Strategia Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy - Przemiana błękitnego oceanu, W. Chan Kim, Renee Mauborgne

Anna Pudło

Jesteś przedsiębiorcą, więc znasz to pewnie z własnych obserwacji: coraz mniejsze marże, coraz wyższe koszty, problemy ze sprzedażą i ta nieustanna walka o udział w rynku… Te problemy dotyczą wszystkich branż, od budownictwa po salony fryzjerskie, od agencji reklamowych po kancelarie prawne i biura rachunkowe… Coraz częściej można zaobserwować spadek popytu, rosnące koszty i konkurencję, która pojawia się jak grzyby po deszczu… Jak zatem budować biznes, który nie będzie miał takich problemów? Czy to w ogóle jest możliwe?

Odpowiedzi na te pytania udzielają W. Chan Kim i Renee Mauborgne – badacze i nauczyciele biznesu, wymieniani w czołówce najlepszych profesorów szkół biznesu w rankingu MBA, zaliczani do pierwszej trójki światowych guru zarządzania na liście Thinkers50 (liderów myśli). Są również autorami książki pt. Strategia błękitnego oceanu – międzynarodowego bestsellera przetłumaczonego na 44 języki, w którym przedstawiają swoją teorię radzenia sobie z konkurencją, a raczej teorię czynienia konkurencji nieistotną…

(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)
(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)

Czerwone i błękitne oceany

Autorzy zauważają, że wyczerpały się już możliwości konkurowania tylko ilością i ceną i konieczne stało się budowanie przewagi strategicznej, która będzie oparta o innowacyjność produktów lub usług.

W książce pt. Strategia błękitnego oceanu W. Chan Kim i Renee Mauborgne przedstawili swoją wizję świata biznesu, który składa się z dwóch typów oceanów – czerwonych i niebieskich.

Czerwone oceany to te wszystkie branże, które już istnieją, a w których większość firm zwalcza się wzajemnie, konkurując ze sobą. Natomiast błękitne oceany to te wszystkie branże, które dopiero mogą zostać stworzone i które związane są z kreowaniem rynku, a nie konkurowaniem na tym już istniejącym.

Autorzy wskazują na sześć reguł, które powinna stosować każda firma, która chce z sukcesem stworzyć i zrealizować strategię błękitnego oceanu. Te sześć reguł pokazuje, jak zmienić granice dotychczasowego rynku, dlaczego warto koncentrować się na szerokiej i długofalowej wizji działania i jak to zrobić, gdzie szukać możliwości rozwoju rynku, jak stworzyć strategię, co zrobić, aby pokonać pojawiające się po drodze przeszkody oraz w jaki sposób doprowadzić do realizacji strategii błękitnego oceanu w firmie.

Teoria teorią, ale jak zastosowanie tych 6 reguł ma się w praktyce? Z pomocą przychodzi nam druga książka W. Chan Kima i Renee Mauborgne pt. Przemiana błękitnego oceanu. Buduj pewność siebie, kreuj nowe możliwości i wzrastaj poza konkurencją, w której badacze przeanalizowali przypadki firm, które zastosowały ich teorię i metodologię w swoich organizacjach.

Czym jest przemiana błękitnego oceanu?

Przemiana błękitnego oceanu to “systematyczny proces, którego celem jest przeprowadzenie organizacji z morderczych rynków, na których toczy się krwawa konkurencja – które symbolizują czerwone oceany pełne rekinów – na szerokie wody błękitnych oceanów, czyli nowe rynki pozbawione konkurencji. I chodzi tu o przejście w taki sposób, który zyska poparcie ludzi z organizacji”.

Firmy, które chcą wpłynąć na wody błękitnego oceanu, muszą zmienić perspektywę, z której patrzą na rynek, strategię oraz dostosować do tych zmian przywództwo i całą kulturę organizacyjną firmy.

Co wyróżnia strategów błękitnego oceanu?

Autorzy wymieniają cztery takie kluczowe czynniki, które wyróżniają strategów błękitnego oceanu od tych pozostałych. Przeczytaj te czynniki bardzo dokładnie i zastanów się, czy jesteś gotowy, aby wypłynąć na błękitne wody…

Stratedzy błękitnego oceanu nie przyjmują warunków w branży za zadane z góry. Starają się raczej przekształcać je na swoją korzyść. Szukają rozwiązań i nie pozwalają, aby warunki panujące w branży ograniczały ich myślenie.

Stratedzy błękitnego oceanu nie usiłują przebić konkurencji. Starają się raczej sprawić, by stała się nieistotna.

Stratedzy błękitnego oceanu skupiają się na tworzeniu i przejmowaniu nowego popytu, a nie na walce o aktualnych klientów.

Stratedzy błękitnego oceanu równocześnie dążą do wyróżnienia się i niskiego poziomu kosztów. Starają się przełamać, a nie osiągnąć kompromis wartościowo-kosztowy.

Hit czy kit?

“Dążyć, poszukiwać, znajdować i nie ustępować” to słowa Alfreda Tennysona, które są mottem książki i które świetnie oddają jej charakter. Do tego bowiem na każdej stronie zachęcają autorzy – do ciągłego poszukiwania, eksperymentowania i szukania najlepszych możliwych rozwiązań dla swojego biznesu.

Przemiana błękitnego oceanu to książka, która podsumowuje doświadczenia blisko 30 lat praktyki we wdrażaniu modelu błękitnego oceanu. To przewodnik, w którym odnaleźć można wiele ćwiczeń, które krok po kroku prowadzą przez proces kreowania nowych możliwości i szans rozwoju dla firm. Lojalnie ostrzegam: to nie jest książka dla leniwych przedsiębiorców, tylko dla takich, którzy naprawdę chcą dokonać w swojej firmie zmiany i zbudować organizację, której konkurencja nigdy nie będzie w stanie nie tyle dogonić, co w ogóle ich nie dojrzy... Bo nie zdąży… :)

Przemiana błękitnego oceanu

Chcesz więcej takich inspirujących treści?

Zapisz się na "prawdopodobnie najlepszy" (zdaniem Czytelników) newsletter biznesowy w Polsce!

Anna Pudło

Nadzoruje realizację strategii Coraz Lepszej Firmy i doradza Klientom w zakresie zwiększania efektywności i wydajności ich pracy. Uwielbia patrzeć, jak działania Coraz Lepszej Firmy realnie pomagają przedsiębiorcom i zmieniają ich firmy w dobrze naoliwione maszyny.