Sprzedaż Obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Odkryj się. Nowatorski model sprzedaży, który pozwoli ci zdobyć zaufanie i lojalność klientów, Patrick Lencioni – obowiązkowe lektury przedsiębiorcy

Paulina Pietrzak-Jaworska

Młodzi. Piękni. Ambitni. Niepokonani.

Tacy – według współczesnych kanonów – powinniśmy być. W cyfrowej epoce nie ma miejsca na słabość i chwile zwątpienia. Social media zasypują nas zdjęciami wiecznie uśmiechniętych znajomych na wakacjach, na wolontariacie, na treningu. Biznesowe profile aż kipią od coachingowych porad i motywacyjnej papki… A my chcemy (a może musimy?) za wszystkim nadążyć.

Najlepsze jest to, że sami narzucamy sobie taki model życia – a później zastanawiamy się, dlaczego mimo naszych starań biznes się nie spina. Przecież wszystko jest tak, jak mówił biznesowy influencer z Instagrama!

A co, gdybyśmy odpuścili?

Gdybyśmy poluzowali tę dokręconą do granic możliwości śrubę?

Podobno wystarczy tylko pokonać swoje lęki i odkryć się przed innymi. Pokazać swoją nieperfekcyjną stronę – według Patricka Lencioniego to prostsze, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Udowadnia to zresztą w swojej książce Odkryj się. Nowatorski model sprzedaży, który pozwoli ci zdobyć zaufanie i lojalność klientów. Porozmawiajmy o niej!

Przeczytaj, a zrozumiesz lepiej:

  • czego najczęściej się boimy,
  • jak w końcu pokonać swoje lęki i…
  • …co można dzięki temu zyskać (w biznesie i życiu).


Na start podzielę się z Tobą akapitem, który otwiera książkę Lencioniego i – według mnie – idealnie podsumowuje całe jej przesłanie. A przy okazji pokazuje, dlaczego powinniśmy opuścić gardę w życiu i w biznesie. Tylko popatrz:

„Bezbronność – jedna z najbardziej niedocenianych i źle pojmowanych ludzkich cech. Bez gotowości do pokazania, że jesteśmy bezbronni, nie zdołamy zbudować głębokich i trwałych relacji z innymi. A to dlatego, że nie ma lepszego sposobu na zaskarbienie sobie zaufania drugiej osoby niż odkrycie własnej słabości, podatności na cios, i zawierzenie, że ta osoba nas wesprze”.

Kiedy przeczytałam to zdanie, pomyślałam najpierw, że Lencioni jest trochę odklejony od rzeczywistości. No bo jak to? Mamy tak normalnie okazywać słabość? A co z Just do it!, Think different i pozostałymi Because you’re worth it? Świat każe nam dążyć do najlepszej wersji siebie – inaczej w mgnieniu oka przestaniemy być worthy. W domu, w pracy, wszędzie.

Ale później przeczytałam to po raz drugi i załapałam, że w tym nierealnie idealnym świecie pozostanie nieidealnym sobą jest jedynym sposobem na szczęście. I prawdziwe pogłębienie relacji – bo przecież ostatecznie każdy z nas woli „zwykłych” ludzi, prawda?

Ano prawda. Przyjrzyjmy się zatem naszym lękom, które nie pozwalają nam odsłonić swojej nieperfekcyjnej twarzy. I porozmawiajmy o tym, jak je pokonać.

Trzy rodzaje lęku według Patricka Lencioniego

Patrick Lencioni w swojej książce wymienia trzy rodzaje lęku, które blokują nas przed pokazaniem swojego prawdziwego ja. Te lęki to strach przed utratą biznesu, zawstydzeniem i poczuciem tego, że jesteśmy gorsi. Co ciekawe (i nieco ironiczne), taki strach działa trochę jak samospełniająca się przepowiednia.

Popatrzmy na przykład na lęk przed utratą biznesu. Z jednej strony boimy się stracić firmę, więc nie wykonujemy ryzykownych kroków – na przykład rezygnujemy z dużych klientów w obawie, że nie wyrobimy się ze zleceniami, poniesiemy porażkę. W rezultacie doprowadzamy do sytuacji, w której realnie możemy tę firmę utracić, bo do rozwoju biznesu brakuje nam akurat tyle, ile mógłby zapłacić za nasze usługi ten duży klient.

Podobnie działa obawa przed zawstydzeniem i poczuciem bycia gorszym. Wyobraź sobie na przykład, że planujesz rozkręcić swój biznes za granicą. W tym celu przydałoby Ci się kilka lekcji angielskiego, ale boisz się zapisać na zajęcia – nie chcesz, żeby lektor oceniał Twoją kiepską wymowę, i boisz się, że będziesz najgorszy w grupie. Ostatecznie pozostajesz w swojej strefie komfortu, rezygnujesz z zajęć i odpuszczasz biznes poza krajem… A po latach i tak czujesz się gorszy od przedsiębiorców, którzy odważyli się wyjść z bezpiecznej strefy, i wstydzisz się tego, że odpuściłeś. No samospełniająca się przepowiednia – jak nic!

Jak zatem pokonać swoje demony i otworzyć się na swoje prawdziwe ja?

Już tłumaczę.

Jak możesz pokonać swoje lęki?

Lencioni napisał swoje Odkryj się… w formie wciągającej opowieści fabularnej, ale bardzo łatwo wyciągnąć z niej konkretne wskazówki, jak pokonać swoje lęki. Ze względu na charakter historii posłużył się przykładami biznesowymi, ale spokojnie możesz przenieść je na nurt prywatny (jeśli oczywiście chcesz).

Zacznijmy od obawy przed utratą firmy. Według autora najlepszym sposobem na to, żeby go oswoić, jest po prostu konfrontacja z czynnikami, które ten lęk powodują. W przypadku opisywanej przed chwilą obawy przed nawiązaniem współpracy z dużym klientem – będzie to na przykład dokładniejsze zapoznanie się z warunkami współpracy albo kilka szczerych rozmów z przedstawicielami potencjalnego kontrahenta. Podkreślam – szczerych (a to znaczy, że powinieneś wykorzystać je, by opowiedzieć o swoich obawach i pozwolić rozwiać swoje wątpliwości).

W następnej kolejności mamy lęk przed zawstydzeniem. Tutaj – przynajmniej według autora – sprawa jest jeszcze prostsza. Wystarczy odwrócić uwagę od siebie i skupić ją w innym punkcie. W przypadku wspomnianych wcześniej zajęć językowych byłoby to na przykład koncentrowanie się na materiale lekcyjnym. W rozmowach z klientami – na tematach, które poruszają podczas rozmowy z Tobą.

Tak samo możesz się zachować, kiedy boisz się tego przejmującego poczucia, że jesteś w czymś gorszy – chodzi po prostu o to, żeby nie poświęcać sobie tyle uwagi i skupić się na działaniu. Tylko tyle i aż tyle. Twoje ego będzie Ci pewnie podpowiadało, że wszyscy po cichu śmieją się z Twoich niedoskonałości, ale prawda jest taka, że nikogo one nie obchodzą. Po prostu inni są zafiksowani na… sobie ;)

Podsumowując…

Odkryj się. Nowatorski model sprzedaży, który pozwoli ci zdobyć zaufanie i lojalność klientów Lencioniego to opowieść o tym, że w świecie idealnych ludzi warto postawić na bycie prawdziwym. Ma to zastosowanie zarówno w biznesie, jak i w życiu poza firmą – kiedy jesteś sobą, jesteś autentyczny, wzbudzasz zaufanie i zmniejszasz dystans. Budujesz mosty zamiast murów.

Ten artykuł to znak, że najwyższa pora wyjść ze swojej idealnej skorupki i pokazać światu, jaki jesteś naprawdę. Z wszystkimi swoimi wadami i wątpliwościami. Obiecuję Ci, że nie jesteś jedyną nieperfekcyjną osobą na świecie i możesz się miło zaskoczyć, kiedy pokażesz to niewyjściowe oblicze.

Patrick Lencioni – o autorze

Amerykański przedsiębiorca, założyciel i prezes The Table Group, która specjalizuje się w doradztwie biznesowym z zakresu „zdrowia korporacyjnego”. Autor 9 książek, w tym bestsellerowej pozycji Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, która doczekała się licznych wydań poza granicami kraju.

Na naszym blogu możesz przeczytać również recenzje innych książek jego autorstwa:

Odkryj się. Okładka książki

Chcesz wejść na wyższy poziom?

Pobierz listę 52 książek biznesowych
na 52 tygodnie roku


Co zyskasz:

  • spokój – przestaniesz się zastanawiać, co czytać,
  • prestiż – dołączysz do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swój biznes,
  • pewność – znajdziesz w tych książkach porady, które można wykorzystać w polskich realiach małej firmy, a nie w oderwanych od rzeczywistości światowych korporacjach.

52ksiazki_form2


Pobierając materiały, wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera i informacji handlowych od Coraz Lepszej Firmy.
Mogę cofnąć zgodę w każdej chwili. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.
Paulina Pietrzak-Jaworska

Specjalistka w dziedzinie content marketingu i mediów społecznościowych, która w "wolnej chwili" znajduje jeszcze czas na projektowanie graficzne i tłumaczenia. Pasjonuje się podróżami, językami obcymi i ogrodnictwem. Czasem lubi pobiegać lub zmalować coś fajnego (dosłownie i w przenośni).