Efektywność

Czas to pieniądz. 3 błędne decyzje każdego przedsiębiorcy

Dariusz Puzyrkiewicz

Gdyby istniała jedna prosta metoda na to, by nie brakowało Ci czasu na nic, co ważne – czy to by Cię zainteresowało?

Zobacz, w tej chwili podejmujesz decyzję o tym, czy czytać dalej ten artykuł, zgadza się?

Ile takich decyzji podejmujesz codziennie? A co by było, gdyby to nie zabierało Ci cennego czasu, tylko go uwalniało?

W tej chwili prawdopodobnie kalkulujesz, czy masz czas na czytanie, czy może zajmiesz się czymś innym. Może ten czas lepiej wykorzystać, bo jest go ciągle za mało?

Czy Twoje życie, to ciągłe patrzenie na zegarek?

Jeśli jesteś osobą, której ciągle brakuje czasu, to zegarek będzie Twoim "wrogiem". No, może nie bezpośrednio, ale posłańcem złych wieści – czas minął, a Ty ciągle zostajesz w tyle.

Ale ten sam zegarek może stać się najlepszym narzędziem wspomagającym Twoją efektywność. Za chwilę Ci o tym powiem, tylko najpierw zastanówmy się nad jedną rzeczą.

Znasz zapewne zasadę 80/20?

Mówi ona, że 20% naszej pracy przynosi 80% rezultatów. A 80% klientów przynosi tylko 20% dochodów. I tak można sobie wszystko segregować, tylko jest jeden problem.

Model w teorii brzmi dobrze, ale zawodzi, gdy trzeba przejść do praktyki. Tak naprawdę nie zawodzi model 20/80, tylko… osoby, które próbują go wdrażać.

Bo gdy trzeba przejść do działania, rodzi się jedno proste pytanie: jak zdecydować, które 20% zostawić, a które 80% odrzucić? A potem kolejne…

Jeśli na przykład chcesz tę zasadę przenieść do biznesu i nie tracić czasu na 80% klientów, dających 20% dochodu, to jak ich podzielić? Bo klient, który dziś mało kupuje, nagle może stać się kimś ważnym, zgadza się? Poza tym, bardzo trudno jest rezygnować z klientów, jeśli nie ma się ich zbyt wielu. A tu panuje wieczny deficyt. A gdy już uda się tę grupę wyłonić, to co i w jaki sposób im sprzedawać? Pytaniom nie ma końca...

Za każdym razem chodzi tylko o jedno

Zgodzisz się ze mną, że bardzo wiele zależy od naszych decyzji?

Złe decyzje prowadzą do złych działań i straty czasu. Dobre decyzje prowadzą do dobrych działań.

Dlatego tak ważne jest podejmowanie właściwych decyzji, tak? Musimy przeanalizować sytuację i dostępne rozwiązania, a następnie wybrać najlepsze, tak? Wiemy, że to zajmuje czas, ale nie ma innej metody podejmowania właściwych decyzji.

Otóż nie.

Jest inna metoda.

Pomyśl, ile czasu by Ci to zaoszczędziło?

Za każdym razem, gdy musisz o czymś zdecydować, zamiast pracochłonnej analizy dokonujesz wyboru jednej z 3 opcji. 5 sekund i działamy. Pasuje?

Jeśli przedsiębiorca chce coś dobrze zrobić, a już szczególnie, gdy chce na tym dobrze zarobić, to bardzo ważna jest dobra odpowiedź na 3 zasadnicze pytania:

  1. Co robić?
  2. Jak to zrobić?
  3. Kiedy to zrobić?

Zobacz, że tu ucieka nasz czas.

Nie na samym "robieniu", ale na szukaniu najlepszej odpowiedzi na te 3 pytania.

A teraz pomyśl, ile czasu dałoby się zaoszczędzić, gdyby nie trzeba było za każdym razem zadawać pytań: co zrobić, jak to najlepiej zrobić i kiedy to zrobić?

Co więcej, osoby, które nie są usatysfakcjonowane swoimi dokonaniami, najczęściej utykają nie na samym działaniu, lecz wcześniej, na jednym z tych pytań.

Ktoś powie: faktycznie, da się na tym zaoszczędzić sporo czasu, ale nie mamy pewności, że to będą najlepsze decyzje. Czy to znaczy, że lepiej robić "coś" niż "nic"? Czasem tak. Szczególnie wtedy, gdy szukanie odpowiedzi zastępuje Ci działania.

Co do trafności w ocenie działań, to czy nie jest tak, że przy dłuższej analizie nadal nie mamy pewności, tylko prawdopodobieństwo?

I teraz pytanie, które warto sobie zadać: co jest cenniejsze, czas czy prawdopodobieństwo podjęcia lepszej decyzji?

Więc może zechcesz spróbować innej wersji tej gry o czas i pieniądze?

Wystarczy zawęzić swój wybór do 1-3 opcji działania (co robić i jak robić) i narzucić sobie ograniczenie czasu na wykonanie.

Jak by to mogło wyglądać?

Przeanalizujmy to na przykładzie zdobywania klientów.

Większość firm obsługuje kilka typów klientów. Co by było, gdyby zdecydowały się tylko na jeden typ klienta? Nie jednego klienta, ale jeden typ. A w konsekwencji jeden sposób sprzedaży, jedną ofertę, jedną procedurę zamówienia, jeden rodzaj dostawy…

Mam nadzieję, że widzisz te wszystkie oszczędności na czasie pracy i kosztach? Raz się na coś decydujesz, a potem tylko konsekwentnie to realizujesz.

Ograniczając swoją działalność do jednego typu klienta, jesteś w stanie całkowicie zdominować ten rynek. Ale to tylko skutek uboczny, bo główna korzyść, to czas, który Ci pozostaje, gdy nie musisz podejmować setek decyzji.

Skupienie się na jednym rodzaju klientów to tylko przykład zasady ograniczonego wyboru. W ten sam sposób możemy wykonywać każde działanie – w jeden skuteczny sposób. Eliminujemy czas, jaki do tej pory marnowaliśmy na analizowanie i wybieranie.

A co, jeśli dokonam złego wyboru?

Nie wiem jak Ty, ale wiele osób czuje niepokój na myśl o takim ograniczeniu. Jak, to „tylko jeden sposób”?

Bo gdzieś tam w głowie czai się wątpliwość – czy to będzie ten najlepszy sposób?

No bo jeśli istnieje lepszy, szybszy, bardziej efektywny, to warto go znaleźć, prawda?

To jest jak poszukiwanie Świętego Graala. Podobno istnieje i mnóstwo ludzi straciło sporo czasu na jego odnalezienie.

Prawdopodobnie zawsze istnieje lepszy sposób na to, co zrobisz. Ale ile czasu stracisz na to, by go znaleźć? Czy nie lepiej skupić się na tym, co działa? Zamiast gonić za mrzonkami, czy nie lepiej logicznie działać?

No dobrze, rozwiążmy i ten problem.

Proste rozwiązanie dylematu

Tylko to, co jest i działa, może być lepsze.

Brzmi jak myśl Paula Coelho, ale nie ma nic bardziej prawdziwego. Bo „lepsze” zakłada porównanie do czegoś istniejącego, a nie mrzonki.

To, że zdecydujesz się na jeden sposób działania, nie znaczy, że masz się na tym zatrzymać. Niech „on pracuje”, a Ty go udoskonalaj metodą ograniczonego wyboru.

Wybierz sobie jeden dzień w tygodniu, jedną godzinę, gdy będziesz szukać jednego sposobu na udoskonalenie jednego Twojego działania!

Gdy go znajdziesz, wprowadź w życie i sprawdź, czy faktycznie usprawnia to jedno działanie!

Koniec z poszukiwaniem Świętego Graala!

Aby Ci ułatwić życie i pomóc zaoszczędzić mnóstwo czasu, mamy dla Ciebie 6 praktycznych metod do wdrożenia od zaraz. To 6 powszechnych aktywności, które kradną czas o wiele bardziej, niż podejmowanie decyzji.

Ale uwaga – musisz podjąć decyzję, że chcesz to zrobić!

Wystarczy jedna decyzja na początek – zapis na bezpłatny kurs. Reszta przyjdzie sama na Twoją skrzynkę e-mail:

6 złodziei czasu w życiu przedsiębiorcy...

... i jak sobie z nimi radzić
zapisz się na bezpłatny kurs e-mail (7 lekcji)

Dariusz Puzyrkiewicz

Copywriter z 13-letnim doświadczeniem, a w sprzedaży od ponad 20 lat. Prowadzi warsztaty i szkolenia z copywritingu. Zobacz więcej: www.dynanet.pl.