Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy – Zwycięzcy nie oszukują, Jon M. Huntsman

Maciej Bielak

We współczesnym biznesie jest wielu zarządców, ale niewielu z nich to liderzy z prawdziwego zdarzenia. Prawdziwe przywództwo nie oznacza bowiem zajmowania wysokiego miejsca w hierarchii służbowej czy dominowania nad innymi ludźmi. Ono istnieje wtedy, gdy lider osiąga dobre rezultaty oraz jest szanowany przez ludzi, którzy chcą za nim podążać. Co trzeba zrobić, żeby zostać prawdziwym przywódcą? O tym przeczytasz w książce Zwycięzcy nie oszukują Jona M. Huntsmana.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • na czym polega przywództwo w biznesie,
  • jakie cechy ma prawdziwy lider,
  • co może być dla Ciebie najtrudniejsze w byciu dobrym przywódcą.


Po pierwsze: ryzyko

Zdaniem Huntsmana niewiele osób w biznesie lubi podejmować ryzyko, a tymczasem przywództwo tego właśnie wymaga. Trzeba podejmować decyzje, a każda jest związana z ryzykiem, i to lider ponosi za nie odpowiedzialność.

Lider nie może mieć pewności, że dane przedsięwzięcie okaże się sukcesem – zawsze musi zakładać możliwość porażki. Jak każdy człowiek, nie jest nieomylny, więc zdarza mu się popełniać błędy, ale od zwykłych śmiertelników odróżnia go to, że zawsze się na nich uczy. Tylko umiejętność rozpoznawania własnych błędów i wyciągania z nich wniosków sprawia bowiem, że pomyłka może się zamienić w szansę.

Huntsman przypomina też, że przywódca musi przyznawać się do błędów.

Przykład

Zapomniał o tym prezydent USA Richard Nixon, który w trakcie afery Watergate próbował udawać, że nic się nie stało. W oczach opinii publicznej pogrążyło go to jeszcze bardziej niż sama afera..

Jednym z najbardziej ryzykownych elementów biznesu jest, jak podkreśla autor książki, wprowadzanie nowości. Zawsze wiąże się to z ryzykiem – im większa nowość i im bardziej oryginalna wizja, tym większe ryzyko niepowodzenia. A jednak lider nie może się bać testować nowości.

Przykład

Gdyby Henry Ford i bracia Wright bali się wprowadzić swoje wizje w życie, musielibyśmy dużo dłużej czekać na pojawienie się samochodów produkowanych na masową skalę oraz samolotów.

Dlatego jeśli chcesz być prawdziwym liderem, musisz mieć dużą pewność siebie i odwagę we wdrażaniu nowych rzeczy.

Czasami przywódca musi też pójść pod prąd. Jest to związane z pokonywaniem oporu czy nawet drwin innych ludzi. Może też oznaczać konieczność występowania przeciwko większości w obronie wartości. Lider musi mieć odwagę iść pod prąd wtedy, kiedy jest to konieczne.

Po drugie: odpowiedzialność

Prawdziwe przywództwo, zdaniem Huntsmana, polega również na tym, że lider bierze na siebie odpowiedzialność za błędy pracowników. Pod tym względem biznes jest podobny do wojska – za błędy żołnierzy na polu bitwy również odpowiada dowódca. W przywództwie chodzi o to, żeby w przypadku pomyłki, po pierwsze, wziąć na siebie odpowiedzialność, a po drugie, nauczyć pracownika odpowiedzialności za własne działania.

Ponadto prawdziwy przywódca musi zdawać sobie sprawę z tego, czego nie wie, i otaczać się ludźmi, którzy w danej dziedzinie wiedzą więcej od niego. Niestety, jak zauważa Huntsman, wielu przedsiębiorców wciąż woli przebywać w towarzystwie tzw. potakiwaczy. Problem w tym, że człowiek łasy na pochlebstwa często traci prawdziwy ogląd sytuacji.

Przykład

Odpowiedzialność przywódcy szczególnie uwidacznia się w sytuacjach kryzysowych. Kiedy firma Huntsmana znalazła się o krok od bankructwa, prawnicy, konsultanci i niemal wszyscy dawcy kapitału twierdzili, że najlepszym rozwiązaniem będzie ogłoszenie bankructwa. Ale Huntsman, który był wtedy prezesem rady nadzorczej i głównym akcjonariuszem spółki, przejął na siebie odpowiedzialność za dalsze losy firmy. Dzięki podjętym przez niego działaniom (były to m.in. redukcja kosztów we wszystkich komórkach i żmudne negocjacje z wierzycielami) firma nie tylko przetrwała, ale wręcz stała się mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

Po trzecie: wiarygodność

Trzecią kluczową cechą prawdziwego przywódcy jest wiarygodność. Przywódca ma być uczciwy wobec pracowników. Lider musi szczerze rozmawiać ze swoimi ludźmi zarówno o problemach firmy, jak i o problemach pracowników. Kiedy sytuacja w firmie nie jest najlepsza, szef nie może mydlić pracownikom oczu. W przeciwnym razie stracą zaufanie do niego i do całej organizacji. Jeżeli natomiast pracownicy mają problemy w pracy, lider musi rozmawiać o tym z nimi jak równy z równym i dążyć do przezwyciężenia ich problemów.

Warto też pamiętać, że wiarygodny lider powinien stosować się do głoszonych przez siebie wartości. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że jeśli szef, który twierdzi, że jego główną wartością jest uczciwość, w rzeczywistości okaże się łapownikiem i hochsztaplerem, nie zdobędzie zaufania pracowników i klientów.

Wspólne cechy wszystkich liderów

Książkę Huntsmana warto przeczytać choćby po to, by sprawdzić, czy posiada się cechy dobrego lidera. Autor uważa, że każdy prawdziwy przywódca ma własne cele i własny styl działania, ale podstawowe atuty wszystkich zwycięzców są takie same. Należą do nich:

  • uczciwość,
  • odwaga,
  • wizja,
  • poświęcenie,
  • empatia,
  • pokora,
  • pewność siebie.

Im silniejsze będą te cechy, tym silniejszy będzie przywódca. Żadnej z nich oczywiście nie wykształcisz w sobie w jednej sekundzie, ale każdej z nich możesz się nauczyć.

O Autorze

Jon M. Huntsman – biznesmen i filantrop. Człowiek, który zaczynając od zera, zbudował największą w USA firmę rodzinną i stał się jednym z najbogatszych Amerykanów. Namawia, abyśmy wrócili do dni, kiedy dotrzymywaliśmy słowa, a uścisk dłoni znaczył więcej niż umowa na piśmie.

zwyciezcy

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Maciej Bielak

Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej.