Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Zmieniaj swój świat, John C. Maxwell, Rob Hoskins – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Katarzyna Trzonek-Maciejewska

Co by sprawiło, że życie Twoje lub Twoich bliskich stałoby się lepsze?

Może marzysz o lepszych pracownikach w swojej firmie? Albo lepszej edukacji dla swoich dzieci? O bliższych więziach rodzinnych albo sąsiedzkich? A może, zupełnie prozaicznie, o łatwiejszym (i legalnym!) dostępie do bezpłatnych książek w Twojej okolicy?

KTOŚ mógłby coś z tym zrobić, prawda?

Jak powiedział Brad Montague, twórca filmów i serialu Kid President: „Miej odwagę marzyć, ale również działaj. Bo marzycieli jest wielu, a ludzi czynu mniej”.

Nowa książka Johna C. Maxwella (autora m.in. bestsellerowych książek o przywództwie, a także założyciela organizacji EQUIP i The John Maxwell Leadership Foundation) i Roba Hoskinsa (prezesa OneHope) pokazuje, że świat nie potrzebuje więcej marzeń. Ale potrzebuje ludzi, którzy te marzenia będą spełniać.

Autorzy twierdzą, że każdy z nas może wpływać na rzeczywistość, jeśli tylko zapragnie jednego – coś zmienić.

Być może w Twojej głowie zaczynają się teraz kłębić myśli, że się nie nadajesz. Inni zrobią to lepiej. Nie masz pieniędzy / kontaktów / umiejętności / charyzmy (niepotrzebne skreślić). Poza tym gdzie niby miałbyś zacząć? Jak?

Zmieniaj swój świat daje konkretne odpowiedzi na te pytania. Pokazuje, że bez względu na wszystko możesz stać się katalizatorem zmiany i zacząć działać z tym, co masz.

Oprócz pokazania konkretnej ścieżki, jak to zrobić, przedstawia też historie osób, które wcale nie miały ambicji zostania podziwianymi liderami. Nie miały też wielkich majątków. Nie były sławne. Po prostu dostrzegły problem i… zaczęły działać. Krok po kroku.

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • dlaczego John C. Maxwell i Rob Hoskins uważają, że przedsiębiorcy mają szczególną rolę w zmienianiu świata,
  • jakie fazy zmieniania świata wokół siebie są konieczne, by odnieść sukces,
  • dlaczego warto sięgnąć po książkę Zmieniaj swój świat.


Jak to możliwe?

„Bądź zmianą, którą chcesz widzieć w świecie” – te słowa Mahatmy Gandhiego są moim zdaniem idealną esencją książki. Ale też dużym uproszczeniem.

Autorzy bowiem opisują historie liderów, którzy byli przyczyną powstania potężnych ruchów, a zaczęli od zmiany… samych siebie. I najbliższego otoczenia. Przykłady?

Ojciec, który po wygranej walce o życie prześladowanego w szkole syna założył fundację pomagającą dzieciom z myślami samobójczymi. Przedsiębiorca, który zapewnił pracownikom program rozwojowy, po którym 99% (!) zatrudnionych stwierdziło, że poprawiła się jakość ich życia i pracy. Kobieta, która podczas wyjazdu do Afryki zobaczyła morze cierpienia niemowlaków i ich młodych matek. Gdy wróciła do USA, założyła w swoim stanie stowarzyszenie pomagające młodym kobietom.

Te wszystkie działania (jak i wiele innych opisanych w książce) z lokalnych, małych akcji urosły do rangi ogólnokrajowej, a nawet globalnej!

Największe wrażenie zrobiła jednak na mnie historia młodej Portugalki, Marii. Jej matka opuściła dwuletnią Marię i piątkę jej rodzeństwa. Gdy dziewczyna dorosła, wyjechała z rodzinnego kraju, pracowała w angielskich restauracjach, a po godzinach uczyła się dwóch języków – francuskiego i angielskiego. Marzyła o dalekich podróżach, dlatego jej celem była praca stewardessy. W końcu nią została, w prestiżowych liniach Emirates. To zaprowadziło ją m.in. do Dhaki w Bangladeszu, a tam…

…zobaczyła, jak wyglądają slumsy – prowizoryczne domy tonące w śmieciach, bez podstawowych artykułów. Przekonała się, jak tragiczny los czeka urodzone tam dziewczynki – traktowane jak rzeczy i wydawane za mąż w wieku 13 lat. Koło 18-tki miały już wokół siebie gromadkę dzieci i brak jakichkolwiek perspektyw na poprawę swojego życia.

I tak Maria, dziewczyna z biednej wiejskiej rodziny, która była zdana wyłącznie na siebie, zaczęła gromadzić fundusze, by pomóc tym ludziom, dostarczając im produkty pierwszej potrzeby. Szybko okazało się jednak, że to nie wystarczy.

Wpadła na pomysł, by zyskać pieniądze na edukację dzieci ze slumsów. Ale do tego był jej potrzebny rozgłos. To dlatego, choć do tej pory nie miała żadnych sportowych osiągnięć, przygotowała się i… zdobyła Kilimandżaro. Potem Mount Everest. Została też pierwszą Portugalką, która wybrała się na Biegun Północny. Pobiła wiele rekordów Guinessa, w tym na najkrótszy czas w ultramaratonie na każdym kontynencie w kategorii kobiet…

Efekty? Po 15 latach jej działań dzieci z Dhaki są na uniwersytetach na całym świecie. To ona tego dokonała.

Ta historia zrobiła na mnie szczególne wrażenie, bo pokazuje, jak wiele człowiek jest w stanie zrobić, gdy w coś naprawdę uwierzy. Niezależnie od tego, z jakiego punktu zaczyna. Dlatego się nią z Tobą podzieliłam.

Ale chcę, żebyś wiedział, że wprowadzanie zmian, o których piszą autorzy, wcale nie wymaga tak heroicznych czynów.

Domyślam się, że jako przedsiębiorca nie masz czasu, by aż tak angażować się w sprawę. Nawet taką, na jakiej Ci bardzo zależy. Na szczęście nie musisz. Niektóre zmiany, jak np. poprawa relacji z pracownikami czy przekonanie ich do nauki, nie będą wymagały od Ciebie pokonania maratonu.

O co w takim razie chodzi?

Maxwell i Hoskins w swojej książce przedstawiają 4 fazy zmieniania świata wokół siebie:

FAZA 1: Chcę czynić różnicę

To czas, kiedy dostrzegasz problem i zaczynasz działać. Autorzy Zmieniaj swój świat poświęcają 2 pierwsze rozdziały książki, by pokazać, że każdy z nas ma moc, by zmienić coś w swoim otoczeniu. Każdy ma jakąś historię, która go porusza. Sprawę, o którą chce walczyć.

Przy okazji podkreślają, jak szczególnie w przypadku przedsiębiorców małe zmiany mogą mieć wielkie znaczenie. Zobacz, zakładając, że wprowadzisz w życie projekt, który wpłynie na życie Twoich pracowników, tak naprawdę pomożesz nie tylko im, ale też ich rodzinom, a może i znajomym. Jeśli Twoja firma zacznie osiągać takie rezultaty, jak niektóre z przedsiębiorstw opisanych w książce, jest duże prawdopodobieństwo, że do akcji przyłączą się inne firmy.

Ale to nie wszystko. Kolejna jest…

FAZA 2: Z ludźmi, którzy czynią różnicę

W dwóch kolejnych rozdziałach Maxwell i Hoskins pokazują, że choć działanie jednego człowieka jest niezwykle ważne, to aby osiągnąć wielkie rzeczy, potrzebuje on pomocy innych. Dopiero gdy inicjatywę wspiera więcej osób, rodzi się ruch, który może więcej.

Aby ruch nie tylko przetrwał, ale też osiągał sukcesy, niezbędnych jest 5 elementów współdziałania:

  • Wspólny program (przyjęcie przez wszystkich uzgodnień dotyczących tego, na czym polega problem i w jaki sposób będą wspólnie pracować nad jego rozwiązaniem).
  • Wspólny system miar (ciągłe mierzenie postępów i zgoda co do tego, czym jest sukces).
  • Wzajemnie uzupełniające się działania (wszyscy działają wspólnie, ale wykonują różne zadania, które się uzupełniają, a nie takie same; jak powiedział Vincent van Gogh: „Wielkie rzeczy powstają w wyniku poskładania małych rzeczy w wielką całość”).
  • Ciągła komunikacja (by zespół dobrze ze sobą współpracował, musi pozostawać w stałym kontakcie; konieczne jest ciągłe upewnianie się, że wszyscy się dobrze rozumieją).
  • Zespół wsparcia (zespół ochotników zgromadzonych wokół lidera, którzy dbają o to, by wszystkie działania były skierowane we właściwą stronę).

Gdy masz wokół siebie ludzi, którym też zależy na zmianie i którzy pracują razem z Tobą, to wydaje się, że możesz góry przenosić. Ale to wszystko na nic, jeśli zaniedbasz 3 fazę procesu transformacji, czyli…

FAZA 3: Żyjąc według wartości, które czynią różnicę

Autorzy w kolejnych rozdziałach przytaczają historie ludzi i społeczności, u których nastąpiła pozytywna zmiana. Pokazują, że działo się tak tylko wtedy, gdy zarówno liderzy, jak i osoby dokonujące zmiany żyli zgodnie z dobrymi wartościami. Jakie to wartości?

  • Szczodrość – całkowite poświęcanie zasobów.
  • Pokora – poświęcanie własnego prestiżu, pozycji i władzy.
  • Prawość – dzięki niej można na nas polegać.

Zdaniem autorów, to postępowanie według zasad sprawia, że ludzie nam ufają. A tylko na zaufaniu zbudować można coś trwałego i wpływającego na rzeczywistość.

Na koniec najważniejsze!

FAZA 4: Podejmując działania, które czynią różnicę

W siódmym i ósmym rozdziale książki Zmieniaj swój świat znajdziesz natomiast praktyczne porady, dzięki którym będziesz pewien, że Twoje działania przynoszą rezultaty, na jakich Ci zależy.

Dlaczego to ważne, by stale monitorować skutki swoich akcji?

Autorzy przytaczają przykład carycy Katarzyny, która chcąc rozprawić się z ubóstwem dzieci w Moskwie, postanowiła zapewnić opiekę i edukację sierotom, które żyły na ulicach miasta. Piękna idea, prawda? Tylko widzisz, skutek, którego caryca nie przewidziała, był taki, że nawet kochający, ale niezamożni rodzice zaczęli porzucać swoje dzieci, by zapewnić im lepszą przyszłość…

Gdyby tego wystarczająco wcześnie nie odkryto, caryca mogłaby przyczynić się do jeszcze większej liczby tragedii… Choć przecież chciała dobrze!

Gotowy na zmiany?

Jeśli tak, to zdecydowanie polecam Ci tę książkę. Po lekturze będziesz wiedział, jak zmienić to, co uwiera Cię teraz najbardziej. Może widzisz potencjał w zmianach w swojej firmie? Chciałbyś dać coś pozytywnego swoim pracownikom? A może myślisz o czymś zupełnie innym, osobistym, co dotyka Cię na wskroś?

Niezależnie od tego, co to jest, to dzięki Zmieniaj swój świat zrozumiesz, jak zrobić to dobrze.

Maxwell i Hoskins zapewniają, że poświęcając swoje życie działalności na rzecz globalnej zmiany, wypracowali system, który sprawdzi się wszędzie. Ten system to „stoły transformacyjne”, przy których zespoły regularnie się spotykają i pracują nad tym, by zmieniać rzeczywistość.

W związku z tym, że chcą, by jak najwięcej osób dowiedziało się o tym systemie i zmieniało świat wokół siebie, udostępniają darmowe materiały na swojej stronie: https://changeyourworld.com/

Jeśli chcesz wykonać pierwszy krok, to lepszego momentu nie będzie…

John C. Maxwell i Rob Hoskins – o autorach

John C. Maxwell jest mówcą, biznesmenem i autorem ponad 50 książek, przede wszystkim o przywództwie, z których część wylądowała na liście bestsellerów New York Timesa. Prowadzi dwie firmy, które pomagają przywódcom, liderom i coachom osiągać sukcesy. Ponadto jest założycielem dwóch organizacji non-profit – EQUIP i The John Maxwell Leadership Foundation, za pomocą których stara się wpływać na świat i czynić go lepszym.

Rob Hoskins to globalny lider rozwoju i prezes organizacji OneHope. Rob nadzorował start-upy, przewodził inicjatywom zrównoważonej transformacji lokalnej i globalnej oraz doradzał organizacjom pozarządowym i instytucjom szkolnictwa wyższego. Doradza także korporacjom, pomagając ożywić ich misję i wizję, a następnie zwiększyć skalę rozwoju.

Obaj autorzy przez całe swoje życie wpływali na rzeczywistość. Po kilkudziesięciu latach postanowili wspólnie stworzyć prosty plan wprowadzania pozytywnej zmiany. Teraz się nim dzielą.

zmieniaj-swoj-swiat

Chcesz wejść na wyższy poziom?
Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2
Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Katarzyna Trzonek-Maciejewska

Absolwentka socjologii na UŁ, która po studiach trafiła na ponad 6 lat do... księgowości korporacyjnej. Czuła, że to nie jest droga dla niej i postanowiła coś zmienić – m.in. ukończyła studia podyplomowe „Nowoczesna komunikacja marketingowa” na Uniwersytecie SWPS.
Teraz zajmuje się tym, co chciała robić od zawsze – pisze. Swoimi tekstami wspiera marketing kilku marek, a w CLF tworzy artykuły i reklamy.
Jej pasją są podróże i języki obce.