Rekrutacja Finanse

Jak obniżyć koszty zatrudnienia nowego pracownika? (nie chodzi o ZUS i podatki, ale coś znacznie ważniejszego)

Paweł Królak

Chcesz zatrudnić nowego pracownika? A zastanawiałeś się już, jak obniżyć koszty z tym związane? Myślałeś o tym, co zrobić, by płacić niższe pensje lub zaoszczędzić na ZUS-ie i podatkach?

Szczerze: NIE TĘDY DROGA!

Bo jest coś innego, co sprawia, że tak wielu przedsiębiorców marnuje ogromne pieniądze przy zatrudnianiu każdego nowego pracownika. Jeśli poradzisz sobie z tą najważniejszą rzeczą, to z przyjemnością będziesz płacił temu pracownikowi solidną pensję, a nawet ZUS-y i podatki jakoś przebolejesz...

Żeby było jasne: nie mam wątpliwości co do tego, że praca jest w Polsce opodatkowana na bandyckim poziomie i znacznie łatwiej prowadziłoby się biznes, gdyby pozapłacowe koszty pracy były w Polsce dużo niższe. "Praca jest opodatkowana jak wódka" – jak to mawia prof. Robert Gwiazdowski... Ale na to nie mamy wpływu. Możemy ponarzekać, ale to nic nie zmieni. Dlatego jeśli chcemy mieć lepsze efekty – musimy skupić się na tym, na co mamy wpływ.

A mamy wpływ w obszarze, w którym tak naprawdę ponosimy koszty wielokrotnie większe niż w obszarze podatków i para–podatków. Bo tak naprawdę to...

Najwięcej kosztuje źle zatrudniony pracownik. Przy takim wydatku wszystkie podatki i podobne koszty to "pikuś"...

Stawka naprawdę jest wysoka – zbadano, że nieudana rekrutacja to koszt od 150% do 200% rocznych zarobków danego pracownika!

Na nieudaną rekrutację składają się m.in. koszty poszukiwania i rekrutacji nowego pracownika, wdrożenia go do pracy, szkolenia, a także koszty utraconych korzyści (bo dobrze zatrudniony pracownik przyniósłby Ci konkretne efekty).

Policz to sobie na prostych liczbach...

Załóżmy w zaokrągleniu, że nowy pracownik kosztuje Cię (z ZUS-ami i innymi haraczami na rzecz państwa) kwotę 4 tys. zł miesięcznie. To jest rocznie 48 tys. zł. A koszt nieudanej rekrutacji to według badań od 72 tys. do 96 tys. zł!

Warto zatem tę rekrutację przemyśleć! Nieporównywalnie taniej będzie zrekrutować właściwego człowieka i zatrzymać go w firmie, niż po nieudanej rekrutacji szukać, wdrażać i szkolić nowego.

Tym się dziś wygrywa na rynku... Jeśli będziesz w stanie zatrudniać lepszych ludzi i zatrzymywać ich w firmie – to jest Twoja przewaga nad konkurentami.

Bo w dzisiejszych czasach nie wygrasz już tym, że będziesz płacić mało i zaoszczędzisz na pensjach. Płacąc mało, zamykasz sobie drogę do zatrudniania naprawdę dobrych pracowników (dziś mają oni zbyt duży wybór ofert innych pracodawców, by chcieli pracować "za miskę ryżu").

Raczej już też nie wygrasz tym, że będziesz kombinować, jak tu zaoszczędzić na ZUS-ie (np. płacąc na czarno, robiąc sztuczne "zbiegi umów", etc.) – takie pseudooptymalizacje są i będą coraz łatwiej przez urzędników wykrywane i karane.

Dziś wygrywasz właśnie tym, że masz wydajnych i przynoszących firmie pieniądze pracowników, którzy w niej zostaną przez lata.

Albo spójrz na to jeszcze inaczej – bardziej obrazowo...

Pracownik miesięcznie kosztuje mniej więcej tyle, co dobrej klasy laptop... Gdybyś widział, jak Twój kolega co miesiąc kupuje nowego laptopa, a starego wyrzuca po miesiącu, to co byś powiedział? Pewnie uznałbyś, że jest kompletnie finansowo nieodpowiedzialny, a może nawet niespełna rozumu...

A wielu przedsiębiorców takie same pieniądze wydaje co miesiąc na pensje źle zatrudnionych pracowników. Jeśli robisz podobnie, to zadaj sobie pytanie, jak długo zamierzasz jeszcze pozwalać, by pieniądze, które wydajesz na pensje źle dobranych pracowników, uciekały z Twojej firmy... Jak długo zamierzasz wciąż ponosić na tym tak ogromne straty?

Co zatem zrobić, by tych strat nie ponosić? Słowo klucz to DOPASOWANIE

Nowy pracownik musi pasować do tej konkretnej firmy i jej stylu bycia, musi pasować do szefa i jego stylu zarządzania, musi pasować do roli, którą mu wyznaczysz. To jest najważniejsze w zatrudnianiu ludzi i na tym oszczędza się prawdziwe pieniądze.

Bo jak będziesz mieć właściwego człowieka i odpowiednio go wdrożysz do pracy, to on będzie dobrze wypełniał swoje zadania, angażował się w pracę, nie będziesz go musiał motywować, ani zbyt mocno pilnować. Będzie mu to przychodziło naturalnie, bez "spiny", bo taka praca będzie zgodna z jego naturalnymi predyspozycjami. A przede wszystkim nie odejdzie z pracy po kilku miesiącach, a Ty nie będziesz musiał znowu ponosić kosztów związanych z szukaniem kolejnego na jego miejsce.

Zatem najważniejsza i najbardziej poprawna odpowiedź na pytanie "jak obniżyć koszty zatrudnienia nowego pracownika?" powinna brzmieć: przede wszystkim zatrudnij WŁAŚCIWEGO pracownika.

No dobrze, ale jak to zrobić w praktyce?

Tak naprawdę to wszystko zaczyna się jeszcze, zanim go zatrudnisz – już na tym etapie musisz przemyśleć sobie i przeanalizować kilka bardzo istotnych spraw, by zatrudnić dokładnie takiego człowieka, jakiego potrzebujesz.

Chcesz dowiedzieć się, co konkretnie zrobić i co przemyśleć? Razem z Moniką Madejską, naszą Ekspertką Rozwoju Talentów i specjalistką od rekrutacji, zidentyfikowaliśmy takich 6 kluczowych obszarów dopasowania pracownika. Każdy z tych obszarów jest bardzo ważny. I jeśli choćby w jednym z tych obszarów nie będzie pasował do firmy, to już będziesz miał z takim pracownikiem poważny problem.

Stworzyliśmy dla Ciebie zestaw sprawdzonych wskazówek, w którym omawiamy te 6 obszarów, na przykładach pokazujemy, dlaczego to jest ważne i jakie mogą być konsekwencje błędów w danym obszarze oraz przedstawiamy zestaw takich 6 kluczowych pytań, które musisz sobie zadać, by zatrudnić właściwą osobę...

Stworzyliśmy ten zestaw wskazówek i okazało się, że ma on... aż 46 stron napakowanych wiedzą, przykładami i konkretnymi poradami. A to znacznie wykracza poza możliwości jednego artykułu. Dlatego postanowiliśmy udostępnić Ci ten zestaw w formie kursu e-mailowego, w którym dzień po dniu (przez 7 kolejnych dni) dostaniesz kolejne lekcje, z których nauczysz się, jak zatrudnić właściwego człowieka.

Kurs "6 pytań, które musisz sobie zadać, by zatrudnić właściwego pracownika" jest całkowicie bezpłatny – zapisz się na niego od razu po tym artykułem.

Paweł Królak

Przedsiębiorca, strateg biznesowy i architekt systemów przyspieszających rozwój firmy, pasjonat niestandardowego marketingu, zarządzania i przywództwa. Coraz Lepszy Szef w Coraz Lepszej Firmie, wykładowca na studiach MBA, autor i współautor książek oraz niezliczonych artykułów branżowych.