Kultura organizacyjna, czyli “styl bycia” Coraz Lepszego Zespołu

Nie ma co ukrywać, że nasza firma jest nietypowo zarządzana, a relacje między pracownikami i atmosfera w pracy są… niepowtarzalne. To wszystko powoduje, że nasza firma stała się wymarzonym miejscem pracy i rozwoju dla Coraz Lepszego Zespołu.

Warto podkreślić, że nasz “styl bycia” nie był wymyślony czy narzucony odgórnie, ale ukształtował się naturalnie i dopiero po kilku latach tworzenia Coraz Lepszej Firmy jasno zdefiniowaliśmy, czym charakteryzuje się “CLF–owość” i dziś jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, kto do nas pasuje, a kto nie.

Naszą kulturę organizacyjną określają 4 kluczowe elementy:

1. Nieustanny głód rozwoju

Jesteśmy wiecznie “głodni”. To, co już wiemy i co potrafimy, nam nie wystarcza i nigdy nie będzie wystarczać. Jesteśmy dla siebie nawzajem napędem do działania i paliwem do dalszego rozwoju.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wysoko stawiasz sobie poprzeczkę
  • chcesz tworzyć coś wielkiego, być tego częścią i mieć w tym swój udział
  • lubisz poszukiwać wciąż nowych rozwiązań i eksperymentować
  • chcesz coraz lepiej poznawać i rozumieć siebie, by stawać się każdego dnia coraz lepszym
  • z pokorą patrzysz na siebie i widzisz, jak wiele jeszcze musisz się nauczyć
  • chcesz się uczyć od najlepszych i przy nich wzrastać
  • rozumiesz to, że aby stawać się coraz lepszym specjalistą w swojej dziedzinie, musisz również rozwijać się poza godzinami pracy (np. czytać książki branżowe w swoim “wolnym czasie”)
  • akceptujesz to, że “jedyną rzeczą stałą w biznesie jest… zmiana”

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • każdy z pracowników może na koszt firmy kupować książki, które go rozwijają oraz na koszt firmy uczestniczyć w szkoleniach branżowych
  • każdy z pracowników regularnie odbywa sesje coachingowe z Coraz Lepszym Ekspertem Rozwoju Talentów, by lepiej poznawać swoje mocne strony i rozwijać swoje naturalne talenty
  • regularnie na cotygodniowym spotkaniu dzielimy się tym, czego nowego się nauczyliśmy, co przeczytaliśmy etc.

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • nie lubisz zmian – wolisz, żeby było “po staremu”,
  • panikujesz, gdy coś wykracza poza utarte schematy
  • lubisz siebie “takiego, jakim jesteś”, i nie uważasz, byś potrzebował się zmieniać czy coś w sobie poprawiać
  • uważasz, że nie musisz rozwijać się zawodowo poza godzinami pracy
  • ważniejsze jest dla Ciebie robienie dobrego wrażenia niż bycie autentycznym sobą

2. Odpowiedzialność za firmę i za to, co robimy

Firmę traktujemy jako coś naszego, jak coś, czego jesteśmy współwłaścicielami. Chętnie bierzemy sprawy w swoje ręce i nie boimy się przyjmować odpowiedzialności.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • wolisz robić (działać), niż narzekać
  • nie składasz nierealnych obietnic, a złożonych dotrzymujesz (można na Ciebie liczyć)
  • gdy coś Ci nie pasuje, po prostu to zmieniasz, zamiast marudzić
  • akceptujesz porażki na swojej drodze, podnosisz się po każdym upadku i wyciągasz z niego wnioski
  • chcesz mieć pracę, która w dużym stopniu będzie nadawać sens Twojemu życiu
  • potrafisz sam się motywować i utrzymywać efektywność bez nadzoru

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • mamy żelazną zasadę, że nigdy nie karzemy za popełnione błędy
  • nasz ESOP (plan akcjonariatu pracowniczego) przewiduje, że każdy z pracowników stanie się właścicielem części firmy tuż przed jej wejściem na giełdę

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • akceptujesz to, co wydaje Ci się niewłaściwe lub niewygodne (lub wolisz udawać, że tego nie widzisz), zamiast aktywnie działać, by to zmienić
  • traktujesz pracę wyłącznie jako miejsce zarabiania pieniędzy, a Twoje “prawdziwe życie” zaczyna się po pracy
  • unikasz jak ognia popełniania błędów, nie chcesz przyznawać się do porażek, a gdy zauważysz błąd, to w pierwszej kolejności szukasz kogoś, kogo mógłbyś za ten błąd obciążyć winą
  • robisz tylko tyle, ile musisz i co zostanie Ci “pokazane palcem”
  • potrzebujesz nadzoru, by efektywnie pracować
  • chcesz traktować pracę z nami jako coś “tylko na chwilę” (jako krótki przystanek w karierze)

3. Wzajemne wsparcie i pomoc

Pomoc innym jest dla nas oczywista. Budujemy środowisko pozbawione rywalizacji. Lubimy czas spędzany razem i wspólną pracę.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz współpracować, niż rywalizować
  • chcesz pracować wśród ludzi, których lubisz, którym ufasz i na których pomoc możesz liczyć
  • nie obawiasz się prosić o pomoc i jej udzielać
  • łatwiej jest Ci dobrze oceniać innych niż siebie :–)

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • tworzymy środowisko wolne od rywalizacji między pracownikami (nie ma u nas konkursów na “najlepszego pracownika”, nie ma premii i prowizji, a pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują równe wynagrodzenia)
  • każdy pracownik codziennie uczestniczy w spotkaniu swojego zespołu, by podzielić się bieżącymi wyzwaniami i otrzymać potrzebne wsparcie i pomoc

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • lubisz rywalizować z innymi pracownikami i błyszczeć na ich tle
  • masz tendencję do przypisywania sobie zasług i robienia wokół siebie zamieszania
  • masz poważne trudności z proszeniem o pomoc i wszystko wolisz robić sam
  • traktujesz innych ludzi jako środek do osiągania swoich celów
  • czujesz się lepszy od innych i patrzysz na niektóre osoby z góry

4. Życzliwa prowokatywność

Mamy bardzo specyficzny sposób komunikowania się – jednocześnie życzliwy i “zadziorny”. Wymaga on dystansu do siebie i sporego poczucia humoru.

Po czym poznać, że możesz do nas pasować?

  • zdecydowanie wolisz być szczery niż dyplomatyczny
  • nie lubisz ściemy, hipokryzji i wybielania się
  • chcesz pracować z ludźmi, którym możesz szczerze powiedzieć o wszystkim, nawet o rzeczach trudnych
  • nie boisz się przyjmować krytyki, bo wiesz, że ona wynika z życzliwości i chęci tworzenia czegoś razem
  • masz specyficzne (pasujące do naszego) poczucie humoru, jesteś gotów śmiać się z siebie i nie boisz się też życzliwie żartować z innych osób

W jaki sposób wspieramy ten element w firmie?

  • odrzucamy formalny styl wypowiedzi i niepotrzebne konwenanse
  • czujemy się ze sobą swobodnie, wszyscy w firmie jesteśmy po imieniu, traktujemy siebie nawzajem z szacunkiem, ale bez niepotrzebnego tworzenia dystansu

Nie pasujesz do nas, jeśli…

  • wolisz być dyplomatyczny niż szczery
  • masz poważne trudności z przyjmowaniem informacji zwrotnej i traktujesz krytykę jako atak na siebie
  • nie lubisz śmiać się z siebie i drażnią Cię żarty, które Ciebie dotyczą
  • uważasz, że praca to nie jest miejsce na żarty i jesteś tak bardzo “ą–ę”, że oburzasz się i wychodzisz z pokoju, gdy w rozmowie padnie słowo “dupa” :–)