Strategia Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy Inspiracje

Sprawdź, czy prowadzenie jednoosobowej firmy, która nigdy nie urośnie – jest dla Ciebie

Maciej Wojtas

Są takie książki, po przeczytaniu których człowiek mówi sam do siebie: „Kurza twarz! Przecież to jest o mnie! Przecież to, o czym autor pisze, jest moim marzeniem. Jak to możliwe? Czyżby czytał w moich myślach?”.

Test, który powie prawdę o Tobie

Dokładnie takie właśnie odczucia miałem po lekturze książki Paula Jarvisa pt. Firma, czyli Ty. Jednak tym razem, zamiast typowej recenzji, proponuję Ci wykonanie testu, który stworzyłem na podstawie treści zawartych w powyższej publikacji.

Dzięki niemu znajdziesz odpowiedź na pytanie: „Czy firma intencjonalnie i z założenia jednoosobowa, której celem nie jest rozrost – to coś dla mnie?”

Zasady testu

Odpowiedz szczerze na wszystkie poniższe pytania.

Każda Twoja odpowiedź na TAK przybliży Cię do zostania solopreneurem, czyli jednoosobowym przedsiębiorcą. Kimś takim jak na przykład Michał Szafrański, twórca bloga „Jak oszczędzać pieniądze”.

Z kolei każda Twoja odpowiedź NIE lub NIE WIEM będzie małą wskazówką, że ta droga najprawdopodobniej nie jest dla Ciebie.

(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)

Lista pytań

Oto 23 proste pytania. Odpowiedź na wszystkie nie powinna zająć Ci więcej niż 5 minut. Zatem, do dzieła!

1. Czy śmieszy Cię twierdzenie, że nieustanny wzrost firmy to coś dobrego i w związku z tym Uniwersytet Oxfordzki robi błąd, że nie otwiera filii we Wrocławiu i 40 innych miastach Polski?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

2. Czy chcesz prowadzić firmę, której jedynym celem istnienia będzie zapewnienie bezpieczeństwa finansowego Twojej rodzinie, a nie nieustanny i niepohamowany rozrost?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

3. Czy zdajesz sobie sprawę, że najważniejszym elementem i zasobem takiej celowo jednoosobowej firmy będziesz Ty sam, więc nigdy nie będzie można jej sprzedać (chyba, że razem z Tobą w pakiecie)?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

4. Czy zgadzasz się z taką drogą rozwoju swojej firmy:
- Zacznij od czegoś małego,
- zdefiniuj rozwój,
- nie przestawaj się uczyć?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

5. Czy ten przepis na firmę jest dla Ciebie atrakcyjny:
- dążenie do perfekcji i zwiększanie produktywności,
- zamiast zwiększania zasobów i zatrudniania nowych członków zespołu?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

6. Czy marzysz o tym, żeby pracować w tempie, które jest dobre dla Twojego zdrowia psychicznego?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

7. Czy odrzuca Cię myśl o powiększaniu firmy i życiu w pędzie, a docelowo – o zwiększaniu wydatków, kosztów i pieniędzy potrzebnych na wypłacenie pensji innym pracownikom?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

8. Czy zgadzasz się z tym, że jeśli chce się zyskać autonomię jako firma jednoosobowa, to trzeba najpierw stać się mistrzem w swoim fachu?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

9. Czy należysz do tych ludzi, którzy postrzegają pracę nie jako stałe miejsce zatrudnienia, ale jako ciąg zobowiązań?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

10. Czy jesteś przygotowany na to, że zakładając taką jednoosobową firmę, będziesz musiał być obeznany ze sprzedażą, marketingiem, zarządzaniem projektami i podtrzymywaniem kontaktów ze swoimi klientami?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

11. Czy pociąga Cię wizja uruchomienia Twojej jednoosobowej działalności według tego przepisu:
- zrób to szybko,
- zrób to tanio,
- zrób to teraz?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

12. Czy chcesz kształtować swój biznes wokół własnego stylu życia, zamiast naginać swój styl życia do rosnących wymagań stawianych Ci przez firmę?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

13. Czy uważasz, że firmy powinny skupiać się przede wszystkim na tym, żeby stawać się lepszymi, a nie tylko większymi?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

14. Czy jesteś za tym, żeby zamiast docierać ze swoją ofertą do tak wielu ludzi, jak to tylko możliwe – skupić się na tych, którzy już Cię znają i korzystają z Twoich usług/ produktów?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

15. Czy wierzysz w to, że stworzenie bezkonkurencyjnego produktu pozwoli Ci zwiększyć przychody (bez potrzeby zwiększenia skali jego produkcji)?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

16. Czy wierzysz w to, że jeśli zaoferujesz klientom coś, co pomoże im utrzymać stały dochód, to nigdy nie zrezygnują z Twoich usług?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

17. Czy jesteś przygotowany na to, że chcąc wystartować ze swoją firmą, będziesz musiał maksymalnie uprościć swój pomysł i zacząć od wdrożenia jego najbardziej minimalnej wersji?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

18. Czy podzielasz wizję stawania się coraz lepszym, zamiast coraz większym?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

19. Czy wierzysz, że pasja jest skutkiem ubocznym osiągnięcia mistrzostwa w danej dziedzinie?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

20. Czy chcesz traktować każdego klienta tak, jakby był Twoim jedynym?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

21. Czy zgadzasz się z tym, że najpierw trzeba zadać sobie pytanie „jakie życie chciałbym wieść”, a dopiero potem „jaki produkt mogę stworzyć”?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

22. Czy uważasz, że powinieneś dzielić się swoją wiedzą o wiele chętniej i bardziej niż Twoja konkurencja?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

23. Czy marzysz o tym, żeby ograniczyć skalę swojej dotychczasowej działalności, pozbyć się (części) problemów z nią związanych i najzwyczajniej w świecie zacząć cieszyć się życiem?

a) tak

b) nie

c) nie wiem

***

Parę refleksji

Soloprener (solopreneur) to ktoś, kto samodzielnie prowadzi firmę, najczęściej jednoosobową.

Celem takiego jednoosobowego przedsiębiorcy jest sfinansowanie jego życia (lub życia jego rodziny). Nic poza tym. Żadna ekspansja, żaden wyścig o dominację na rynku. Zamiast tego – stworzenie warunków do takiego życia, w którym zawsze jest czas na to, co najważniejsze. Bez pogoni za nie wiadomo czym. Przynajmniej tak to odbieram.

Taka firma ma oczywiście swoje wady. Największą jest to, że oparta jest na jednej osobie. Wystarczy, że osoby tej zabraknie albo zacznie ona w jakiś sposób niedomagać (choroba i tym podobne), a cała ta konstrukcja może się zawalić.

Mam wrażenie, że to początek trendu, który pewnie trochę namiesza w gospodarce. Mam nadzieję, że tak będzie, bo świat potrzebuje ludzi, którzy potrafią zarabiać dobre pieniądze – nie płacąc przy tym wysokiej ceny za zniszczenie swojego życia rodzinnego.

W książce Firma, czyli Ty znajdziesz sporo przykładów „z życia wziętych”, które przekonają Cię przynajmniej do rozważenia tej strategii biznesowej. To ogromny walor tej znakomitej publikacji.

Czy zachęcam do przeczytania? Bardzo!

PS. Mój przepis na ciągły rozwój

Solopreneur to człowiek, który nieustannie się rozwija.

Mój przepis na taki rozwój jest bardzo prosty. Z każdej książki, którą czytam, staram się:

  • wypisać jak najwięcej notatek,
  • wyciągnąć jak najwięcej wniosków.

Tworzenie notatek z książek, artykułów czy nawet obejrzanych filmów, wracanie potem do nich i analizowanie ich to doskonały sposób na znajdowanie nowych pomysłów (na biznes i nie tylko).

Dzieje się tak dlatego, że zupełnie inaczej „rozkminia się” jakąś myśl w swojej głowie, a inaczej tę, która ma postać zapisanego tekstu. W tym drugim przypadku szybko pojawia się na horyzoncie znacznie więcej skojarzeń, z których można wysnuć kolejne pomysły.

Robię to wszystko po to, żeby potem móc wdrożyć w życie choćby jedną nową rzecz. Oczywiście pod warunkiem, że dana książka zawiera choćby jedną, wartą uwagi prawdę.

Jeśli taka „nowinka” okazuje się pożyteczna i zdaje egzamin, zostawiam ją. Jeśli nie – wracam do punktu wyjścia. Dzięki temu mogę na własnej skórze przetestować różne rozwiązania.

Zdradzę Wam, że nie inaczej było tym razem

firma-czyli-ty-okładka
Maciej Wojtas

Kręci go poszukiwanie świeżych pomysłów na biznes. Jest autorem nagradzanego bloga o zarabianiu pieniędzy i życiu z pasją (www.maciejwojtas.pl). Zawodowo zajmuje się copywritingiem. Na co dzień tworzy teksty reklam, pisze artykuły na blogi, wymyśla scenariusze spotów i robi wszystko, co wymaga efektu „wow”.