Inspiracje

Wizytówka firmy – jak ją przygotować, by zrobić wrażenie

Olga Wilińska

Co jest najważniejsze w wizytówce? Wiele razy słyszałam to pytanie i zawsze odpowiadam tak samo: przede wszystkim musisz ją lubić i musi Ci się podobać. Często moment, w którym wręczasz wizytówkę, jest bardzo istotny dla Ciebie lub dla Twojej firmy, bo nawiązujesz ważne relacje. W takiej chwili powinieneś ją podawać z przyjemnością, radością i dumą. Aby tak było, zadbaj o kilka szczegółów…

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jakie informacje musisz zawrzeć na wizytówce, a które możesz pominąć,
  • czy powinieneś mieć wizytówkę ze zdjęciem,
  • ile wizytówek wydrukować, żeby było tanio, a ile, żeby było dobrze,
  • czy warto inwestować w wybajerzoną wizytówkę i ile to kosztuje.


Co musi być na wizytówce

Wizytówka powinna być czytelna. Na osobistej umieść przede wszystkim: imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres mailowy. Jeśli tworzysz wizytówkę firmową, powinny się na niej pojawić najważniejsze informacje, które pomogą Cię odnaleźć.

1. Informacje podstawowe

  • nazwa firmy, opcjonalnie Twoje stanowisko,
  • adres firmy,
  • telefony,
  • adres strony internetowej,
  • opcjonalnie kompletne dane firmy, czasem nawet z NIP-em.

Sugerowałabym jednak rozdzielać dane rejestrowe firmy od osobistych. Jeśli chcesz zawrzeć wszystkie te informacje, umieść je np. po dwóch stronach wizytówki – z jednej osobiste dane kontaktowe, z drugiej wszystkie dane firmy wraz z telefonem do sekretariatu. Wtedy nie będziesz musiał już pamiętać numeru NIP, prosząc o fakturę ;)

Przykład

wizytowka1 wizytowka2 wizytowka3 wizytowka4

Wskazówka

Uwaga – jeśli posługujesz się wizytówką firmową imienną, osoba, która ją dostaje, oczekuje kontaktu konkretnie do Ciebie. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz podawać swojego numeru telefonu, lepiej w ogóle z niego zrezygnuj. Wpisywanie ogólnego numeru do firmy na pewno nie zrobi dobrego wrażenia.

2. Zdjęcie

Jeśli na wizytówce umieszczasz swoje zdjęcie, powinno być dobre – biznesowe, profesjonalnie przygotowane do druku. Takie, na które będzie się miło patrzyło, które ma szansę być zapamiętane. Nad umieszczeniem zdjęcia na wizytówce powinieneś się zastanowić, jeśli:

  • głównie kreujesz swoją markę osobistą,
  • Twoja twarz, nazwisko jest twarzą firmy,
  • masz bezpośredni kontakt z klientami.

Przykład

wizytowka5 wizytowka6

3. Informacje o firmie

Jeśli z logotypu i nazwy jasno nie wynika, czym zajmuje się firma, a wizytówki rozdajesz na spotkaniach, konferencjach, innych wydarzeniach, a nie tylko na spotkaniach 1:1, możesz dopisać jakieś zdanie, hasło, stworzyć grafikę, która powie odbiorcy, w czym się specjalizujesz.

Uwaga!

To naprawdę powinno być jedno zdanie, hasło, dopisek do logotypu, a nie cała oferta.

Przykład

wizytowka8a wizytowka8b

4. QR kod

Ostatnio jest bardzo modny. To fajne i wygodne rozwiązanie na wizytówce. Jeśli po wczytaniu QR kodu robi nam się plik .vcf do zapisania w książce telefonicznej – jak najbardziej polecam. Jeśli QR kod ma prowadzić do strony internetowej i to jeszcze do strony głównej – odradzam.

Wskazówka

Jeśli umieszczasz QR kod, pamiętaj, że musi on być dobrej jakości, dobrze wydrukowany i umieszczony na gładkim tle. Wszystko po to, żeby można go było łatwo sczytać.

Wizytówki – jaki papier będzie najlepszy?

Im prostsze wizytówki, tym bardziej ozdobny może być papier. I odwrotnie: im więcej treści masz do przekazania na wizytówce, tym papier prostszy. Tu istotne jest też pytanie, na ile ważne jest, aby Twoja wizytówka zwracała uwagę. I czy możesz sobie pozwolić na nietypową wizytówkę.

Prawnik powinien mieć wizytówkę prostą, elegancką, często właśnie na ozdobnym papierze. Grafik powinien mieć wizytówkę artystyczną, a księgowy – ładną, ale nudną. Takie są stereotypy i oczekiwania. Czasem warto je łamać, ale świadomie.

Wskazówka

Ważne są również gramatura papieru i rozmiar wizytówki

Gramatura

  • standard to 350 g/m2
  • grube, zwracające uwagę drukuje się na papierze 620 g/m2
  • zdecydowanie nie decyduj się na papier cieńszy niż 270 g/m2

Rozmiary

  • 85 x 55 mm
  • 90 x 50 mm
  • inny rozmiar – może być właściwie dowolny i zwracać uwagę, ale...

Uwaga!

Pamiętaj jednak, że jeśli chodzisz na spotkania networkingowe, Twoja wizytówka powinna zmieścić się do wizytowników innych osób. W przeciwnym razie może się po prostu zagubić odbiorcy, który nie będzie miał możliwości przechowywania jej wraz z innymi wizytówkami.

Wizytówka – jeśli z folią, to z jaką?

Z folią czy bez? Wizytówki z folią są bardziej trwałe, mniej się niszczą. Zdecydowanie polecam folię do wizytówek, które mają duże płaszczyzny zadruku – tzw. aple lub duże zdjęcia. Czasem wizytówka ma pierwszą stronę białą, a drugą na przykład granatową. Wtedy folia jest „must have”, bo inaczej granatowa apla będzie brudzić.

Wskazówka

Rodzaje folii na wizytówkach

  • Błyszcząca – nie da się pisać długopisem, dlatego nie polecam jej osobom chodzącym na spotkania networkingowe.
  • Matowa
  • Soft-touch

Ile wizytówek warto wydrukować?

Jeśli są to Twoje pierwsze wizytówki, wydrukuj na początek 100 sztuk zwykłych, najzwyklejszych i sprawdź, czy podobają się Tobie i Twoim klientom. Przekonaj się, czy są dla wszystkich czytelne oraz zrozumiałe, czy znajdują się na nich wszystkie informacje.

Nawet jeśli przygotowywałeś wizytówki ze specjalistami, może się zdarzyć, że czegoś nie wziąłeś pod uwagę lub coś było dla Ciebie oczywiste, a dla klientów już nie jest.

Gdy już jesteś pewny, że wzór jest ok, zdecyduj się na droższe opcje – z folią, lakierem, złoceniem, na grubszym papierze, na papierze ozdobnym itd., w większych ilościach. Wydrukuj 250–500 sztuk. Przy większej liczbie cena jednostkowa będzie niższa, ale może się zdarzyć, że zanim rozdasz 1000 wizytówek, coś się zmieni i wizytówki, choć tańsze, wylądują w koszu.

Zastanów się też nad tym, jakie realnie masz potrzeby – ilu wizytówek w miesiącu potrzebujesz Ty, a ilu Twoi pracownicy. Bardzo polecam wykonywanie wizytówek dla swojego firmowego zespołu – dla jednych będzie to rodzaj upominku, dla innych – narzędzie pracy.

Ile kosztują wizytówki?

Ceny na rynku są bardzo różne. Na Allegro możesz znaleźć wizytówki nawet za 10 złotych za 100 sztuk, ale nie wiem, jakiej są jakości.

Standardowo 100 sztuk wizytówek na kredzie 350 g bez projektu (sam wydruk) powinno kosztować ok. 30–45 złotych netto. Wizytówki z folią są mniej więcej 2 razy droższe. Wizytówki z kolorami specjalnymi, tzw. Pantonami, to koszt ok. 150–180 zł netto – najczęściej jest tzw. minimalna cena do 200 sztuk.

Terminy realizacji

Z druku cyfrowego można wydrukować wizytówki w 2 godziny. Jeśli drukujesz cyfrowo, polecam wizytówki z folią, ponieważ papiery do druku cyfrowego są bardziej giętkie i wizytówki sprawiają wrażenie cienkich.

Standardowy termin realizacji z druku offsetowego to 2–3 dni. Czas jest związany z tym, że drukarnie czy agencje zbierają zamówienia, żeby drukować pełnymi arkuszami – wtedy też ceny są niższe.

Na wizytówki z folią, lakierem UV, hotstampingiem poczekasz dłużej – bywa, że nawet 2 tygodnie, ale warto.

Wybajerzona wizytówka

Uszlachetnianie – lakier UV, lakier 3D, złocenie, srebrzenie, gruby karton, wizytówki potrójne, wizytówki przeźroczyste, wycinanie – to kwestia Twojego projektu, a przede wszystkim budżetu.

Uwaga!

Zdarza się, że klienci drukują sobie piękne wizytówki, ale później żal im je rozdawać, bo jedna kosztowała na przykład 5 złotych.

Jeśli w danym momencie nie chcesz wydawać większej sumy pieniędzy na uszlachetnianie, lepiej zrób zwykłe wizytówki i chętnie się nimi dziel. Cóż z tego, że będziesz miał robiące wrażenie wizytówki, jeśli znajdą się tylko w Twoim wizytowniku.

Pobierz DARMOWY (0 zł) PORADNIK:

„100 pomysłów na duży rozgłos
bez wydawania dużych pieniędzy”



Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania:

  • Tanio, łatwo czy szybko? Czym najłatwiej zrazić do siebie klientów? Odpowiedź Cię zdziwi
  • Co działa na klientów znacznie lepiej niż rabaty? (strona 3)
  • Jak raz na zawsze zmniejszyć do zera liczbę klientów niezadowolonych z Twoich produktów? (strona 4)
  • Kiedy warto przyznać rację awanturującemu się klientowi (nawet gdy to on się myli), by zdobyć dzięki temu więcej nowych klientów? (strona 6)

100pom-form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Olga Wilińska

Pasjonatka marketingu i networkingu, od prawie 20-tu lat pracuje w branży reklamowej, obecnie prezes zarządu agencji marketingowej IBI.pl.
Jej ulubione zajęcie to tworzenie strategii i planowanie działań reklamowych. Nie boi się wyzwań, bardzo lubi obserwować, jak jej Klienci z małych firm przekształcają się w coraz większe. Swoją wiedzą dzieli się w artykułach i na wykładach. Uczestniczka Programu Rozwoju CorazLepszaFirma.pl, która nieustannie pracuje nad rozwojem swojego biznesu.