Marketing

Wideomarketing w 2019 roku – trendy, które przyciągają klientów

Adam Mrowiec

Mimo że wideo w biznesie to nic nowego, w końcu pierwsza reklama została wyemitowana w 1941 roku, to rozwój technologii w ostatnich latach spowodował niemałą rewolucję w tym obszarze. Warto obserwować nowe trendy, aby wychwycić szanse na skuteczniejsze dotarcie do klientów, a może i stworzenie nowej usługi – opartej właśnie na wideo.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • jak wyróżnić się na tle konkurencji tworzącej wideo,
  • jak możesz się wpasować w światowe trendy marketingu wideo,
  • na co warto zwrócić uwagę, nagrywając materiały wideo.


Poniżej przedstawiłem kilka głównych trendów w marketingu wideo, które przyniósł rok 2019.

Biznesowe vlogi

Po sukcesie vlogów w branży szkoleniowej możemy zaobserwować, że coraz więcej branż adaptuje je u siebie. Jednak czym właściwie jest vlog – videoblog? W praktyce to połączenie ujęć z życia i aspektów dotyczących produktu/usługi w bardzo osobistej formie w formacie wideo.

Przykład

Spójrz, np. Gary Vaynerchuk, amerykański ekspert od nowoczesnego marketingu, w swoich vlogach pokazuje swój typowy dzień pracy, jednocześnie dzieląc się poradami dotyczącymi marketingu, biznesu czy rozwoju osobistego.

Ta forma promocji będzie wręcz idealna, jeśli jesteś osobą otwartą, towarzyską i lubisz być na świeczniku. W przeciwnym razie zadanie może być dla Ciebie zbyt wymagające.

Zdarza się, że twarzami firmowych vlogów nie są ich właściciele, a pracownicy. Myślę, że ten trend może się utrzymywać. Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem takich działań, warto, żebyś zwrócił uwagę na efekty tak prowadzonego vloga: czy są one wymierne dla firmy, czy wyłącznie gromadzą fanów wokół pracownika. Dobrze też zawczasu ustalić, co się stanie z kanałem w momencie, gdy zakończycie ze sobą współpracę. Czasy, w których ludzie pracowali przez całe życie w jednym zakładzie, bezpowrotnie minęły.

(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)

Wideo 360 stopni

Ceny sprzętu elektronicznego cały czas spadają, powodując, że niektóre technologie rodem z filmów science fiction stają się dostępne niemal dla każdego.

Kamerę umożliwiającą nagrywanie obrazu 360 stopni można kupić już za nieco ponad 300 zł. Oczywiście sprzęt mieszczący się w tym budżecie nie zapewni obrazu najwyższej jakości, jednak już za niecałe 2000 zł można mieć naprawdę dobrą kamerę rejestrującą obraz w jakości 4K. Gdybyś chciał pójść krok dalej i nagrywać w 8K, to Twoja kieszeń na pewno odczuje różnicę – profesjonalna kamera to wydatek ponad 20 tys. złotych. Takie cudo pozwala jednak na realizację nagrań 3D (a raptem w 2009 roku miała miejsce premiera Avatara Jamesa Camerona), gotowych pod gogle wirtualnej rzeczywistości.

Tego typu obraz coraz częściej możemy obserwować w związku z transmisjami z wydarzeń sportowych, koncertów czy konferencji. Pozwala on widzowi, szczególnie przy wykorzystaniu gogli VR, poczuć się tak, jakby był na miejscu.

Jak możesz wykorzystać wideo 360 stopni w biznesie?

Świetnie nadaje się do prezentacji:

YouTube Ads zamiast reklamy w telewizji

Globalnie wydatki na reklamę w Internecie przewyższyły już wydatki na reklamę w Telewizji. Natomiast w Polsce nadal Telewizja góruje nad Internetem (Agencja Zenith). W 2019 roku możemy w dalszym ciągu obserwować przesuwanie się budżetów reklamowych z telewizji do Internetu.

Wynika to z możliwości precyzyjnego targetowania w sieci, co bezpośrednio przekłada się na większą efektywność wykorzystania budżetu. Trend ma też oczywiście związek z faktem, że osoby poniżej 30 roku życia dużo mniej czasu spędzają, oglądając telewizję (niekoniecznie rezygnując z przesiadywania przed telewizorem), niż starsze pokolenia. Chcąc do nich dotrzeć, marki są zmuszone przenieść swoją komunikację do sieci.

Wirtualna rzeczywistość

Coraz mocniejsza – tak można określić pozycję VR na rynku w 2019 roku. Wirtualna rzeczywistość dotyka coraz więcej obszarów naszego życia i korzysta z niej coraz więcej firm. Na przykład w tym roku po raz pierwszy w Polsce został w 8 miastach zorganizowany kurs pierwszej pomocy dla motocyklistów właśnie z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości.

Myślę, że to trend, któremu warto się przyjrzeć i zastanowić się, czy nie ma potencjału w Twojej branży. Choć warto też zwrócić uwagę na fakt, że mimo wszystko VR najmocniej dotyczy rynku rozrywki.

Optymalizacja wideo bez dźwięku coraz ważniejsza

Urządzenia mobilne i social media wpłynęły nie tylko na to, jak oglądamy wideo w Internecie, ale też na to, jak je słyszymy. Często jednak nie słyszymy filmów – zdecydowana większość wideo na Facebooku jest oglądana bez dźwięku i raczej szybko się to nie zmieni, a raczej jeszcze bardziej pogłębi. Dlatego w 2019 roku należy mocniej skoncentrować się na optymalizacji wideo bez dźwięku, tak aby nasz przekaz był zrozumiały nawet bez niego. Kto rozwinie tę sztukę do perfekcji, wyprzedzi swoją konkurencję.

Przykład

Krótkie kulinarne video świetnie wpisują się w ten trend.


Wideo coraz przyjaźniejsze dla wyszukiwarek

Dzięki rozwojowi technologii sztucznej inteligencji (AI) mamy obecnie dostęp do programów, które są w stanie automatycznie stworzyć skrypt z naszego wideo. Wykorzystując go jako opis do filmu, zwiększamy szanse na wyszukanie materiału w wyszukiwarkach.

Ważne jest też to, że Facebook zmienia swoje podejście do wideo właśnie pod kątem możliwości jego łatwiejszego wyszukiwania. Może brzmi to niezbyt doniośle, ale to naprawdę duża zmiana, za którą warto podążać.

Przydatne narzędzia
Osobiście polecam aplikację Trint – która naprawdę świetnie radzi sobie z językiem polskim. Możesz również skorzystać z funkcji wbudowanej w Google Docs.

Wideomarketing – patrz szerzej

Znajomość trendów pozwala podążać za światem, ale też go wyprzedzać, np. stosując rozwiązania znane w jednej branży – w zupełnie innej; lub łącząc pewne rozwiązania i dzięki synergii tworząc coś lepszego.

Mam nadzieję, że ten artykuł zainspiruje Cię i rozszerzy horyzonty w temacie wideo. Jeśli dopiero zaczynasz, odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań. A może już wpadłeś na doskonałe wideopomysły. Byłoby świetnie, gdybyś podzielił się nimi w komentarzu

Adam Mrowiec

Przedsiębiorca, marketer i szkoleniowiec. Od 2007 roku pomaga budować zyskowne firmy poprzez udoskonalenie działań marketingowych oraz sprzedażowych. Obecnie rozwija markę Doodle Wolf, oferującą skuteczne video animacje.