Finanse

Marża a narzut – czym się różnią?

Maciej Bielak

Marża a narzut – czy wiesz, jaka jest między nimi różnica? Jeśli nie do końca, spokojnie. Zdarza się to nawet doświadczonym przedsiębiorcom. Niestety niejedna firma wpadła z tego powodu w problemy finansowe, dlatego koniecznie sprawdź, jak obliczyć marżę, a jaki wzór wykorzystać, by sprawdzić swój narzut.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • czym jest marża netto i marża brutto,
  • jak obliczyć marżę,
  • jak obliczyć narzut,
  • dlaczego odróżnianie marży od narzutu jest istotne.


Co to jest marża?

Najprościej mówiąc, marża to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny sprzedaży, wyrażony w procentach. [Uwaga: jeśli nie jesteś pewien jak ustalić cenę produktu, zajrzyj do artykułu o najlepszej strategii cenowej dla niewielkich firm.]

Marża – przykład

Załóżmy, że firma kupuje produkt za 80 zł, a następnie sprzedaje go za 100 zł. Zysk ze sprzedaży wynosi więc 20 zł, a cena sprzedaży – 100 zł. W takiej sytuacji marża wynosi 20%, ponieważ:

Marża – wzór
20 : 100 = 20%

Warto, bym w tym miejscu wyjaśnił także różnicę między marżą netto a marżą brutto.

Otóż marża netto oznacza stosunek zysku netto do ogólnej wartości sprzedaży. Marża netto uwzględnia zatem wszystkie koszty ponoszone przez firmę w danym okresie.

Natomiast marża brutto bierze pod uwagę tylko wydatki bezpośrednio związane ze sprzedażą (np. koszty produkcji lub zakupu towarów, prowizje handlowców itp.), ale nie bierze pod uwagę kosztów pośrednich (np. funkcjonowania biura, czynszów itp.).

Inaczej mówiąc – marża brutto wskazuje, jak zyskowna była sprzedaż w określonym czasie, a marża netto określa, jak dochodowa była cała działalność firmy.

Oczywiście marża jest tym większa, im większy jest zysk ze sprzedaży. Obecnie jednak coraz częściej możesz obserwować zmniejszanie się marży, na co składa się wiele czynników, m.in. wzrastające koszty zakupu i funkcjonowania firmy czy zwiększająca się konkurencja.

Marża jest bardzo istotnym parametrem w zarządzaniu firmą, ponieważ pozwala ocenić efektywność firmy i świadczy o jej sukcesie finansowym. Marża daje również możliwość oceny, na ile firma jest w stanie wytwarzać zysk przy różnym poziomie sprzedaży. Marża jest też dobrym punktem odniesienia, pozwalającym oszacować położenie firmy wobec konkurencyjnych przedsiębiorstw z tej samej branży.

Co to jest narzut?

Narzut jest to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny zakupu (lub ceny hurtowej), wyrażony w procentach.

Narzut –przykład

Posłużę się liczbami z początku artykułu. Firma kupuje produkt za 80 zł, a sprzedaje za 100 zł. Zysk ze sprzedaży wynosi 20 zł, a cena zakupu (cena hurtowa) – 80 zł. Narzut wynosi zatem 25%, ponieważ:

Narzut – wzór

20 : 80 = 25%

Narzut również jest ważnym wskaźnikiem, ponieważ na jego podstawie dość często ustala się cenę produktu. Nie zawsze jest to sposób na uzyskanie ceny optymalnej, bo cena ustalana na podstawie narzutu nie uwzględnia wielu czynników, takich jak np. popyt czy postrzegana wartość produktu.

Jakie są konsekwencje mylenia marży z narzutem?

Pierwszą z konsekwencji mylenia marży z narzutem jest kompromitacja w oczach klienta.

Trudno będzie zdobyć zaufanie klienta takiemu sprzedawcy, który nie odróżnia podstawowych pojęć związanych ze swoją pracą.

Marża a narzut

Często można usłyszeć od handlowców zwrot: „150% marży”. Tymczasem jest to niemożliwe – jeśli sprzedasz towar po cenie choćby o grosz większej niż cena zakupu, to marża i tak nie osiągnie 100%.

Tylko stopa narzutu może wynosić 150%. Stałoby się tak, gdybyś np.kupił produkty za 500 zł, a sprzedał je za 1250 zł, ponieważ:

(1250-500) : 500 = 750 : 500 = 150%

Natomiast marża w takiej sytuacji wyniosłaby 60%, gdyż:

(1250-500) : 1250 = 750 : 1250 = 60%

Zdarza się, iż na podstawie marży lub narzutu ustala się cenę produktu. W takiej sytuacji skutkiem pomylenia marży z narzutem może być błędna polityka cenowa firmy.

Przykład

Jeśli chcesz sprzedać produkt za 100 zł, a marża ma wynosić 30%, to powinieneś kupić ten produkt za 70 zł. Jeśli natomiast chcesz sprzedać produkt za 100 zł, a narzut ma wynosić 30%, to powinieneś kupić ten produkt za 76,92 zł.

Poza tym jeśli pomylisz marżę z narzutem, to nie będziesz wiedział, ile naprawdę zarobiłeś na sprzedaży.

Przykład

Jeszcze raz wrócę do przykładu produktu kupionego za 80 zł, a sprzedanego za 100 zł. Przypomnę, że w takiej sytuacji marża wynosi 20%, a narzut – 25%. Jeśli zatem np. pracownik firmy, myśląc o narzucie, powie szefowi, że marża wyniosła 25%, mimowolnie wprowadzi go w błąd, ponieważ szef będzie się wtedy spodziewał, że firma zarobiła na sprzedaży więcej, niż stało się to w rzeczywistości.

Oczywiście różnica 5 złotych nie ma żadnego znaczenia, ale jeśli w ciągu miesiąca firma sprzeda 1000 takich produktów (łącznie wartych 100 tys. zł), to dla szefa może się okazać istotne, czy zarobiła na tym 20 tys. czy 25 tys. zł.

Dlaczego warto wiedzieć, jak obliczyć marżę?

Mylenie marży z narzutem może nie tylko skompromitować Cię w oczach klientów, ale też wpakować Twój biznes w kłopoty finansowe. Dlatego warto, żebyś zdawał sobie sprawę z różnicy między tymi pojęciami i wiedział, jak posługiwać się nimi w zarządzaniu finansami firmy.

A czy wiesz, co jeszcze ma ogromny wpływ na Twoje wyniki finansowe?

No jasne, że tak – cena.

Niestety często się zdarza, że przedsiębiorcy popełniają 2 podstawowe błędy, decydując o tym, ile będą kosztowały ich produkty albo usługi.

Albo niebezpiecznie podnoszą ceny i tracą przez to klientów.

Albo obniżają ceny w nieskończoność i nie zarabiają w ogóle.

Jak jest w Twoim przypadku?

Jeśli chcesz wiedzieć, czy wyciskasz ze swoich cen wszystko, co można, koniecznie zajrzyj do poradnika, który możesz pobrać pod tym artykułem.

Jest dziś dla Ciebie za darmo (0 zł). Stworzył go Paweł Królak, strateg biznesowy i przedsiębiorca. Od kilkunastu lat prowadzi swoje firmy i doradza innym, by tak jak on mogli odnieść w biznesie sukces.

W pandemii ustalenie najkorzystniejszej ceny jest dla Twojego biznesu jeszcze ważniejsze. Nie czekaj więc ani chwili.

Pobierz za darmo (0 zł) poradnik

Jak wyznaczyć próg rentowności
w swojej firmie



Co czeka na Ciebie w środku?

  • Prosta instrukcja, dzięki której błyskawicznie policzysz, ile przychodów powinieneś osiągnąć, aby zacząć wychodzić na plus,
  • Jakie koszty stałe i zmienne wziąć pod uwagę w analizie,
  • Specjalna niespodzianka, o której dowiesz się OD RAZU po pobraniu!

prog-rentownosci-form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Maciej Bielak

Z wykształcenia jest historykiem i politologiem, a z zamiłowania dziennikarzem. Jego największym hobby jest muzyka jazzowa. Poza tym jest miłośnikiem reportażu i literatury rosyjskiej.