Marketing Inspiracje

10 wskazówek, jak zaprojektować logo, aby dać dobry start swojej firmie

Daniel Podgórski

Wykonanie logo dla firmy nie jest łatwym zadaniem. Jego projekt to nie tylko kolory, elegancka czcionka i grafiki złączone razem. Logo jest kluczowym elementem wizualnej identyfikacji przedsiębiorstwa. Jeśli więc chcesz dać dobry początek swojemu nowemu dziełu, powinieneś orientować się, jakie czynniki decydują o tym, że logo dla firmy jest naprawdę świetne.

Niezależnie od tego, czy będziesz je projektował sam za pomocą dostępnych darmowych narzędzi, czy też zlecisz to zadanie odpowiedniej agencji, 10 poniższych porad na pewno się przyda.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jak zaprojektować logo, by zapadło w pamięć,
  • jakie historie kryją się za logo znanych marek,
  • jakie czcionki i kolory będą pasowały do logo Twojej firmy.


1. Logo dla firmy – zacznij od przeanalizowania swojej grupy docelowej

Zaprojektowanie logo firmowego to nie tylko stworzenie czegoś estetycznego pod względem wizualnym. Twoim celem jest budowanie marki. Musisz zatem ustalić konkretny styl, w jakim będziesz komunikował się z grupą docelową, czyli swoimi klientami.

Jeśli przed założeniem firmy przeprowadzasz badania rynku, dobrze będzie w ich trakcie zwrócić uwagę na czynniki, które pomogą Ci scharakteryzować Twoich klientów. Pomoże Ci to ustalić ich profil, dzięki czemu dowiesz się, jakie wartości są dla nich ważne. Będzie to ważną wskazówką odnośnie do tego, w jaki sposób budować swoją markę, a co za tym idzie, jak zaprojektować logo firmowe. Koniecznie zyskaj pod tym względem pewność, zanim w ogóle przystąpisz do prac nad projektem logo.

2. Zwróć uwagę na to, co robi konkurencja

Oczywiście nie chodzi o kopiowanie od nich pomysłów na projekt logo. Za każdym gotowym logo, za pomocą którego prezentują się inne firmy, stoi mnóstwo włożonej pracy oraz wysiłku. Dlatego właśnie analiza takich zrealizowanych projektów pomoże Ci wyciągnąć wiele przydatnych wniosków. Znacznie ograniczy to również Twoje domysły dotyczących tego, czego unikać w swojej niszy, a co jest w miarę rozpoznawalne i akceptowalne przez grupę klientów.

(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)

Podczas takiej analizy jednocześnie myśl o tym, co ma odróżniać Twoją firmę od innych i jak to wyrazić, projektując logo. Możesz na przykład wyłamać się ze schematu – jeśli większość przedsiębiorstw w Twojej branży stawia na kolorystykę czarno-białą, wyróżnij się barwnymi kolorami.

3. Niech Twoje logo firmowe opowie pewną historię

Każde logo ma przekazać konkretnej grupie docelowej pewną historię. Z tego powodu nie może być zwykłym graficznym elementem, ale czymś, co przekazuje komunikat wartościowy dla klienta.

Zwróć uwagę choćby na logo firmowe Amazona:

1 amazon.logo

Oczywiście najbardziej widoczna jest tutaj nazwa giganta e-commerce, jednak przyjrzyj się zamieszczonej poniżej strzałce. Wskazuje ona na kierunek od a do z. Co to według Ciebie oznacza? Jedni uważają, że strzałka pokazuje, że sprzedawca ma wszystko, czego kupujący tylko zapragnie. Drudzy interpretują ten element w inny sposób – od a do z oznacza, że wszelkie produkty mogą być przetransportowane nawet na bardzo dalekie odległości na świecie, czyli od początkowego punktu a nie tylko do punktu b, lecz nawet aż do z.

Przyjrzyjmy się także logo Toyoty:

2 toyota.logo

Ten symbol to nie tylko trzy owale, tworzące w kreatywny sposób literę T. Według samej Toyoty każdy owal ma swoje znaczenie. Dwa prostopadłe do siebie znajdujące się wewnątrz większego owalu reprezentują klienta oraz firmę. Nakładają się wzajemnie, aby ukazywać obopólnie korzystną relację i zaufanie. Najbardziej zewnętrzny i największy okrąg symbolizuje globalne plany przedsiębiorstwa. Wszystkie 3 figury jednocześnie tworzą wspomnianą literę T jak Toyota oraz układają się w kształt kierownicy samochodowej.

Najlepiej zatem, jeśli pod Twoim firmowym logo będą się kryły dwie historie – jedna oczywista, a druga bardziej ukryta.

4. Zastosuj w logo visual double entendre

Angielski termin visual double entendre oznacza podwójne znaczenie. Tak jak w języku pisanym mamy grę słów, tak tutaj dochodzi do swoistej gry obrazów, które przekazują jednocześnie podwójny komunikat.

Zwróć uwagę na poniższe przykłady:

3 pokerhills.logo 4 thinktank.logo

Pierwsze logo odnosi się do turnieju pokera nazwanego PokerHills. Jednocześnie zagięte karty (które oczywiście wykorzystuje się do tej gry) przypominają faktyczne wzgórze (hills).

Drugie logo operuje świetną grą słów i skojarzeń. Think tank (dosłownie zbiornik myśli) to z reguły organizacja non profit, która ma na celu analizę istotnych dla społeczeństwa spraw oraz szukanie w ich zakresie przydatnych rozwiązań. Świetne pomysły są często symbolizowane właśnie przez żarówkę. Z kolei angielskie słowo tank oznacza nie tylko zbiornik, ale i czołg. Stąd też symbol innowacji został połączony z grą słów, dając świetny efekt.

Taka wyjątkowa gra skojarzeń sprawia, że logo firmowe staje się bardziej zapamiętywalne i jest często przytaczane jako przykład prawdziwej kreatywności.

5. Pomyśl o wolnej przestrzeni

Podobnie jak wspomniane visual double entendre pomaga Twojemu logo firmowemu się wyróżnić, tak sprytne wykorzystanie wolnej przestrzeni także daje ciekawe rezultaty. Przyjrzyj się dokładnie logo firmy FedEx:

5 fedex.logo

Czy dostrzegasz w nim ukrytą strzałkę? Może nie być na pierwszy rzut oka widoczna, jednak przypatrz się przestrzeni między literą E oraz x. Owa strzałka została tam schowana bardzo subtelnie i kreatywnie – jednocześnie ma związek z misją firmy, jaką jest dostarczanie przesyłek do docelowego punktu.

6. Miej na uwadze odpowiednie proporcje

Na pewno będziesz zamieszczał logo swojej firmy w różnych miejscach. Powierzchnia może być tak duża, jak część bilbordu lub tak mała, jak w przypadku naklejki czy symbolu na ołówku. Jeśli detale logo nie są widoczne w mniejszej skali, zapewne trzeba będzie usunąć kilka szczegółów.

Podobnie ma się rzecz, jeśli mowa o dużych powierzchniach. Logo, które jest zbyt wysokie i „chude” oraz logo nazbyt szerokie, nie będzie dobrze wyglądało np. na wspomnianym bilbordzie. Straci ono swoje proporcje.

Najlepiej zatem, aby logo firmowe mogło jednocześnie zachować proporcje prostokąta, jak i kwadratu:

6 youtube
7 youtube_kwadrat

Jak widać na przykładzie, logo YouTube prezentuje się estetycznie jako prostokąt oraz kwadrat.

7. Stwórz logo firmowe, które jest w ruchu

Oczywiście w przypadku statycznego logo nie możemy dodać animacji. Jednak ów „ruch” można ująć w inny sposób. Na przykład ryba będzie wyglądała dynamicznie, jeśli przedstawi się ją wyskakującą tuż nad wodę lub właśnie złapaną. Logo Twittera osiągnęło ten efekt przez „zadarcie” symbolicznego ptaszka w górę, jak gdyby wznosił się on ku niebu:

8 twitter

8. Wybierz właściwy rodzaj czcionki

Czcionka także ma duże znaczenie przy projektowaniu logo – w końcu zawarty w nim tekst zajmuje często dużą powierzchnię. Przyjrzyjmy się 4 rodzajom czcionek, które mogą nadać świetny wygląd Twojemu logo firmowemu:

  • Serif

Czcionki serif sprawiają, że logo wygląda klasycznie i elegancko. Dzieje się tak, gdyż w ich przypadku litery otrzymują na końcu małą „stopkę”, co nadaje im nieco tradycyjny, starszy styl. Czcionka serif jest jednocześnie uniwersalna i pasuje praktycznie do wszystkich projektów logo, jednak najlepiej sprawdza się w przypadku designów klasycznych, eleganckich lub typu vintage.

  • Sans serif

Ten rodzaj czcionki gwarantuje nowoczesny i przejrzysty wygląd. W przeciwieństwie do poprzednio omówionego typu, litery w sans serif nie posiadają owej „stopki”, co daje prostszy design. Taki projekt pasuje do nowoczesnych marek, które stawiają na minimalizm.

  • Script

Ten rodzaj czcionek przypomina pismo ręczne. Mamy tutaj dużą różnorodność – od eleganckiej, wymyślnej kaligrafii, po bardziej zrównoważony styl. Wykorzystaj ten typ czcionek, aby zaprojektować bardziej indywidualne logo firmowe.

  • Display

Tutaj z kolei mamy do czynienia z dekoracyjnymi czcionkami, które są mocno stylizowane, a ich celem jest przyciągnięcie uwagi. Mieszanie różnych czcionek typu display może dać naprawdę świetne efekty.

9. Kolor ma także duże znaczenie przy projektowaniu firmowego logo

Kolory potrafią przekazywać wiele znaczeń. Psychologia, jaka się za nimi kryje, już sama z siebie jest bardzo skomplikowana. W skrócie możemy streścić ich znaczenia w następujący sposób:

Czerwony – ekscytacja, pasja, a nawet złość. Wybierz ten kolor, jeśli Twoja marka jest młodzieńcza i ma się wyróżniać.

Pomarańczowy – wyraża podobne emocje jak czerwony, jednak jest bardziej ciepły i przystępny.

Żółty – jeśli chcesz prezentować się przyjacielsko, żółty jest świetnym wyborem. Nada Twojemu logo pozytywnej energii.

Zielony – ten kolor jest bardzo uniwersalny i pasuje do wielu marek. Oczywiście najlepiej sprawdzi się, jeśli odwołujesz się do natury, zdrowia itp.

Niebieski – klasyczna i popularna barwa. Symbolizuje zaufanie i dojrzałość.

Fioletowy – kojarzy się z luksusem, a w zależności od odcienia także z tajemniczością czy kobiecością.

Różowy – jeśli mowa o dziewczęcych, bardzo młodzieżowych czy nawet dziecięcych barwach, różowy jest niewątpliwie najlepszym wyborem.

Brązowy – nie jest wybierany zbyt często, jednak pasuje do przekazu wyrażającego męskość i elegancję.

Biały – chcesz, aby logo wyglądało na czyste i minimalistyczne? Używaj jak najwięcej białego.

10. Miej właściwe oczekiwania

Zanim takie marki jak Microsoft, Puma czy Adidas osiągnęły popularność, a ich logo zyskały powszechną rozpoznawalność, minęło dużo czasu. Logo firmowe nie sprawi samo z siebie, że firma, jaka się za nim znajduje, stanie się kultowa. Większe znaczenie ma tutaj samo przedsiębiorstwo i jego powodzenie na rynku.

Z tego powodu zachowaj równowagę podczas pracy nad logo firmowym – dąż oczywiście do jak najlepszego rezultatu projektu, jednak nie miej nierealistycznych oczekiwań wobec tego, co logo może dla Ciebie zrobić. Bez sensu byłoby też co kilka miesięcy wprowadzać do niego znaczne poprawki, gdyż nie zachowałbyś wtedy stałego wizerunku firmy.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu lepiej orientujesz się w tym, co przyczynia się do powstania świetnego logo firmowego. Warto pamiętać o wymienionych tutaj czynnikach, zwłaszcza jeśli zamierzasz zlecić stworzenie logo innej firmie. Wymienienie w briefie tych elementów, które są dla Ciebie najbardziej istotne, z pewnością przyczyni się do tego, że Wasza współpraca ułoży się znacznie lepiej.

Daniel Podgórski

Copywriter współpracujący z agencją Owocni. Owocni zajmują się realizowaniem skutecznego marketingu dla małych firm. Jedną z ich specjalizacji jest także tworzenie świetnych i zapamiętywalnych logo firmowych. Dają przy tym 100% gwarancji satysfakcji oraz nielimitowaną liczbę wprowadzanych poprawek, aby ich klienci byli w pełni zadowoleni.