Zarządzanie zespołem Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy: John C. Maxwell, Bądź liderem! 2.0

Anna Pudło

Na początku lat 90. John Maxwell wydał książkę, która zmieniła sposób myślenia o przywództwie i stała się swoistym przewodnikiem dla liderów na całym świecie. Po 25 latach doczekaliśmy się wznowienia tej pozycji, która została przez Maxwella odświeżona, uzupełniona o nowe rozdziały i nową wiedzę. Bądź liderem! 2.0, bo o tej książce mowa, to pozycja obowiązkowa dla każdego przedsiębiorcy – niezależnie od tego, czy masz 1 czy 100 pracowników. To książka dla osób, które chcą doskonalić się w sztuce przewodzenia, oraz dla osób, którym wydaje się, że to wcale nie jest im potrzebne…

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • na jakim poziomie przywództwa jesteś,
  • co charakteryzuje lidera z prawdziwego zdarzenia,
  • dlaczego warto się starać, by ludzie szli za Tobą z powodu tego, kim jesteś i co reprezentujesz.


Ja liderem? Przecież mam tylko kilku pracowników...

Niezależnie od tego, ile osób masz na pokładzie, jako założyciel firmy jesteś jej liderem. To Ty wyznaczasz kierunki jej działania, to do Ciebie pracownicy przychodzą po decyzję, to Ty bierzesz na siebie całe ryzyko związane z prowadzeniem działalności. Bycie liderem nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać – to złożona sztuka, którą powinno się nieustannie doskonalić.

Dlaczego zatem dla tak wielu przedsiębiorców ten temat praktycznie w ogóle nie istnieje? Dlaczego tylu ludzi nie rozwija się w tym zakresie? Najczęstsze wymówki, które być może znasz z doświadczenia, to:

  1. Nie jestem „urodzonym liderem”, więc nie mogę przewodzić.

    Nikt nie rodzi się liderem. Owszem możesz się urodzić z talentami, które pomogą Ci w stawaniu się liderem, jednak prawdą jest, że każdy z nas ma potencjał, żeby stać się liderem. Przywództwo to umiejętność, którą należy rozwijać, udoskonalać i pielęgnować.

  2. Tytuł i miejsce w hierarchii automatycznie uczynią ze mnie lidera.

    Bzdura! Sam fakt, że ludzie nazywają Cię szefem, nie oznacza, że jesteś liderem z prawdziwego zdarzenia.

  3. Doświadczenie zawodowe automatycznie uczyni ze mnie lidera.

    Przywództwo nie przyjdzie samo, tylko dlatego, że masz ponad 10 lat doświadczenia w biznesie. Dojrzałość też nie przychodzi w chwili, gdy skończysz 18 lat.

(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)

Najważniejsza cecha dobrego przywódcy

John Maxwell po 50 latach obserwowania liderów z całego świata doszedł do wniosku, że przywództwo to przede wszystkim wywieranie wpływu. Co przez to rozumie? Posłuchajmy samego Maxwella:

„Jeśli masz stać się liderem, ktoś musi za Tobą podążać. Bardzo podoba mi się to, co powiedział James C. Georges, założyciel i prezes PAR Group, w wywiadzie, który przeczytałem wiele lat temu: »Czym jest przywództwo? Zapomnijmy na chwilę o stojących za nim aspektach moralnych, a zostanie nam tylko jedna definicja: Przywództwo to zdolność pozyskiwania zwolenników. Każdy, kto potrafi skłonić innych do podążania za nim – na dobre i na złe – jest liderem«”.

Wpływ to początek prawdziwego przywództwa. Weź sobie do serca maksymę: „Ten, kto myśli, że przewodzi, a nie znajduje nikogo, kto by za nim podążał, jest wyłącznie spacerowiczem”, a następnie odpowiedz sobie szczerze na pytanie: jesteś liderem czy spacerowiczem?

Nawet jeśli jeszcze jesteś spacerowiczem – nie martw się, mam dla Ciebie dobrą wiadomość: wywieranie wpływu to coś, czego można się nauczyć i co można bez końca doskonalić… Jak to zrobić? Małymi krokami.

Pięć poziomów przywództwa

Abyś mógł doskonalić swoje zdolności jako lider, niezbędne jest określenie poziomu, na jakim aktualnie się znajdujesz. Musisz wiedzieć, z jakiego punktu startujesz i gdzie chcesz w swoim doskonaleniu dojść, aby móc wytyczyć sobie kamienie milowe swojego rozwoju jako przywódcy. Oto 5 poziomów przywództwa, które pomogą Ci określić, na jakim etapie jesteś:

  1. Pozycja. Na tym poziomie ludzie podążają za Tobą, ponieważ MUSZĄ, bo masz tytuł „szefa”. Ten poziom to dobre miejsce, aby zacząć być liderem, ale zupełnie nieodpowiednie, aby na nim pozostać.
  2. Przyzwolenie. Na tym poziomie pracownicy podążają za Tobą, ponieważ CHCĄ. Ten poziom opiera się przede wszystkim na relacjach – wchodzisz w relacje z ludźmi, budujesz je, zdobywasz zaufanie innych i zaczynasz rozwijać w sobie umiejętność realnego wpływania na nich. Jednak zbyt długie przebywanie na tym poziomie nie jest wskazane, ponieważ może wywołać w Twoich ludziach niecierpliwość.
  3. Produkcja. Na tym poziomie inni podążają za Tobą z powodu tego, CO ZROBIŁEŚ dla organizacji. Na tym etapie przywódca osiąga wyniki i pomaga w tym swoim pracownikom. To właśnie wtedy zaczynają się dziać rzeczy bardzo dobre dla firmy – rośnie produktywność, rosną zyski, morale w zespole szybuje do góry, wzrasta lojalność ludzi.
  4. Rozwijanie ludzi. Na tym poziomie pracownicy podążają za Tobą z powodu tego, CO ZROBIŁEŚ DLA NICH. Jeżeli chcesz rozwinąć swoją firmę, dążysz do tego, aby rosła i doskonaliła się, pragniesz stworzyć coś naprawdę wielkiego, to powinieneś przede wszystkim rozwijać swoich ludzi. Na tym poziomie dzieją się cuda – gdy przywódca rozwija innych, pracownicy są lojalni, rozumieją, że z dobrym przywódcą osiągną więcej niż sami. W dobrym zarządzaniu innymi na pewno pomoże Ci empowerment.
  5. Szczyt. Na tym poziomie ludzie podążają za Tobą z powodu tego, KIM JESTEŚ I CO REPREZENTUJESZ. To najwyższy poziom przywództwa. Liderzy na tym poziomie zainwestowali swój czas i energię w rozwój innych ludzi, wychowali wielu liderów z 4 poziomu. Czy każdy może osiągnąć ten poziom? Nie, ale każdy powinien do niego dążyć.

Przepis na sukces

Na koniec dam Ci, cytując Maxwella, prostą radę, jak z dnia na dzień osiągnąć sukces w byciu dobrym liderem:

„Codziennie jesteś obecny.
Ciężko pracujesz.
Próbujesz nowych rzeczy.
Przegrywasz.
Doskonalisz się.
Rośniesz.
Stawiasz czoła niezliczonym wyzwaniom i odmowom.
Wątpisz w siebie.
Chcesz się poddać.
Ale się nie poddajesz.
I robisz to wciąż od nowa.
Rób to miesiącami, latami, a nawet przez dziesiątki lat, a będziesz mógł z dnia na dzień odnieść sukces”.

Nie poddawaj się. Trzymam za Ciebie kciuki!

O autorze

John C. Maxwell to coach i mówca, który sprzedał ponad 26 milionów egzemplarzy książek w 50 językach. W 2014 roku został określony przez American Management Association mianem lidera numer jeden w biznesie, a przez czasopisma „Business Insider” oraz „Inc.” nazwany najbardziej wpływowym na świecie ekspertem w dziedzinie przywództwa. Co roku przemawia do ludzi i firm z listy Fortune 500, do prezydentów państw i czołowych liderów biznesu na całym świecie.

maxwell_lider
Anna Pudło

Nadzoruje realizację strategii Coraz Lepszej Firmy i doradza Klientom w zakresie zwiększania efektywności i wydajności ich pracy. Uwielbia patrzeć, jak działania Coraz Lepszej Firmy realnie pomagają przedsiębiorcom i zmieniają ich firmy w dobrze naoliwione maszyny.