoProfessional w Luzinie.

Porządek

Firma jest dziś uporządkowana. Pani Alicja spędziła wiele godzin, tworząc checklisty, standardy i procedury.

Dziś jej pracownicy wiedzą, jak mają wykonywać obowiązki, jaki dress code obowiązuje w gabinecie i przede wszystkim, jakie standardy obowiązują w obsłudze klientów.

Z kolei klienci czują się zaopiekowani nie tylko podczas zabiegów, ale także kilka dni po wizycie, kiedy pracownik Professional & Beauty dzwoni, żeby zapytać ich o efekty i samopoczucie.

Klienci cenią też indywidualne podejście pracowników do wyzwań, z którymi przychodzą, oraz dbanie o bezpieczeństwo i komfort podczas wizyty.

Sprawne zarządzanie pracownikami

Zarządzanie ludźmi nie jest już dla Alicji Doering wyzwaniem. Pracownice cenią ją za to, że daje im możliwość rozwoju i potrafi zmotywować do pracy. Zauważają pracowitość, kreatywność czy wytrwałość w dążeniu do celu swojej szefowej.

Pewność siebie

Przede wszystkim jednak Pani Alicja jest pewna siebie i swoich decyzji.

„Czuję się dziś świetnie” – opowiada z uśmiechem.

„Uważam, że warto być przedsiębiorcą, dlatego, że ciągle podnosimy sobie poprzeczkę, wyznaczamy sobie cele, rozwijamy się. Ale też nie ma progów finansowych, które na etacie mogą nas ograniczać”.

Ambitne plany

Pani Alicja nie tylko z sukcesem prowadzi dwie firmy, ale ma ambitny cel – żeby jej gabinet działał na zasadzie franczyzy. Planuje stworzenie sieci gabinetów w całej Polsce, które będą działały według jej zasad i standardów pracy.

Wow!

POZNAJ TĘ HISTORIĘ JESZCZE LEPIEJ

Michał Bugno wybrał się do Pani Alicji, żeby usłyszeć jej historię i poznać firmę.

Obejrzyj niesamowitą metamorfozę biznesu, ale przede wszystkim kobiety, która z zagubionej i przytłoczonej codziennością właścicielki małego gabinetu stała się dumną, pewną siebie przedsiębiorczynią, z radością realizującą swoje marzenia.

POTRZEBUJESZ TAKIEJ ZMIANY?

Chcesz uporządkować i rozwinąć swoją firmę? Chcesz być dumna/dumny ze swojego biznesu?

Pani Alicja radzi:

„Jeśli ktoś czuje się ekspertem w swojej dziedzinie, a zwykle tak jest, ale nie ma doświadczenia w zarządzaniu firmą, w kierowaniu ludźmi, to zdecydowanie powinien dokształcić się w tej materii. Kiedyś myślałam, żeby skończyć kolejny profil studiów podyplomowych, jeśli chodzi o zarządzanie, ale wybrałam szkolenia z CLF-u, bo stwierdziłam, że pójdzie mi znacznie szybciej”.

Ty również możesz przyspieszyć swoją drogę do osiągania biznesowych celów, korzystając z pomocy Coraz Lepszej Firmy.

Kliknij w link i umów się z nami na niezobowiązującą rozmowę o Programie Rozwoju. Sprawdźmy razem, jak możemy Ci pomóc.


Martyna Kosienkowska

Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.

Michał Bugno

Przez 15 lat pracował jako dziennikarz sportowy – najpierw w Wirtualnej Polsce, a później w telewizji Polsat Sport. Jako reporter obsługiwał liczne wydarzenia najwyższej rangi, m.in. w piłce nożnej, sportach walki i sportach zimowych. Był korespondentem podczas igrzysk olimpijskich w Pjongczangu w 2018 roku. Przez 5 lat prowadził cykl wywiadów wideo „Sektor Gości” ze sportowcami. Obecnie realizuje projekty wideo w Coraz Lepszej Firmie. W wolnym czasie lubi żyć aktywnie – biegać, jeździć na rowerze lub na nartach i zdobywać górskie szczyty.