Wywiady

„Jeśli coś robisz, rób to dobrze” – wywiad z Piotrem Przewoźnym

Maciej Wojtas

Dzięki jego życiowej pasji wielu Polaków może cieszyć się przyjemnym ciepłem domowego ogniska. To, co robi na co dzień, z jednej strony podnosi estetykę mieszkań klientów, z drugiej – pomaga im przetrwać najtrudniejszy okres w roku.

Zapraszamy Was na wywiad z Piotrem Przewoźnym – człowiekiem, który o kominkach wie praktycznie wszystko. Zajmuje się nimi od ponad 20 lat!

Dlaczego postanowiłeś dołączyć do Programu Rozwoju Coraz Lepszej Firmy?

Naszym głównym celem jest usamodzielnienie firmy tak, by mogła działać zarówno z nami, jak i w chwilach, gdy nas nie ma. Interesuje mnie również wiedza, jak skutecznie oddelegować pewne zajęcia pracownikom, by mogli samodzielnie wykonywać prace.

Na początku prowadziłem biznes wspólnie z żoną, ale obecnie jesteśmy firmą 5-osobową i delegowanie stało się koniecznością.

Która z lekcji Programu najbardziej zmieniła Twoje dotychczasowe nawyki biznesowe?

Najistotniejsza jak do tej pory była lekcja pod tytułem „Najważniejsze zasady osobistej efektywności”, ale jestem dopiero na lekcji numer 3: „Myśl jak Twój klient”.

W czym konkretnie pomogła Ci ta lekcja? Co dzięki niej zmieniłeś w swoim biznesie?

Myślę, że poprawiło się nasze podejście do klientów, w tym wzrosło zrozumienie ich potrzeb i obaw. Staramy się traktować klientów tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Przed każdą realizacją starannie objaśniamy, jak będzie przebiegało zabezpieczenie miejsca, kolejne etapy prac.

Dodatkowo, kładziemy jeszcze większy nacisk na troskę o wnętrza domów klientów, szczególnie na doprowadzenie miejsca do porządku, oraz na edukację: jak poprawnie, a co za tym idzie – bez obaw, użytkować dane urządzenie.

Zajmujesz się kominkami od 20 lat. To cała epoka! Jak zmieniały się przez ten czas gusta Twoich klientów?

Na początkowym etapie królowały obudowy z piaskowca, rustykalne oraz typowe urządzenia do ogrzewania domu.

Następnie do oferty dołączyły kamień, marmur i granit, uzupełniając wygląd kominka o formy klasyczne i nowoczesne. Kolejnym krokiem były piece zduńskie zdobione kaflami, a ostatnio do materiałów wykończeniowych dołączyły spieki kwarcowe.

evkominki1

Dzięki tak szerokiej gamie produktów, dobrym programom do projektowania i wizualizowania oraz wieloletniemu doświadczeniu możemy sprostać oczekiwaniom i gustom najbardziej wymagających klientów.

Relatywnie nowymi rozwiązaniami są kominki na pellet i gazowe oraz coraz bardziej powszechne zastosowanie w obsłudze kominka sterowania elektronicznego.

Co poradziłbyś czytelnikom, którzy zastanawiają się, czy to dobry moment na instalowanie kominków lub pieców kaflowych?

Kominki jako alternatywne źródło energii coraz częściej traktowane są jako ciekawa opcja zapewniająca dodatkową niezależność. Plusem takiej inwestycji jest też fakt, potwierdzany przez wszystkich naszych klientów, że kominek to przyjemność, relaks i odprężenie tak bardzo przydatne w tych intensywnych czasach.

evkominki2
Muszę zapytać o przepisy zakazujące palenia w kominkach. Czy oferujesz jakieś alternatywne rozwiązania?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że od dawna już współpracujemy z firmami i oferujemy projekty, które spełniają wszystkie wymagania ekoprojektów.

Co do zakazu palenia w kominkach, działamy w stowarzyszeniu walczącym o możliwość palenia, ale palenia poprawnego, ekologicznego – zgodnego ze sztuką. Póki co, na naszym lokalnym rynku jeszcze tego nie odczuwamy, ale warto zauważyć, że alternatywne opcje, typu kominki gazowe, cieszą się rosnącym zainteresowaniem.

Te przeszkody, które się pojawiają, to dla nas bodziec motywujący do szukania nowych rozwiązań.

Epidemia sprawiła, że ludzie chętniej i częściej przebywają w obrębie swoich domów. Czy wzrosła liczba zamówień na grille, kominki ogrodowe albo chociażby piece chlebowe?

Nie odnotowaliśmy takiego wzrostu, a szkoda, bo w ofercie mamy na ten sezon sporo ciekawych nowości.

Jeśli chodzi o pieczenie chleba, to większość ludzi używa do tego po prostu własnego piekarnika. Przynajmniej tak można wywnioskować z postów w mediach społecznościowych.

Myślę, że wynika to też z faktu, że wstawienie pieców chlebowych wiąże się z dość kosztowną realizacją i gdy przychodzi do rozmów o finansach, spora ich część nie dochodzi do skutku.

Z czego byłeś najbardziej znany w czasach przed epidemią?

Przede wszystkim z jakości wykonywanych usług, ale też z terminowości i elastyczności w dopasowywaniu oferty do potrzeb klienta.

I cały czas na to właśnie stawiamy. Branża budowlana, póki co, radzi sobie całkiem nieźle, pytanie, co będzie dalej.

W co zatem inwestujesz w tym momencie pieniądze lub czas?

Przede wszystkim w relacje z pracownikami, ale także w utrzymanie kontaktów z klientami. W szkolenia, ekspozycję stałą w salonie oraz w poszerzenie oferty.

Jak w ogóle zaczęła się Twoja przygoda z tym biznesem?

Na pewnym etapie poczułem potrzebę zmiany. Postanowiłem się całkowicie przebranżowić, a że akurat kończyłem budowę domu… Można powiedzieć, że to w sumie przypadek, ale i potrzeba. Dodatkowo, zawsze lubiłem coś budować, tworzyć, więc to był strzał w dziesiątkę.

Wcześniej pracowałem w handlu. Byłem zmęczony ciągłymi problemami z pracownikami i sytuacją na rynku. To był de facto punkt zwrotny w mojej ścieżce zawodowej.

Patrząc z perspektywy 20 lat Twojej działalności: które decyzje biznesowe przyniosły najlepsze efekty?

Postawienie na produkty klasy premium i inwestycja w naprawdę dobrej jakości program do projektowania.

Dzięki projektom udaje nam się zwiększyć liczbę klientów decydujących się na nasze usługi. Produkt finalny, wykonany przez nas, nie różni się od tego, który widzieli na wizualizacji.

A których decyzji żałujesz nawet teraz?

Tego, że w momencie, gdy sytuacja temu sprzyjała, nie zatrudniliśmy kogoś do pomocy w prowadzeniu firmy, zostawiając wszystko na swoich barkach.

Czy to znaczy, że były jakieś zadania, których obawiałeś się delegować?

Początkowo pracowaliśmy sami z racji tego, że musieliśmy się w pewne rzeczy wdrożyć, nauczyć się ich, zdobyć doświadczenie, aby później móc uczyć innych i delegować im zadania.

Czym kierujesz się w życiu, a czym w biznesie?

Moja podstawowa zasada jest taka: jeśli coś robisz, rób to dobrze. To motto przekłada się automatycznie na wiele dziedzin mojego życia, zarówno prywatnego, jak i zawodowego.

Myślę, że to dlatego większość klientów trafia do nas z polecenia. Owszem, istniejemy w mediach i inwestujemy w nowe kanały docierania do odbiorców, choćby poprzez portale społecznościowe, ale dobra reputacja wśród klientów robi swoje.

Wszystkie nasze realizacje i zadowolenie zamawiających świadczą o mnie. Pracujemy z zastosowaniem najwyższej jakości materiałów, zgodnie ze sztuką, przy użyciu najnowocześniejszych technologii oraz w oparciu o szczegółowe projekty i wizualizacje zatwierdzone przez naszych klientów.

Teraz będzie trudne pytanie: które cechy swoich… konkurentów cenisz najbardziej?

Fachową wiedzę, determinację w dążeniu do celu, ale też, co może zaskakujące, szeroko rozumianą współpracę między poszczególnymi firmami i wzajemne wspieranie się. Owszem, pewnie tak jak wszędzie, trafiają się niechlubne rodzynki, ale ogół branży to ludzie na naprawdę wysokim poziomie.

Jak przekonałabyś czytelników do skorzystania z oferty Twojej firmy?

Stoją za nami: wieloletnie doświadczenie, historia realizacji, opinie klientów i elastyczność w podejściu do klienta.

Serdecznie do nas zapraszamy. Jesteśmy na Facebooku, Instagramie, mamy dość rozbudowaną stronę internetową evkominki.pl i oczywiście czekamy na klientów w naszym biurze stacjonarnym w Krotoszynie.

Rozmawiał: Maciej Wojtas

Pobierz bezpłatny poradnik
„Przebudzenie Przedsiębiorcy”

Możesz zmienić wszystko już dzisiaj
– oto 5 kluczowych elementów



Dowiedz się, co zrobić:

  • żeby to firma pracowała na Ciebie, a nie Ty na firmę,
  • żeby być szefem w swojej firmie, a nie jej kolejnym pracownikiem,
  • żeby Twoja firma działała jak dobrze naoliwiona maszyna – nawet wtedy, gdy odpoczywasz.

pp_new
Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Maciej Wojtas

Zawodowy copywriter i scenarzysta (https://maciejwojtas.pl) oraz kompozytor muzyki do gier komputerowych i spotów reklamowych (https://maciejwojtas.com).