Marketing

Reklama na Facebooku - krótki przewodnik

Krzysztof Jabłoński

Każdego dnia miliony osób korzysta z Facebooka. Jednak nie każdy zna i potrafi wykorzystać wszystkie właściwości tego portalu. Reklama na Facebooku to dość kontrowersyjny temat, chociażby ze względu na fakt, że organiczny zasięg dociera w niekontrolowany sposób do przypadkowych ludzi. Nie każdy jednak wie o tym, że można targetować organiczne posty. Dzięki mocy kampanii reklamowych na Facebooku w łatwy sposób znajdziesz właściwych odbiorców, zwiększysz sprzedaż i rozwiniesz swoją firmę.

W pozyskiwaniu nowych fanów w obrębie Facebooka kluczowy jest zasięg danego postu, który pokazuje do ilu osób dotarł post lub strona. Rozróżniamy trzy typy zasięgów:

  1. zasięg organiczny - pokazuje, do jak dużej liczby fanów dotarł post;
  2. zasięg wirusowy - określa liczbę osób, do których twój post dotarł dlatego, że ktoś z ich znajomych polubił go lub udostępnił;
  3. zasięg płatny - pochodzi z reklam na Facebooku - Facebook Ads.

Teraz skupmy się na tym ostatnim rodzaju zasięgu, który ma coraz większe znaczenie w promowaniu fanpage’a na Facebooku. Dzięki reklamom na Facebooku przyciągniesz uwagę i zaprezentujesz swoją firmę odpowiednim odbiorcom, czyli osobom które będą skłonne zainteresować się Twoją firmą.

Jakie są główne cele kampanii Facebook Ads?

  • Zachęcanie do polubienia strony (to promowanie jej) – wówczas dany użytkownik klikając w reklamę może być przekierowany na oś czasu strony, gdzie będzie mógł ją polubić.
  • Zwiększanie liczby konwersji – zachęca użytkowników do podjęcia akcji.
  • Generowanie zasięgu treści umieszczanych na stronie – dzięki płatnej reklamie promujesz swoje posty wśród szerszej grupy użytkowników.
  • Zasięg terytorialny reklamy – promowanie firmy wśród użytkowników znajdujących się w zbliżonej lokalizacji.
  • Promowanie aplikacji - zachęca do korzystania z niej oraz pobierania, a także do zakupu, dzięki umieszczeniu w reklamie przekierowania do strony internetowej sklepu.
  • Promowanie wydarzeń, ofert, filmów.
  • Pozyskanie list potencjalnych klientów – poprzez zbieranie informacji kontaktowych od osób zainteresowanych, którzy muszą jednak wyrazić zgodę na ich przekazanie.

Co chcesz osiągnąć poprzez swoją reklamę?

Znasz już główne cele kampanii Facebook Ads, teraz pozostaje określić swoje cele. Trzeba zacząć od „dlaczego”.

Zastanów się, dlaczego chcesz korzystać z reklamy na Facebooku. Czy chcesz poinformować społeczności Facebooka o istnieniu Twojej firmy w serwisie, a może chcesz zaprezentować swoje usługi i produkty? Może chcesz zwiększyć odwiedziny na Twojej stronie lub zwiększyć sprzedaż w danym okresie? Zastanów się dobrze, czemu ma służyć ta konkretna reklama, gdyż reklama spełniająca każdy z poszczególnych celów będzie zupełnie inna. Nie może być ona zbyt uniwersalna, bo nie trafi do określonego targetu.

(Poniżej ciąg dalszy artykułu...)

Jak ustalić grupę odbiorców?

Określenie grupy docelowej, to istotny aspekt w tworzeniu płatnej reklamy. Zasięg terytorialny, czyli lokalizacja użytkowników, do których chcesz dotrzeć, to równie ważny parametr kampanii Facebook Ads. Wyznaczenie przedziału wiekowego odbiorców reklamy, płeć i język, którym się posługują to kolejne ważne kroki w promowaniu. Istnieje również możliwość uwzględnienia konkretnych danych demograficznych, takich jak: wykształcenie, miejsce pracy, stan cywilny, a ponadto zainteresowania odbiorców lub ich zachowania w sieci. Ciekawy aspekt to stosowanie filtrów dotyczących odbiorców. Chodzi tu o ograniczenie reklamy tylko do osób będących znajomymi fanów Twojej strony.

Jak ustalić budżet i harmonogram?

Kolejna sprawa do zaplanowania w tworzeniu kampanii Facebook Ads to wykonanie budżetu oraz harmonogramu. Jeśli chodzi o budżet, ustalamy jego wysokość, a także sposób rozliczania.

Hormonogram natomiast dotyczy:

  • Częstotliwości emisji reklamy na Facebooku – reklama wyświetlana w sposób ciągły lub w pewnym okresie, który należy wyznaczyć.
  • Naliczania opłat - za aktywność związaną z danym celem, czy za liczbę wyświetleń reklamy.
  • Ustalenia kosztów kliknięć reklamy lub pozostawienie to do wyceny specjalistom.
  • Ustalenia wyświetleń reklamy - czy reklama ma się wyświetlać jak najwięcej razy, czy też raz dziennie każdemu użytkownikowi.

Niezbędne materiały reklamowe

W tej sekcji decydujesz, jak ma wyglądać twoja reklama na Facebooku. Należy przygotować tekst oraz formę graficzną reklamy. Możesz wykorzystać filmy, zdjęcia czy pokazy slajdów. Przed użyciem określonych treści czy grafik najlepiej zapoznaj się z zasadami Facebooka dotyczącymi reklamy : tutaj.

Plusy i minusy reklam na Facebooku

Facebook Ads w skuteczny sposób docierają do szerokiego grona odbiorców, zwłaszcza tych uściślonych grup. Niestety na Facebooku istnieje wiele fałszywych, nieaktywnych i pustych kont, a więc istnieje możliwość pozyskania nieprawdziwych fanów, a co za tym idzie mniejsze będzie zainteresowanie reklamą, a to z kolei ogranicza widoczność postu do mniejszej liczy użytkowników. Dlatego tak ważne jest umiejętne targetowanie postów.

Podobnie jest z oferowanymi narzędziami, które pomagają w wykorzystaniu reklam i mierzeniu efektów. Ułatwia to dokładniejsze planowanie, analizowanie i docieranie do określonych osób. Dzięki temu minimalizujemy potrzebny czas i pracę. Niestety jest też „druga strona medalu”. Mianowicie, te narzędzia mogą być proste, a te z reguły są płatne lub zwyczajnie nieskuteczne, kiedy promowanie postów nie jest właściwe. Natomiast skuteczne i skomplikowane narzędzia typu Power Editor są bardzo trudne w obsłudze i łatwo wtedy o kosztowny błąd. Kampanie promocyjne wymagają zatem wiedzy i doświadczenia, aby mogły odnosić sukcesy.

Krzysztof Jabłoński

Właściciel agencji interaktywnej Smart Creation. Wraz ze swoim zespołem najbardziej lubi pracować z klientami, którzy dbają o wizerunek swojej marki nie tylko w sieci, ale także poza nią. Ich motto od samego początku to: „Tysiące decyzji. Setki idei. Dziesiątki rozwiązań".