Marketing

CSR – czy jest zarezerwowany tylko dla dużych marek?

Justyna Bakalarska-Stankiewicz

53,4% konsumentów podczas podejmowania decyzji zakupowych kieruje się tym, czy dana marka jest odpowiedzialna społecznie – tak wynika z najnowszych badań realizowanych przez Wyborcza.biz. To duża zmiana, bo jeszcze 5 lat temu aż 70% konsumentów nie zwracało w trakcie zakupów uwagi na ten aspekt.

Skoro zmieniają się postawy konsumentów, warto, aby i przedsiębiorcy przyjrzeli się tematowi CSR (corporate social responsibility). Nawet wtedy, gdy działają w sektorze MŚP.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • czym jest Społeczna Odpowiedzialność Biznesu,
  • dlaczego opłaca się dbać o ekonomię, etykę i ekologię
  • i dlaczego warto chwalić się tym, jak prowadzisz swój biznes.


Idea Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w swoich początkach dotyczyła przede wszystkim dużych korporacji. To one miały najbardziej negatywny wpływ na otoczenie, a narzucone odgórnie zasady miały je zminimalizować.

Jednak dziś CSR staje się nie tylko sposobem na trzymanie w ryzach korporacji, ale również istotnym wyróżnikiem na rynku. Jeśli klient będzie miał do wyboru dwie firmy, z których jedna jest odpowiedzialna społecznie, a druga nie, to jak wskazują przytoczone na początku dane, częściej wybierze tę pierwszą.

Również pracownicy chętniej pracują w firmach, które są społecznie odpowiedzialne, szczególnie jeśli są to osoby z młodego pokolenia Y czy Z.

Skoro więc prowadzenie firmy odpowiedzialnej społecznie przynosi wymierne korzyści, warto przekonać się, jak to robić w praktyce…

Polityka małych kroków

Choć korporacje dysponują całymi zespołami zajmującymi się CSR-em, a jednocześnie przeznaczają na ten cel bardzo pokaźne budżety, wcale nie oznacza to, że tylko takie biznesy mogą stosować CSR w praktyce.

Może to robić każda firma i wcale nie trzeba na to przeznaczać dużych środków finansowych. Wystarczy odpowiednia analiza możliwości i znalezienie obszarów, w których Twoja firma może mieć pozytywny wpływ na otoczenie.

Jakie to mogą być obszary?

Warto zacząć od tego, że CSR opiera się na trzech fundamentach:

  • ekonomii,
  • etyce
  • i ekologii.

Każdy z nich warto wziąć pod uwagę, aby móc mówić o prawdziwie odpowiedzialnym społecznie działaniu.

Zatem po kolei!

Ekonomia jest ważna

Niektórym się wydaje, że CSR to działania charytatywne. Jednak nie jest to prawda. Podstawą Społecznej Odpowiedzialności Biznesu jest ekonomia. Firma musi zarabiać, by utrzymać się na rynku oraz zapewnić godziwe wynagrodzenie pracownikom czy kontrahentom.

Jednak o odpowiedzialności świadczy to, jak do tematu ekonomii podejdziesz.

Co możesz zrobić, żeby zadbać o ten obszar swoich działań?

  • Płać na czas faktury swoim kontrahentom — ustal już na początku współpracy z kontrahentami taki termin płatności, aby był on dla Ciebie realny. Jeśli potrzebujesz na płatność dłuższego czasu niż np. 14 dni, wyjaśnij wprost, z czego to wynika i jaki termin płatności jest możliwy. Jest ogromna szansa, że jeśli zasady współpracy od początku będą jasne, Twoi kontrahenci poczekają.
  • Dbaj finansowo o swoich pracowników — oczywiście, że każdy pracodawca myśli o tym, jak zaoszczędzić na prowadzeniu firmy, ale pamiętaj, że dobry pracownik może bardzo Cię odciążyć. Żeby tak było, musisz jednak po prostu godnie mu płacić. Jeśli jego wynagrodzenie zostanie dopasowane do stanowiska i kompetencji oraz zadbacie o satysfakcjonującą formę umowy, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostanie z Tobą na dłużej. Dzięki temu nie będziesz musiał szkolić kolejnych osób, zyskasz lojalność swoich ludzi, a także dobrą renomę, która będzie pomocna w trakcie przeprowadzania kolejnej rekrutacji.
  • Inwestuj w rozwój firmy — działania tylko „tu i teraz” na dłuższą metę nie przyniosą zadowalających rezultatów. Warto myśleć o swojej działalności perspektywicznie. Inwestycja w rozwój jest tą najlepszą z możliwych. Jeśli będziesz rozwijał siebie i pracowników oraz dostosujesz produkty czy usługi do potrzeb odbiorcy i możliwości firmy, zapewnisz jej trwałość i ciągłość, a zatem i odpowiedzialność ekonomiczną.

Etyka, czyli uczciwe zasady gry

Kolejny element Społecznej Odpowiedzialności Biznesu to etyka. Po części pojawiła się powyżej, jednak możesz rozszerzać ten obszar, sięgając także po inne mechanizmy. Również w relacjach z klientem.

Co zatem możesz zrobić?

  • Dostarczaj klientom produkty czy usługi na najwyższym możliwym dla Ciebie poziomie — pamiętaj, że to nie tylko kwestia jakości, ale też dotrzymywania terminów, przyjaznej obsługi klienta czy jasnej polityki zwrotów bądź reklamacji.
  • Okazuj szacunek pracownikomzadbaj o ich wewnętrzną motywację, dostosuj obowiązki do ich naturalnych predyspozycji, nie składaj obietnic bez pokrycia, ustal jasne ścieżki awansu bądź podwyżek, dbaj o dobrą atmosferę pracy, rozmawiaj.
  • Ustal zasady działania — w większych firmach istnieją kodeksy etyki, Ty również możesz taki kodeks na mniejszą skalę stworzyć. Opracuj razem z pracownikami zasady, które są ważne w Twojej firmie, stwórzcie kulturę organizacyjną, ustalcie, o czym powinni oni pamiętać przy codziennej pracy.

Ekologiczne rozwiązania po prostu się opłacają

Trzecim obszarem Społecznej Odpowiedzialności Biznesu jest ekologia. W tej kwestii nawet najmniejsze działanie będzie miało pozytywny wpływ na otoczenie. Jeśli każde małe lub średnie przedsiębiorstwo wprowadzi kilka ekozasad w swojej firmie, efekt skali sprawi, że ich skutki będą widoczne i zadowalające.

Co możesz zrobić w swojej firmie, aby być bardziej eko?

  • Zachęć do zostawienia auta w garażu — ceny dzisiejszej benzyny czy tworzące się w dużych miejscowościach korki mogą wpływać negatywnie na portfel i samopoczucie pracowników. Zachęć ich, by zamiast przeżywania codziennych frustracji, zaczęli korzystać z komunikacji miejskiej. Formą zachęty może być np. dopłata do miesięcznego biletu czy też postawianie przed wejściem do firmy stojaka na rowery. Możesz zorganizować także wewnętrzną grywalizację, zliczając w każdym miesiącu przejechane przez pracowników na rowerze kilometry. Dla zwycięzcy możesz przewidzieć nagrodę, np. możliwość wyjścia wcześniej z pracy bądź preferencyjne warunki grafiku na kolejny miesiąc.
  • Zainstaluj w firmie ekorozwiązania — czujnik światła w częściach wspólnych, tak aby świeciło się tylko, gdy to niezbędne, specjalne filtry na krany, które napowietrzają wodę, aby zużywać jej mniej, baniaki z wodą lub filtry, aby nie pić wody butelkowanej, wielorazowe ściereczki zamiast ręczników jednorazowych czy drukowanie dwustronne to niewielkie inwestycje, które mogą wpłynąć na wielkie zmiany na rzecz środowiska. Dodatkowo wiele z nich, w dłuższej perspektywie, będzie nie tylko zmianami ekologicznymi, ale i ekonomicznymi.
  • Włącz się w znane bądź lokalne inicjatywy — jeśli nie masz odpowiedniego budżetu, czasu lub pomysłów na organizowanie własnych proekologicznych inicjatyw, warto zaangażować się w te już istniejące. Być może prowadzisz restaurację i chciałbyś przekazywać jedzenie w aplikacji „to good to go” lub do lokalnej jadłodzielni, by przeciwdziałać marnowaniu żywności? A może zorganizujesz w swojej firmie miejsce, do którego można wrzucać zużyte baterie, i zadbasz o to, aby trafiły do punktu utylizacji? Albo dodasz do swoich e-maili informację, która przestrzega przed niepotrzebnym drukowaniem dokumentów, aby promować ekopostawy wśród Twoich kontrahentów? Każde działanie jest lepsze niż jego brak.

Komunikacja CSR

Jeśli wprowadzisz trwale różnorodne rozwiązania, które sprawią, że Twoja firma będzie odpowiedzialna społecznie, nie zapomnij ich zakomunikować.

Gdy Twoi klienci będą wiedzieli, że w miarę swoich możliwości dbasz o ekonomię, etykę i ekologię, z pewnością to docenią.

Jak komunikować działania społecznie odpowiedzialne?

  • Oczywiście najlepiej będą o nich świadczyć Twoje czyny, nie słowa, jednak i o te drugie warto zadbać. Możesz dodać specjalną zakładkę na swojej stronie WWW.
  • Umieścić informacje w siedzibie swojej firmy, w których opiszesz, co robisz na rzecz dobra wspólnego.
  • Może lokalne medium będzie zainteresowane tym, abyś opowiedział (opowiedziała), jak wprowadziłeś (wprowadziłaś) zmiany, tak aby inni mogli brać z Ciebie przykład?
  • Możesz też podczas codziennych rozmów opowiadać swoim klientom, co udało Ci się już wprowadzić i dlaczego ma to znaczenie.

Powodzenia!

Pobierz DARMOWY (0 zł) PORADNIK:

„100 pomysłów na duży rozgłos
bez wydawania dużych pieniędzy”



Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania:

  • Tanio, łatwo czy szybko? Czym najłatwiej zrazić do siebie klientów? Odpowiedź Cię zdziwi
  • Co działa na klientów znacznie lepiej niż rabaty? (strona 3)
  • Jak raz na zawsze zmniejszyć do zera liczbę klientów niezadowolonych z Twoich produktów? (strona 4)
  • Kiedy warto przyznać rację awanturującemu się klientowi (nawet gdy to on się myli), by zdobyć dzięki temu więcej nowych klientów? (strona 6)

100pom-form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Justyna Bakalarska-Stankiewicz

Konsultantka i trenerka biznesowa w dziedzinie marketingu internetowego. Szkoli w zakresie komunikacji marketingowej, content marketingu i copywritingu. Wykładowczyni akademicka związana z takimi uczelniami jak Collegium Civitas, SWPS czy WSB. Twórczyni treści i autorka bestsellerowych książek Marketing wartości oraz Content marketing. Od strategii do efektów. Redaktor naczelna czasopisma Marketing w Praktyce. Prelegentka branżowych konferencji, m.in. Forum IAB czy I love Marketing&Technology.