Strategia Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Zaczynaj od DLACZEGO, Simon Sinek – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Anna Pudło

Simon Sinek to imię i nazwisko znane nie tylko miłośnikom marketingu i przemówień odbywających się w ramach cyklu TedX. Bo widzisz, w Coraz Lepszej Firmie znamy go przede wszystkim jako autora wybitnych książek poradnikowych – a naszymi absolutnymi faworytami są między innymi Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują do działania, Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie i Znajdź swoje DLACZEGO.

Dziś porozmawiamy o tej pierwszej pozycji.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • dlaczego warto zaczynać od... DLACZEGO,
  • na czym polega teoria złotego kręgu Simona Sineka,
  • jak przekonać klienta do skorzystania z usług Twojej firmy…
  • … i co Simon Sinek ma do powiedzenia w temacie randkowania.


Simon Sinek i randki

Wyobraź sobie, że jesteś na randce z dziewczyną, która jest spełnieniem Twoich marzeń. Zaczynasz rozmowę: “Jestem bogaty, mam wielki dom i drogi samochód, a do tego obracam się w towarzystwie sławnych i majętnych ludzi. Powodzi mi się doskonale.”

Jak myślisz, miałbyś u takiej dziewczyny szansę?

Wiadomo przecież, że nie.

A co by było, gdybyś przedstawił się z innej strony: “Uwielbiam to, co robię. Gdy tylko rano otwieram oczy, nie mogę doczekać się, aż w końcu pójdę do pracy i będę inspirował moich pracowników i sprawiał, że dzięki temu co robimy w mojej firmie, świat staje się lepszy. A wiesz co jest w tym wszystkim najśmieszniejsze? Robię to, co uwielbiam i jeszcze świetnie zarabiam, stać mnie na duży dom, a ostatnio kupiłem nawet nowy samochód. I nie uwierzysz – dzięki mojej firmie poznałem też dużo sławnych ludzi. Jestem szczęśliwy, że robię to, co lubię i jeszcze na tym zarabiam.” Myślisz, że tym razem dziewczyna będzie chciała umówić się na drugą randkę...?

Zaczynaj od DLACZEGO – co łączy randki i biznes?

Przełóżmy to teraz do realiów biznesu. Wyobraź sobie, że chcesz przekonać potencjalnego klienta, dlaczego powinien skorzystać z usług Twojej firmy… Czy pierwsze co przychodzi Ci na myśl to odpowiedź: “Bo jest najlepsza na rynku, bo mamy wielu zadowolonych klientów i niskie ceny? A do tego wysyłka kosztuje grosze.” Myślisz, że taki klient kupi coś u Ciebie?

Odpowiedź niestety brzmi nie. Wiesz dlaczego?

Dokładnej odpowiedzi na to pytanie udzielił Simon Sinek w książce pt. Zaczynaj od DLACZEGO (ang. Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action). Sinek pisze w niej o tym, co jest podstawą sukcesu firmy. Odpowiedź nie jest taka oczywista, jak może się wydawać. Podstawą sukcesu firmy nie jest ani świetny produkt, ani pieniądze, które masz na inwestycje. To wszystko nie wystarczy, tu potrzeba czegoś więcej.

Na pewno wiesz, kto pierwszy skonstruował maszynę latającą i z sukcesem wzbił się w powietrze. Tak, byli to oczywiście bracia Wilbur i Orville Wright. A słyszałeś kiedyś o kimś takim jak Samuel Pierpont Langley? Był to profesor matematyki wykładający na Uniwersytecie Harvarda, który uzyskał naprawdę wielkie pieniądze na to, aby skonstruować pierwszy na świecie samolot. Co więcej, pomagali mu w tym światowej klasy specjaliści, a całą sprawę na bieżąco nagłaśniały media. Dlaczego to nie on, a bracia Wright, którzy nie dysponowali ani pieniędzmi, ani tak wykształconym zespołem, wzbili się w powietrze?

Simon Sinek, analizując historie setek osób, firm i organizacji, które odniosły niebywały sukces, dokonał pewnego odkrycia – te wszystkie osoby myślały, działały i komunikowały się w ten sam sposób – zaczynały od pytania DLACZEGO?

Simon Sinek i teoria złotego kręgu

Spójrz na rysunek poniżej. Przedstawia on teorię Sinka nazywaną teorią złotego kręgu. Według tej idei 3 najważniejsze pytania, jakie powinna zadać sobie każda osoba prowadząca firmę, to kolejno: DLACZEGO? CO? JAK?

Teoria złotego kręgu

Jak zauważa Sinek, z odpowiedzią na pytanie CO? nie powinien mieć problemu żaden przedsiębiorca. Przecież każdy właściciel firmy wie, w jakiej branży działa, jakie produkty bądź usługi sprzedaje, kto jest jego grupą docelową. Odpowiedź na pytanie JAK?, czyli w jaki sposób firma robi to, co robi również jest prosta. Problemy zaczynają się w momencie, gdy przedsiębiorcy próbują odpowiedzieć na pytanie DLACZEGO? Sinek rozumie przez to pytanie cel, intencję lub przekonanie, np. DLACZEGO robisz to, co robisz? DLACZEGO każdego ranka zrywasz się z łóżka? DLACZEGO założyłeś swoją firmę? Jaki jest cel Twojej działalności? Odpowiedź na pytanie DLACZEGO? jest kluczowa w prowadzeniu biznesu, ponieważ pozwala określić misję firmy i główny sens jej istnienia.

Zadaj sobie to pytanie, a następnie obejrzyj wystąpienie Simona Sinka (które w chwili, w której piszę ten artykuł ma ponad 14 milionów wyświetleń na YouTubie!) na TEDzie.


Pewnie się zdziwisz, ale nie będę zachęcała Cię do przeczytania jego książki pt. Zaczynaj od DLACZEGO...

Wiesz dlaczego?

Bo mam pewność, że sam po nią sięgniesz.

I to szybciej niż Ci się wydaje. Po prostu zacznij od DLACZEGO. :)

Simon Sinek – o autorze
Simon Sinek jest pochodzącym z Wielkiej Brytanii autorem książek poradnikowych (m.in. Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują do działania oraz Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie), mówcą motywacyjnym i konsultantem marketingowym. Szczególną popularność przyniósł mu wykład „Jak wielcy przywódcy inspirują do działania”, wygłoszony podczas konferencji TEDxPuget Sound we wrześniu 2009 roku.

Zaczynaj od DLACZEGO

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Anna Pudło

Nadzoruje realizację strategii Coraz Lepszej Firmy i doradza Klientom w zakresie zwiększania efektywności i wydajności ich pracy. Uwielbia patrzeć, jak działania Coraz Lepszej Firmy realnie pomagają przedsiębiorcom i zmieniają ich firmy w dobrze naoliwione maszyny.