Marketing

Jak wykorzystać powiadomienia push do poprawy wyników firmy?

Agata Szkutnik

Powiadomienia push to irytujący i zbędny dodatek? Ludzie nienawidzą wyskakujących okienek i najchętniej by je zablokowali?

To jak to się stało, że aż 72% z nich zgadza się na ich wyświetlanie?

I dlaczego dzięki nim Burger King odnotował aż 53,7% wzrostu aktywnych użytkowników w aplikacji w ciągu zaledwie miesiąca?

Jak się okazuje nie takie powiadomienia push straszne, jak je malują.

Dlatego przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • co to są powiadomienia push,
  • jakie rodzaje powiadomień push możesz wykorzystać w swojej firmie,
  • jak w prosty sposób zwiększyć skuteczność powiadomień push.


Gotowy? W takim razie pokażę Ci, jak za pomocą powiadomień push zwiększyć widoczność marki na rynku, a nawet jej przychody.

Ale zanim do tego dojdziemy, zacznijmy od podstaw.

Powiadomienia push – co to?

Powiadomienia push są to wyskakujące wraz z komunikatem okienka, które pojawiają się na naszych urządzeniach przenośnych (telefonach, tabletach) i w przeglądarkach na desktopie. Służą głównie utrzymaniu zainteresowania i zaangażowaniu użytkowników, nawet jeśli nie wchodzą oni w danym momencie w interakcję z firmą. Zawierają atrakcyjną treść i przekonujące wezwanie do działania, na które niezwykle łatwo odpowiedzieć.

Push
Źródło: https://www.pushengage.com/


Charakteryzuje je prostota i krótkie informacje, które bazują (przykładowo) na:

  • poprzednim zachowaniu użytkownika;
  • wzmaganiu ciekawości;
  • korzyściach, jakie może osiągnąć odbiorca.

Co istotne, każdy odbiorca powiadomień ma nadane unikalne ID, dzięki któremu można go zidentyfikować. A najlepsze jest to, że nie potrzebujemy tu żadnych dodatkowych zgód i użerania się ze skomplikowanym RODO.

Jakie rodzaje powiadomień push możemy zastosować?

4 rodzaje powiadomień push do wykorzystania od ZARAZ

Istnieje kilka rodzajów powiadomień push, które można wdrożyć w swoim biznesie. Warto wziąć pod uwagę zarówno użytkowników urządzeń przenośnych, jak i zwolenników wersji desktopowej. Oto one:

Powiadomienia push w telefonie

Szacuje się, że około 90% czasu poświęcanego na korzystanie z telefonu spędza się w aplikacjach. Jak się pewnie domyślasz, większość tego czasu przypada sławnym mediom społecznościowym. Stąd też, aby wybić się poza fejsbukowego walla, trzeba przyciągnąć uwagę użytkownika. Do tego właśnie może służyć powiadomienie push.

Wiadomości push są wyzwalane przez aplikację zainstalowaną na urządzeniu użytkownika. Jak włączyć powiadomienia push w telefonie? W momencie, gdy ktoś otwiera ustawienia aplikacji, może zezwolić lub zablokować wysyłanie powiadomień. Włączone powiadomienia będą informować o nowościach danej firmy, promocjach czy innych ważnych informacjach.

Zerknij poniżej, jak Empik przypomina o sobie w walentynki, oferując atrakcyjne rabaty.

Push Empik

Albo MSN wiadomości informuje o ważnych wydarzeniach z kraju.

Push MSN

Powiadomienia push na pulpicie

Ten rodzaj komunikatów wyświetla się wyłącznie na pulpitach użytkowników. Zwykle są one wysyłane przez zainstalowane aplikacje oraz programy. W przeciwieństwie do powiadomień wyskakujących w przeglądarkach internetowych, te są dosyć trudne do wdrożenia i często wymagają wsparcia doświadczonego programisty.

Desktop push
Źródło: https://geekflare.com/website-push-notification/


Powiadomienia push na urządzeniach przenośnych

Komunikaty push można wysyłać także na urządzenia przenośne, które mają możliwość synchronizacji ze smartfonem i zarządzania strumieniem powiadomień, jak np. smartwatche. Wówczas wszelkie wiadomości, które pojawią się na naszym urządzeniu mobilnym, zobaczymy także na urządzeniu przenośnym.

Push Portable Devices
Źródło: https://www.wareable.com/apple/how-to-set-up-manage-clear-mute-apple-watch-notifications-7862


Powiadomienia web push

Powiadomienia web push pokazują się za każdym razem, gdy użytkownicy są aktywni w przeglądarce na komputerze, urządzeniu mobilnym lub przenośnym.

W wersji desktopowej wyświetlają się w górnym rogu ekranu.

Web Push
Źródło: https://copyhackers.com/


A w wersji mobilnej podczas przeglądania witryn internetowych zobaczymy je na dole lub na górze ekranu telefonu.

Web Push Mobile
Źródło: https://www.adexchanger.com/mobile/mobile-web-push-hastens-world-apps-look-like-web-web-looks-like-apps/


Powiadomienia web push są stosunkowo proste do wdrożenia, dzięki czemu poradzą sobie z tym nawet osoby, które nie mają umiejętności technicznych.

Ponadto niewątpliwym ich atutem jest to, że mają średni wskaźnik opt-in (zapisów przez subskrybentów) 2-10% i średni CTR (kliknięć w powiadomienie) 8,5%, co sprawia, że są niezwykle konkurencyjnym narzędziem w obszarze pozyskiwania klientów, a także zapewnienia firmie wysokiego wskaźnika retencji.

Wszystkie rodzaje powiadomień push można wykorzystać do celów marketingowych. To prosty sposób, aby zaangażować użytkowników i zachęcić do ponownego wejścia w interakcję z firmą.

Ale żeby nie było tak kolorowo, to skuteczność ich działania zależy od przyjętej strategii. Jak zatem wyświetlać powiadomienia push, by osiągnąć jak najlepsze wyniki?

5 elementów, które poprawią skuteczność powiadomień push

Powiadomienia push, tak jak inne elementy w marketingu, wymagają testów. Jak się pewnie domyślasz, ogromne znaczenie ma tekst komunikatu, który powinien pobudzić użytkownika do działania. A co jeszcze powinieneś przetestować, aby jak najszybciej i z jak najlepszym efektem zwiększyć konwersję?

Poniżej znajdziesz 5 elementów, które możesz wykorzystać do optymalizacji konwersji powiadomień push.

Segmentacja

Wiele firm stawia na wysyłanie takich samych komunikatów do wszystkich użytkowników. Efekt? Niewykorzystane szanse.

Według CleverTap nawet podstawowa personalizacja zwiększa współczynnik otwarć o 10%. Co można zrobić, aby zwiększyć dopasowanie?

  • Segmentacja na podstawie klikniętego elementu

Odwołuj się do ​​poprzednio podjętej akcji przez Twojego użytkownika. Być może było to kliknięcie w określony przycisk, dodanie produktu do koszyka, listy obserwowanych produktów czy zapisanie się na listę mejlową.

  • Segmentacja na podstawie lokalizacji

Location Segmentation
Źródło: https://clevertap.com/blog/2018-push-notification-report/


Możesz kierować powiadomienia tylko do ludzi znajdujących się w określonej lokalizacji, którzy z największym prawdopodobieństwem podejmą akcję. Szczególnie przydatna funkcja dla biznesów działających wyłącznie lokalnie, jak np. restauracje, salony kosmetyczne, kluby fitness i siłownie.

  • Segmentacja na podstawie właściwości subskrybenta

W tym przypadku targetujemy powiadomienia w zależności od systemu operacyjnego i przeglądarki, co ułatwia odpowiednie dopasowanie do celów biznesowych i typu klienta.

  • Segmentacja na podstawie odwiedzin na stronie

Najprostszy sposób poznania intencji użytkowników to śledzenie ich ruchów na stronie. Wówczas jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jakie typy treści ich interesują i dopasować powiadomienia push do tych zainteresowań. Segmentacja odbywa się zatem na podstawie odwiedzanego adresu URL.

  • Segmentacja na podstawie JavaScript/API i cookies

Jeden z najtrudniejszych typów segmentacji, zazwyczaj wymagający pomocy programisty. Powiadomienia są wyświetlane w oparciu o zmienne JavaScript, więc wymagają pracy z kodem źródłowym. Na pewno dają ogromne możliwości zaawansowanej segmentacji, niemniej są najbardziej wymagające i angażujące pod kątem nakładu pracy.

EMOJI

Co prawda nie żyjemy już w czasach prehistorycznych, ale nasz umysł dalej bardzo lubi pismo obrazkowe. Dlatego zdecydowanie w strategii powiadomień push warto wykorzystywać emoji.

Push Emoji
Źródło: https://blog.pushwoosh.com/blog/emojis-increase-ctr/


Stosowanie emoji ma 3 główne zalety:

  • w szybki sposób pokazuje, co masz na myśli (bez użycia zbędnych słów);
  • jest w stanie oddać emocje i sprawić, że odbiorca wczuje się mocniej w to, co chcesz przekazać;
  • przyciąga wzrok i zwraca na siebie uwagę.

Zespół HubSpot na podstawie przedstawionych przez siebie badań pokazał, że powiadomienia push zawierające emoji cechowała o 85% wyższa otwieralność w stosunku do powiadomień, które ich nie posiadały. Co więcej, ci, którzy kliknęli powiadomienie z emoji, dokonywali konwersji o 9% częściej!

Obrazy

Wykorzystanie obrazów przy kierowaniu powiadomień push może mieć ogromne znaczenie dla współczynnika CTR. Zwiększa bowiem atrakcyjność komunikatu i dzięki nim odbiorca jest w stanie w szybki sposób ocenić, czy jest zainteresowany, żeby przejść dalej.

Według przeprowadzonych badań 53,1% subskrybentów stwierdziło, że lubi otrzymywać powiadomienia z dużymi obrazami.

Image Push
Źródło: https://frizbit.com/web-push-notifications/


Dowód społeczny

Aby skłonić kogoś do dokonania akcji, można powołać się na działania innych Twoich klientów. Jeśli odbiorca zobaczy, jak wiele osób dokonało zakupu lub dołączyło do jakiegoś wydarzenia, to z większym prawdopodobieństwem się nim zainteresuje.

Często widzimy takie powiadomienia w biurach podróży, gdzie pokazuje nam się, w jakim mieście dokonano ostatniej rezerwacji albo ile osób w danym momencie ogląda daną ofertę.

Push dowód społeczny
Źródło: https://www.tui.pl/


CTA (wezwanie do działania)

Podstawowym celem przycisku CTA jest podjęcie akcji przez użytkownika. Przyjmuje się, że przycisk powinien być dobrze widoczny i łatwy do kliknięcia.

Przy projektowaniu wezwania do działania trzymaj się kilku zasad:

  • dopasuj tekst na przycisku do etapu zaangażowania klienta (np. dawaj mniej zobowiązujące komunikaty dla osób, które dopiero poznają markę – „dowiedz się więcej”; a bardziej zachęcające do działania dla tych, którzy już rozważają zakup – „kup teraz”);
  • postaw na kontrastowe kolory, które od razu wyróżniają się z tła;
  • staraj się nie dodawać rozpraszających elementów wokół CTA.

PS Dodatkowo przetestuj CTA w pierwszej osobie liczby pojedynczej (np. „Rezerwuję miejsce” zamiast „Zarezerwuj miejsce”). W niektórych przypadkach taka zmiana może skutkować wzrostem konwersji o 90%.

Powiadomienia push nie działają? Nieprawda!

Powiadomienia push są wykorzystywane do zwiększenia współczynnika retencji (wskazuje on, ile zamówień dokonali klienci powracający w stosunku do całkowitej liczby zamówień w danym okresie), pozyskiwania dobrej jakości zaangażowanych leadów i zwiększenia interakcji z marką. W ten sposób stają się skutecznym i stosunkowo tanim kanałem dotarcia do użytkowników.

Aby czerpać z nich maksymalne korzyści, trzeba prowadzić regularne testy, zwiększając ich skuteczność. Jeśli zrobisz to dobrze, to na pewno długo nie będziesz musiał czekać na widoczne wzrosty Twoich przychodów.

Ale powiadomienia push to oczywiście niejedyna forma ​​zwiększania sprzedaży. Kilka innych sposobów opisaliśmy szczegółowo w poniższym poradniku. Pobierz go i sprawdź, co jeszcze możesz zrobić, żeby Twoja sprzedaż dosłownie poszybowała w górę, a klienci zostawali z Tobą na długie lata!

Pobierz BEZPŁATNIE (0 zł) poradnik:

„Przyciągnij i zatrzymaj klienta
na 5 (mądrych) sposobów!”



Dowiesz się m.in.:

  • jaka 1 rzecz sprawia, że ludzie chętniej (i szybciej!) kupują,
  • o 3 banalnych, ale niezwykle skutecznych sposobach, dzięki którym klienci zostaną z Tobą na dłużej i kupią więcej,
  • jak rozmawiać z klientem, by zaczął kupować u Ciebie regularnie.

przyciagnij-form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Agata Szkutnik

Pasjonatka ekonomii behawioralnej i ludzkiego umysłu, doktorantka Wydziału Ekonomicznego UMCS. Po 8 latach pracy w branży bankowo-ubezpieczeniowej w dużych korporacjach postanowiła pójść za głosem serca i zamienić pasję w pracę.
Uważa, że stale jest coś do odkrycia, dlatego często podąża tropem ludzkich motywacji. Uwielbia eksperymentować i szukać nowych, skuteczniejszych rozwiązań.
Gdy tylko ma czas, wchodzi na wulkany, przemierza górskie szlaki, tarasy ryżowe lub spaceruje na łonie natury.