Strategia Zarządzanie zespołem

Sprawdź, jak stworzyć misję firmy, która przyciągnie najlepszych klientów i pracowników

Martyna Kosienkowska

Misja firmy to ten jej element, o którym mówi się zbyt rzadko. Może kiedyś, dawno temu, na początku wiedziałeś, dlaczego chcesz prowadzić własny biznes. Ale dzisiaj? Nie ma czasu na zastanawianie się, jest tyle pilniejszych problemów: niezadowolony klient, leniwy pracownik, kryzys. Walczysz o przetrwanie, więc po co miałbyś się męczyć, tworząc misję? Otóż jest co najmniej kilka ważnych powodów, także finansowych, więc nie odchodź jeszcze...

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • na jakie pytania powinien sobie odpowiedzieć każdy przedsiębiorca,
  • jak formułują misję firmy światowi giganci,
  • dlaczego opłaca się napisać misję firmy.


Czy wiesz, dlaczego to robisz?

Jak mówi Simon Sinek, najskuteczniejsze firmy, organizacje, ludzie tego świata komunikują się z innymi w ten sam sposób, za pomocą tego samego schematu. Nieraz wspominaliśmy o nim na blogu Coraz Lepszej Firmy, chociażby recenzując książkę Zaczynaj od DLACZEGO Sinka czy wgłębiając się w temat jego złotego kręgu.

Słyszałeś o nim, prawda? Spójrz niżej.

misja firmy - wykres

Prawie wszyscy ludzie, a zwłaszcza przedsiębiorcy, doskonale wiedzą, co robią: co sprzedają, w jakiej branży itd. Niektórzy z nich wiedzą, jak to robią, choć przy tym punkcie mogą się już pojawiać drobne problemy. Ale tylko niewielu z nich wie, dlaczego robi właśnie to, co robi. I nie chodzi o profity, pieniądze – bo to jest rezultat. Chodzi o głębsze motywy, przekonania, odpowiedź na pytanie: „Po co założyłeś firmę?”.

Otóż zdaniem Sinka Ci, którzy zyskują przewagę nad innymi, zdobywają ludzkie serca i portfele, wiedzą, dlaczego robią to, co robią – i głośno o tym mówią.

Właśnie odpowiedź na pytanie „dlaczego?” jest tym, co nazywamy misją firmy – Twoim „dlaczego”.

Spróbujmy teraz popatrzeć na złoty krąg, wpisując w niego Coraz Lepszą Firmę.

Gdybym powiedziała Ci tylko, co robimy – że sprzedajemy szkolenia dla przedsiębiorców – czy miałbyś ochotę któreś kupić? Być może, ale szansa jest raczej mizerna. A niestety bardzo wiele firm pozostaje na tym poziomie komunikacji.

Gdybym powiedziała Ci, jak to robimy – że dopasujemy szkolenia do Twoich potrzeb, że rozwiążą Twoje problemy, że stworzyliśmy cały Program Rozwoju, że będziemy Ci w nim towarzyszyli, że zyskasz wsparcie innych przedsiębiorców – to czy szansa zakupu by się zwiększyła? Pewnie tak. Niektóre firmy docierają właśnie do tego punktu i te osiągają lepsze wyniki.

A co, gdybym zdradziła Ci nasze „dlaczego”?

Oto misja naszej firmy – Coraz Lepszej Firmy

„Wierzymy w to, że jeśli świat wokół nas ma stać się lepszy, to dokona się to wyłącznie dzięki ludziom przedsiębiorczym, którzy – zamiast narzekać – biorą życie w swoje ręce.

Przedsiębiorcy powinni być doceniani i stawiani za wzór, bo to oni są dziś prawdziwą elitą. To ludzie gotowi do działania, przyjmowania odpowiedzialności, otwarci na ryzyko w stopniu niewyobrażalnym dla osoby, która nie jest Przedsiębiorcą. Tylko tacy ludzie autentycznie zmieniają świat.

Dlatego wszystko, co robimy, służy temu, by ich wspierać.

Pokazujemy nowy sposób prowadzenia biznesu. Towarzyszymy Przedsiębiorcom na tej drodze, inspirujemy do odważnych zmian, wspieramy wiedzą i sprawdzonymi narzędziami”.

Czy gdybym zaczęła od „dlaczego”, Twoja chęć zakupu naszych produktów nie byłaby większa? Czy nie kupiłbyś chętniej, wiedząc, że szkolenie przygotowali ludzie, którym zależy nie tylko na Twojej firmie, ale przede wszystkim na Tobie?

Tak wygląda nasz złoty krąg.

misja firmy - wykres

Śmiało, narysuj teraz te 3 proste jak drut koła i uzupełnij rysunek. Możesz to odłożyć na za godzinę, na potem, na jutro, ale nie oszukujmy się, nie zajrzysz tu ponownie. Zbyt dużo spraw masz na głowie, zbyt dużo pożarów do ugaszenia, żeby zajmować się czymś tak abstrakcyjnym jak misja.

Tylko w tym właśnie rzecz, że określenie misji może realnie wpłynąć na Twój biznes. Oczywiście pod warunkiem, że nie będzie to tylko piękne, ale puste hasło wypisane na tablicy i firmowej stronie.

Co to jest misja firmy?

Misja firmy to jej credo, uzasadnienie jej istnienia, powód, dla którego została stworzona. To drogowskaz dla pracowników oraz szefa, a jednocześnie kierunek dążeń przedsiębiorstwa, punkt na horyzoncie, do którego trzeba dotrzeć.

Misja pokazuje istotę istnienia biznesu, filozofię jego funkcjonowania, wartości, których się trzyma, i siłę wprawiającą go w ruch. Misja to obietnica złożona otoczeniu, która kształtuje strategię rozwoju firmy czy sposób zarządzania. Misja powinna wyróżniać Twoją firmę na tle konkurencji.

Definicja misji


Początkowo zdefiniowanie misji polegało na odpowiedzeniu sobie na pytania: „Czym jest moja firma? Czym powinna być? Jaki jest jej cel?”. Później dodawano kolejne: „Co stara się zrobić moja firma? Komu służy? Od kogo lub czego jest zależna? Po co istnieje i co wnosi?”.

Oczywiście możesz powiedzieć ludziom, że misją Twojej firmy jest bogacenie się, coraz lepsze wyniki finansowe. Nie ma w takim celu nic złego. Problem polega jednak na tym, że taka misja nie popchnie Twoich pracowników do większego długotrwałego wysiłku, nie przyciągnie klientów, nie pomoże Ci zbudować odpowiedniej atmosfery. W dłuższym okresie nie zwiększy korzyści finansowych.

Jeśli nie sformułujesz misji, co popchnie Cię do rozwijania firmy? Skąd będziesz wiedział, dokąd zmierzasz i czy jesteś na dobrej drodze? Co zmobilizuje Cię do tego, by stawać się coraz bardziej konkurencyjnym? Czym przyciągniesz do siebie dobrych pracowników? Na czym zbudujesz więź z klientami czy wspólnikami?

Brak misji to realna groźba stagnacji, utknięcia w martwym punkcie i zrezygnowania z rozwoju firmy.

Cała kultura organizacyjna firmy powinna być oparta na misji i wynikających z niej wartości.

Funkcje misji przedsiębiorstwa, czyli po co miałbyś się męczyć, tworząc swoją misję

Napisanie credo własnej firmy jest trudne – nie ma się co oszukiwać. I nie zrobisz tego w 5 minut. Ale kiedy już Ci się uda, zyskasz kilka bardzo ważnych elementów układanki, które pozwolą Ci stworzyć silny biznes. Należą do nich:

  • Kierunek – to bardzo ważne i dla Ciebie, i dla pracowników. Pomoże Wam określić strategiczne cele i szczegółowe zadania.
  • Stabilizacja – określenie misji sprawia, że wszyscy zyskują pewność, że firma zmienia się tylko w pewnych, określonych właśnie przez misję, ramach. To ważne i dla Twoich pracowników, którzy poczują się bezpiecznie, i dla klientów, których pociąga być może właśnie Twoje „dlaczego”.
  • Wiarygodność – jeśli misja Twojej firmy jest zgodna z tym, co rzeczywiście robisz, zyskasz opinię solidnego, godnego zaufania gracza, a to zwiększy Twoją wartość zarówno w oczach klientów, jak i potencjalnych dobrych pracowników, którzy szukają czegoś więcej niż tylko źródła pieniędzy.
  • Integracja i motywacja – jeśli misja Twojej firmy będzie zgodna z głębokimi wartościami i przekonaniami pracowników, będą oni współpracowali i zrobią wszystko, aby pomóc jej rosnąć. Misja łączy pracowników i pozwala na stworzenie jedynego w swoim rodzaju klimatu, atmosfery w firmie. Powinna być ambitna i skłaniać ludzi, by osiągali więcej, niż wydawało im się to możliwe.
  • Inspiracja – w codziennym natłoku obowiązków, problemów, piętrzących się przeszkód łatwo zapomnieć, po co to wszystko. Wtedy wróć do misji, wczytaj się, przypomnij sobie, dlaczego warto iść dalej.
  • Struktura i innowacje – pokaż w misji, dla kogo to robisz, w jaki sposób i dlaczego to ważne, pokaż, co różni Cię od konkurencji.
  • Normy – określając wartości i cele, pokazujesz też wszystkim, jakimi zasadami się kierujesz, czego można się po Tobie spodziewać.
  • Promocjazakładka „o nas” jest często traktowana po macoszemu, wpisuje się w nią byle co, często zaczynając od „Firma powstała w 19.. itd.”. Tymczasem to właśnie może być miejsce na pokazanie Twojej firmy i jej misji klientom oraz sposób na utrwalenie określonego wizerunku firmy.

Misja firmy – przykłady

Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych nad zawartością misji 300 firm z list „Fortune 500”, „The Forbes 200” i podobnych pokazało, że przedsiębiorstwa często formułują misję na kolanie. Przepisują jedna od drugiej, nadużywając pięknych zwrotów, które niewiele dla nich znaczą.

W roku 2000 firmy zdecydowanie nadużywały terminu „zwrot/wartość dla udziałowców”, z kolei w 2008 roku 1/3 przedsiębiorstw z 500 najlepszych z listy „Fortune” uwzględniała w swojej misji etyczne postępowanie czy w ogóle etykę. 8 lat wcześniej pisało o niej zaledwie 3% firm. To po prostu stało się modne, ale nie o modę w misji chodzi.

Sprawdźmy, o co chodzi największym...

Misja firmy Apple


Według „The Economist” misja Steve'a Jobsa dla Apple w 1980 roku brzmiała:

„Przyczynić się do rozwoju świata, tworząc narzędzia dla umysłu, które wspierają ludzkość”.

Inne źródła podają, że misję określało zdanie: „Człowiek jest twórcą zmian na tym świecie. Jako taki powinien być ponad systemami i strukturami, a nie im podlegać”.

Po śmierci Jobsa w komunikatach prasowych firmy można było przeczytać zaskakująco słabo opisaną misję. Był to raczej katalog produktów:

„Apple projektuje komputery Mac, najlepsze komputery osobiste na świecie, wraz z OS X, iLife, iWork i profesjonalnym oprogramowaniem. Apple przewodzi cyfrowej rewolucji muzycznej dzięki swoim iPodom i sklepowi internetowemu iTunes. Apple odkrył na nowo telefon komórkowy dzięki rewolucyjnemu iPhone'owi i App Store oraz definiuje przyszłość mobilnych multimediów i urządzeń komputerowych z iPadem”.

W obecnej deklaracji Tim Cook, dyrektor generalny Apple, sformułował misję firmy jako „dostarczanie klientom najlepszych wrażeń dzięki innowacyjnemu sprzętowi, oprogramowaniu i usługom”. Apple podkreśla więc, że ​​istnieje, aby oferować użytkownikom najlepsze możliwe doświadczenia. Stawia na ułatwianie im życia dzięki łatwości korzystania z przyjaznej i bezpiecznej technologii.

Sprawdźmy kolejnego giganta...

Misja firmy Microsoft


„Misją firmy Microsoft jest zapewnienie każdemu człowiekowi i każdej organizacji na świecie możliwości, dzięki którym uda im się osiągnąć więcej”.

„Firma Microsoft pomaga ludziom i firmom na całym świecie realizować w pełni swój potencjał. To nasza misja. Wszystko, co robimy, jest odbiciem tej misji oraz wartości, dzięki którym ich realizowanie jest możliwe”.

Misja firmy Google


„Misją naszej firmy jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”.

„Właśnie dlatego wyszukiwarka pozwala łatwo odkrywać różne rodzaje informacji z wielu źródeł. Niektóre informacje dotyczą prostych faktów, np. wysokości wieży Eiffla. W przypadku bardziej złożonych tematów wyszukiwarka jest narzędziem, które pozwala odkryć wiele perspektyw i wypracować własną opinię”.

Misja firmy Facebook


„Wspieramy ludzi w budowaniu wspólnoty i łączeniu świata ze sobą”.

Misja Twojej firmy


Czy już dziś mógłbyś wstawić tu takie zdania, z których byłbyś dumny i które codziennie chciałbyś wypełniać?

Misja przedsiębiorstwa – ostrzeżenie

Nawet najpiękniejsza, najszczersza i przygotowana z najwyższą starannością misja pozostanie tylko pustym hasłem, jeśli ani Ty – właściciel firmy, ani Twoi pracownicy nie będziecie mieli poczucia misji. Dlatego tak ważne jest, by ciągle o niej przypominać. Nie tylko raz, gdy przyjmujesz do pracy nowego człowieka, ale wciąż i wciąż. Nawet wtedy, gdy codziennie będziesz już widział emocjonalne zaangażowanie swoich ludzi w realizację misji.

Simon Sinek, od którego zaczęłam ten artykuł, w kolejnej swojej książce pt. Liderzy jedzą na końcu podkreśla, że jeśli coś jest daleko, jeśli tego nie widzimy, nie słyszymy, nie dostrzegamy swojego wpływu na to, nieważne czy tym czymś jest cel czy drugi człowiek, to łatwiej nam sobie odpuścić, przestać o to walczyć.

Dlatego ważne jest, by różne zespoły w Twojej firmie miały możliwość realnego zobaczenia, jak ich praca, wypełnianie misji, wpływa na rzeczywistość, zmienia życie ludzi, pomaga.

Ważne jest coś jeszcze – przykład musi iść z góry. Jeśli właściciel firmy głosi, że chce dobrze dla swoich klientów, a swoim handlowcom wciąż powtarza, że mają sprzedać za wszelką cenę – to nigdy nie zrealizuje misji. Misja nie może być hasłem na ścianie. Pracownicy powinni widzieć, jak sam ją realizujesz.

Jak napisać misję firmy?

Nie musisz zaczynać od „misją firmy jest”. …Zostaw to na koniec. Najpierw znajdź trochę wolnego czasu i przemyśl kilka elementów:

a) Historię firmy – jak to się wszystko zaczęło, czego już dokonałeś, co było ważne.

b) Cele firmy – co chciałeś osiągnąć, zakładając firmę, o czym marzyłeś, o czym marzysz teraz.

c) Otoczenie firmy – człowiek nie jest samotną wyspą, Twoja firma również istnieje w pewnym środowisku, które daje szanse i niesie zagrożenia, weź to pod uwagę, formułując misję.

d) Zasoby firmy – misja ma być bardziej konkretna od wizji firmy, dlatego koniecznie uwzględnij to, czym dysponujesz: ludzi, technologię, pieniądze.

Najczęściej w opisie misji firmy znajdują się elementy odnoszące się do: produktów, pracowników, lojalności klientów, technologii, filozofii, rozwoju, wizerunku, sposobu na przetrwanie, pozycji i reputacji firmy.

Czujesz, że nadal możesz mieć kłopot ze stworzeniem misji? W takim razie mam dla Ciebie coś naprawdę cennego. Jeszcze więcej przykładów firm, które zdecydowały się zapisać swoją misję i głośno o niej mówić.

Co znajduje się w niespodziance, którą pobierzesz za darmo (0 zł):

  • przykłady gigantów, czyli misja firm Coca-Cola, McDonald’s, wizja firmy AVON, Wawel, Danone czy Nike;
  • przykłady misji małych i średnich firm, które dumnie prezentują swoje „dlaczego”.

Śmiało, wpisz adres e-mail i zainspiruj się przykładami misji marek światowych i misji firm regionalnych, które zdobywają nie tylko portfele, ale i serca klientów.

Mission: (Im)possible

Jak polskie i zagraniczne firmy
mówią o swojej misji



Przekonaj się:

  • na jakie elementy misji stawiają światowi giganci,
  • którymi przykładami mógłbyś się zainspirować, tworząc własną misję,
  • jak z przedstawieniem misji poradziły sobie firmy takie jak Twoja.

misja-firmy-form

Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.

Polecana literatura:
B. Moszoro, Znaczenie misji przedsiębiorstwa i jej wpływ na kompetencje przywódcze, „Management and Business Administration. Central Europe” 2012, nr 2.
D. King, C. Case, K. Premo, Current mission statement emphasis: be ethical and go global, „Academy of Strategic Management Journal” 2010, nr 2, vol. 9.
I. Penc-Pietrzak, Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie, Warszawa 2010.
S.H. Cady, J. V. Wheeler, J. DeWolf, M. Brodke, Mission, Vision, and Values: What Do They Say?, „Organization Development Journal” 2011, nr 1, vol . 29.
S. Sinek, Zaczynaj od DLACZEGO, Wydawnictwo Helion 2013.
S. Sinek, Liderzy jedzą na końcu, Wydawnictwo Helion 2014.

Martyna Kosienkowska

Redaktor bloga Coraz Lepszej Firmy. Wcześniej redaktor prowadzący w wydawnictwach biznesowo-marketingowym i medycznym. Prowadziła kilka blogów internetowych, m.in. o e-handlu i zdrowiu. Współpracowała z wydawnictwami uniwersyteckimi, dbając o wysoki poziom językowy książek.